Hej.
Vi bor i en 30'tals villa som även på 70'talet blev utbyggt och renoverat.
I vår 30'tals del av huset har jag en innervägg som mäter 15,5cm tjock, består av en enkelrad tegel samt puts.
Jag rev upp lite runt taket på bottenplan och kan konstatera att teglet slutar precis ovanför innertaket och att det inte ligger några vilande bjälkar på denna vägg, bjälklaget ligger i samma riktning som väggen är.
Min fråga är, kan jag riva ca 150cm från ytterväggen sett fram till dörröppningen och behålla resterande vägg som går in i huset utan att förstärka med någon balk eller dylikt?
Har läst lite om hjärteväggar men är osäker på vad som behövs i mitt fall.
Skickar med 2 ritningar jag kom över om det är till någon hjälp.
Röd markerad vägg är den jag frågar om.

Tacksam för svar
Mvh Jonas
 
  • Arkitektritning av en villa med markerad vägg i rött och riktning för bjälklaget i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en villa med markerad vägg i rött som användaren överväger att renovera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ur bärningssynpunkt är det nog inga problem med att riva väggen. När du har gjort det tycker jag att du ska stabilisera den nu fria änden av väggen med en pelare av trå eller stål. Detta som en ersättning för ytterväggen. Väggen kan till och med vara murad i förband med ytterväggen. ontrollera det först innan du börjar riva.
 
Tack för din input!
Att sätta en träbalk som avslut på väggen kan dessutom bli riktigt snyggt.
Jag karvade upp och blottade teglet i skarven vid yttervägg och fann precis som du nämnde att teglet är murat i förband på sina ställen.
Är det kanske så att man kan sätta diamant kapen i dom utstickande stenarna och putsa upp det slätt eller det finns metoder till att förstärka ytterligare?
Ytterväggen är väldigt tjock.

Mvh Jonas
 
  • Skarv mellan en vitmålad vägg och en blottad del av tegelvägg som visar murade tegelstenar och mörtel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade svara från ett gammalt konto på mobilen men har slagit ihop dom nu med Google
 
Att såga av dem blir nog snyggast. Ytterväggens stabilitet tror jag inte du behöver oroa dig för. En variant är att lägga snittet en halv sten ut från väggen. Då är det lättare att komma åt med vinkelslip och diamantklinga. Det är aldrig fel att lämna ett litet spår från äldre tider.
 
Tusen tack! Ska ta mig en funderare på slutfinishen .
Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.