Vi har lagt nytt golv i köket (klinkers) och nytt kök.
Innan vi gjorde detya fogskummade jag för att det varit kallt på golvet tidigare.
Men likförbannat är det kallt ca 1 1/2-2 meter in på golvet från ytterväggarna (är 2 st).
Det är betonggolv under (hus från 76) och tegel på utsidan hus.

Npgon som vet vad man kan göra mot detta? På andra ställen vid ytterväggen är det inte kallt. Bara i köket.
 
Har ni klinkers i övriga rum också?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har ni klinkers i övriga rum också?
I hallen har vi, men där är inte kallt.
 
Ingen golvvärme ? Ibland kan grunden och ev balkar / reglar leda in kyla.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen golvvärme ? Ibland kan grunden och ev balkar / reglar leda in kyla.
Nej ingen golv värme. Då finns det inte så mycket att göra?
Hade laminat innan och drt var kallt även då
 
Ajdå, alltid golvvärme om klinkers i kalla svärje! Finns krypgrund så ni kan inspektera under?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, alltid golvvärme om klinkers i kalla svärje! Finns krypgrund så ni kan inspektera under?
Ingen krypgrund, platta på mark.
 
Kan bli bättre genom att isolera grunden utifrån, tex gräv ner mot grunden och lägg dit någon typ av frigolit-isolering.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Fogskum är väl inte rätt sätt att tilläggsisolera :)

För kalla golv skulle jag säga att det inte finns några så enkla quick fix.
Men till att börja med är det korrekt att klinker är det som upplevs som kallast av alla golvmaterial.

Det kan vara så att det finns köldbryggor i väggana som gör att golvet upplevs som kallt. Med mera.
Jag skulle börja med att låta nån kolla med värmekamera för att se var köldbryggorna är. INNAN jag börjar fippla
 
Appendix Appendix skrev:
Fogskum är väl inte rätt sätt att tilläggsisolera :)

För kalla golv skulle jag säga att det inte finns några så enkla quick fix.
Men till att börja med är det korrekt att klinker är det som upplevs som kallast av alla golvmaterial.

Det kan vara så att det finns köldbryggor i väggana som gör att golvet upplevs som kallt. Med mera.
Jag skulle börja med att låta nån kolla med värmekamera för att se var köldbryggorna är. INNAN jag börjar fippla
Fogskumet var i fall det drog mellan vägg och golv. Vet att klinkera är kallast men är skillnad var i köket man står.
Tack för tipset
 
Eraze Eraze skrev:
Fogskumet var i fall det drog mellan vägg och golv. Vet att klinkera är kallast men är skillnad var i köket man står.
Tack för tipset
Ja då är det garanterat nått kallras som ställer till det. Betongplatta brukar inte skilja sig SÅ mycket i var det är kallt eller varmt. Så tror inte det är den som är stora problemet

Nästa rum ni gör om så kan jag tipsa om att det finns elektrisk golvvärme man nu kan installera även under klinker/trägolv i vanliga rum med. Om ni vill ha varmare golv på vintern.
 
Appendix Appendix skrev:
Ja då är det garanterat nått kallras som ställer till det. Betongplatta brukar inte skilja sig SÅ mycket i var det är kallt eller varmt. Så tror inte det är den som är stora problemet

Nästa rum ni gör om så kan jag tipsa om att det finns elektrisk golvvärme man nu kan installera även under klinker/trägolv i vanliga rum med. Om ni vill ha varmare golv på vintern.
Vet inte var kallraset kommer ifrån. Har 2 fönster som är bytta i november. Och köket under där. Men är kallt även där fönster inte är.
Tycker det är lite märkligt. Trodde det kanskr var plattan. För i hallen där det är kaklat utanför går betongen längre ut ca 2 meter. Så tänkte det kanske var därför det inte är kallt där.
 
Eraze Eraze skrev:
Vet inte var kallraset kommer ifrån. Har 2 fönster som är bytta i november. Och köket under där. Men är kallt även där fönster inte är.
Tycker det är lite märkligt. Trodde det kanskr var plattan. För i hallen där det är kaklat utanför går betongen längre ut ca 2 meter. Så tänkte det kanske var därför det inte är kallt där.
Då är det värmekamera som gäller.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
O
Det låter som att ni har ett läckage i fasaden som trycker in kalluft i golvet.
Kolla utvändigt om ni hittar nått håll som blivit otätt i området.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.