Eldar i en V33.
Tände den som vanligt igår. Hade dock gått några extra timmar sedan förra eldningen. SÅ tankarna var nere i 30 grader. Gjorde en rejäl startbrasa. Det var 10-15 cm tjockt med glöd när jag öppnade och fyllde fullt. Då hade pannan gått upp till 82 grader.
Ett fullt inlägg ska värma 40-80 grader 1500 liter. Så visst skulle mitt funka tänkte jag.
Men när jag hörde att det började spola vatten i pannrummet vid 22 i går kväll så började jag fundera. Gick o kolla o fan 97 grader i pannan och 94 på övre termomtern i tankarna. Öppnade försiktigt luckan på pannan. Va nästan halvfyllt med halvbrunna vedträn. Visst det var förkolnat . O hett som fan. Aja. bara låta det stå. Svalnar väl tills i morgon tänkte jag. Idag nyss 11:30 gick jag ner igen. Upps det var 5-8cm tjockt med glöd kvar. Då hade jag ändå dragit igen lufttillförseln för o få stopp på allt snabbt. Fläkten hade inte gått heller. Dock hade jag min rökgastermostat för högt så laddpumpen hade inte gått på ett tag.
Undrar vad skogsägaren hade matat dessa björkar med. Rysktkärnbränsle. :)
 
Tjena,
Dunderved! :)
Är det väldigt torr ved du kör med?

Är det mycket glöd kvar och fläkten stannar kan det nog glöda ett rejält bra tag innan det tar slut...
 
Jodå torr ved kan jag säga att det är.
Måste nog vara så att min startbrasa blev lite väl häftig.
Och när jag sen matade pannan full så blev det lite väl mycket.
 
Ett bra sätt att slippa få glödande kol i pannan är att skaffa en dragbegränsare.
Då slipper man draget genom pannan som håller kolen glödande när
pannan brunnit klart..
 
Kanske e dags o skaffa en dragbegränsare iaf. Så man även kan få lite stabilare eldning.
Skulle vara kul o veta vad man har för drag i pipan. Är det sotaren man ska kontakta för att få en sån sak uppmätt ?
 
nja man kan väl mäta det på dragbgränsaren tror ja.
Man skruvar upp den ett antal mm det ger ett pa värde
 
Okej. Var hittar jag en lämplig dragbegränsare då.
Antar att man sätter den på rökröret sen.
 
Ja man sätter den på rök röret.

Calmar borde väl ha sånna att sälja tycker jag....
Annars kan du kolla i www.koolman.se

Det blir en jäkla skilnad.
Jag hade för mycket drag i pipan förut.
Nu blir keramiken mycket rödare
 
Vad kan en sådan kosta tro.
Trebema har ingen på sin www iaf.
 
1100 kr kostade min ink adapter. Det var baxis.
Bygger du adaptern själv så blir det mycket bättre pris
 
Dem00niX skrev:
Jodå torr ved kan jag säga att det är.
Måste nog vara så att min startbrasa blev lite väl häftig.
Och när jag sen matade pannan full så blev det lite väl mycket.
Tjena igen!

Varför jag frågade om torr ved, var att veden kan vara FÖR torr, och hur dumt låter det :surprised:

Jag hade problem med "varm" eldning och mycket glöd och ibland även små gengaspuffar.
Ringde Trebema för att kolla, och fick svaret att jag eldade med för torr ved.
Jag har björkved torkad 2 år, varav sista veckorna innan eldning lagrad i pannrum.
Detta blir enligt Trebema för "torrt" då alla pannor med underförbränning behöver minst 15% luftfuktighet i veden, 18% optimalt.
Vattnet i veden binder gengasen och gör att ilägget brinner jämnare.
Tydligen hade Trebema testat att effektmäta V33 med extra torr ved och kom upp i 50kW, men förbränningen blir fel...

Rätt eller fel låter jag vara osagt, men det låter rimligt.
 
Det verkar ju konstigt att veden skulle kunna vara för torr :D

Kan man inte kompensera detta med att öka sekundärluften och minska på primären.
Det är väl primären som bestämmer hur "hårt" man vill att pannan ska brinna?
 
Andreas_Hansson skrev:
Det verkar ju konstigt att veden skulle kunna vara för torr :D
Ja, men det känns lite onödigt att torka ved i pannrummet om veden brinner bra utan pannrumstorkning. Det går ju åt exakt lika mycket energi att torka ved i pannrummet som att göra det under förbränningen i pannan. Tändveden kan gärna få vara torkad i pannrummet för att få så kort tändfas som möjligt.
Kan man inte kompensera detta med att öka sekundärluften och minska på primären.
Det är väl primären som bestämmer hur "hårt" man vill att pannan ska brinna?
Riktigt så enkelt är det inte. Hur grovt kluven veden är, träslag och fukthalt spelar också roll. Till viss del kan man dock reglera effekten med primärluften.
 
Jag kör ca 80% björk ,, De grövsta bitarna är ca 13-15 cm .. ( max 15 ska det vara enligt handboken) Visst nån enstaka kan vara grövre. Jag har inte min ved i pannrumet. Men ändå inne. I ett utrymme i källaren. Är endast 15-18 grader där. Och vanlig källar luft. Så Ved lär inte vara för torr.
Har min primär på ca 2 och secundären på 2,5 ca. Då hamnar jag på 190-200 grader vid nysotad panna. Enligt boken te pannan ska man ha primär på 4 och sekundär på 2. Men då går det inte att komma under 250 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.