Hej, jag vill måla om putsad betong på två små innerväggar i källaren. Det är en liten vägg under trappan och en vägg mellan två innerdörrar. Väggarna är målade förut, minst två gånger mellan 1968 och 1980. Jag kan inte ta med färgprov till färgaffären.
Kan jag själv lista ut vilken färgtyp som använts? Jag har tvättat med målartvätt och lacknafta - hände inget. När jag gnuggade hårt med t-sprit löses det vita lagret upp. Den ursprungliga gröna färgen påverkas inte.
Är det vita en plastfärg?
Vilken färgtyp ska jag använda?
Hur förbereda? Måste jag slipa bort allt eller räcker det att slipa, rugga upp ytan? Tvätta allt med t -sprit känns inte som ett alternativ.
 
  • Putsad betongvägg under trappa och bredvid dörröppning med delvis sliten målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitmålad putsad betongvägg mellan två innerdörrar som behöver ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag skulle definitivt knacka bort en bit av betongen och skicka eller åka till firma för att få klarhet i vad det är för färg. Om det blir fel blir det ju alltid väldigt fel med färg.. Man kan måla in fukt som gör att du får bubblor efter några månader och färgsläpp om du försöker måla med fel färg i källaren.

Det kan ju vara allt från en limfärg till plastfärg och vad jag förstår så är det viktigast att man använder en diffusionsöppen färg om det är risk för fukt..
Har själv massa färg i min källare som är en plastfärg och som nu släpper överallt. :) Kontakta en färgaffär det är mitt tips .
När det gäller tvätta så räcker det ju med målartvätt.
 
  • Gilla
Malaren666
  • Laddar…
Det är säkert någon sorts plastfärg tvätta bara av o måla om med plastfärg är väggen torr så kommer du inte att få några problem
 
  • Gilla
apriljox
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är säkert någon sorts plastfärg tvätta bara av o måla om med plastfärg är väggen torr så kommer du inte att få några problem
Samma svar som färgaffären. Har det funkat i 50 så funkar det min livstid ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.