Har själv en LG OLED 55"
Grymt ljud och bild i TV !

Annars en SONY 65" med Android OS här finns dom bästa apparna.
 
L Leif i Skåne skrev:
Grymt ljud och bild i TV !
Finns det verkligen TV med "grymt" ljud? Tycker att det borde vara en i det närmaste "fysisk omöjlighet". Nu har TS "inga jättekrav på bild eller ljudkvalitet" så ljudet duger garanterat men är man lite kräsen så är väl ändå fortfarande en extern "ljudanläggning" det som rekommenderas, eller?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Android OS här finns dom bästa apparna.
Försöker vänja mig vid detta i sony XH95-tvn, det går halvdant. Det funkar ju osv. Men Appletvn har ingen väntetid för buffring och det är mycket smidigare att spola framåt eller bakåt på appletvn. Gissar att ATVn åker tillbaka om ett tag igen, Sony har inte lyckats helt med den smarta delen av TVn. Men funkar gör det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det verkligen TV med "grymt" ljud? Tycker att det borde vara en i det närmaste "fysisk omöjlighet". Nu har TS "inga jättekrav på bild eller ljudkvalitet" så ljudet duger garanterat men är man lite kräsen så är väl ändå fortfarande en extern "ljudanläggning" det som rekommenderas, eller?
Nej det finns ingen tv med grymt ljud.

Eller, det kanske finns en som har grymt ljud jämfört med andra TVs, men det är fortfarande dåligt jämfört med vilken dålig ljudanläggning som helst.

En bra soundbar är kanske en bra kompromiss om man vill fuska lite....
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi är generellt inte särskilt ljudkräsna och köpte en tv i paket med soundbar (hade aldrig köpt en soundbar annars), men vi märker direkt om soundbaren är avstängd. Det gör jättestor skillnad, mer skillnad än vad än något bättre bild skulle göra.
 
Det blev en för stor och dyr tv ändå en samsung Qled q80T, 65 tum. Fantastisk bild, den kommer jag att vara nöjd med i många år. /Ulf
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Man ska välja det som passar. (y)(y)
 
  • Gilla
Fris
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Vi är generellt inte särskilt ljudkräsna och köpte en tv i paket med soundbar (hade aldrig köpt en soundbar annars), men vi märker direkt om soundbaren är avstängd. Det gör jättestor skillnad, mer skillnad än vad än något bättre bild skulle göra.
Ja, det borde verkligem höras om spundbaren är avstängd för då ska det vara tyst ;)

Det jag vill få sagt är helt enkelt att om man har högtalare så finns det ingen vits med att ha ljud från TV:n, det kan till och med försämra ljudet.

(Ska erkänna att jag har dålig koll på soundbars men jag utgår från att TV:ns ljud bör vara avstängt även vid soundbars)
 
T Trunk skrev:
Ja, det borde verkligem höras om spundbaren är avstängd för då ska det vara tyst ;)

Det jag vill få sagt är helt enkelt att om man har högtalare så finns det ingen vits med att ha ljud från TV:n, det kan till och med försämra ljudet.

(Ska erkänna att jag har dålig koll på soundbars men jag utgår från att TV:ns ljud bör vara avstängt även vid soundbars)
Ja absolut, men tv:n slår på sitt egna ljud om soundbaren är avstängd.
 
  • Gilla
Trunk
  • Laddar…
K
Hur "ska" man tänkte när det gäller storlek på TV? När jag köpte nuvarande TV för över 12 år sedan vill jag minnas att man räknade typ 10" per meter avstånd. Stämmer det?

Edit; Verkar inte gälla idag.. Elgiganten tycker jag skall ha betydligt större..
 
  • Illustration av en 85-tums TV som är placerad 3,63 meter från en soffa med texten "Guide till TV-storlekar".
Det måste vara en smakfråga, vi har 65" och sitter på ca. 1-4 meters avstånd. Jag tror att man ska akta sig för gamla sanningar. Mät upp avståndet och ställ dig på detta avstånd från tv:n i butik och kolla om du ser bra? Sen får man förstås kolla upp hur stor väggen är om den ska vägghängas, eller bredden på befintlig tv-möbel om man inte tänker byta (ser oftast konstigt ut enligt mig i alla fall om tv:n är bredare än möbeln under).
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
De gamla måtten måste ha berott på bildkvalitet? Nu är det högre upplösning och man kan ha en större skärm utan att det ser illa ut.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Ja absolut, men tv:n slår på sitt egna ljud om soundbaren är avstängd.
Då förstår jag.
K KjellTimell skrev:
Hur "ska" man tänkte när det gäller storlek på TV? När jag köpte nuvarande TV för över 12 år sedan vill jag minnas att man räknade typ 10" per meter avstånd. Stämmer det?

Edit; Verkar inte gälla idag.. Elgiganten tycker jag skall ha betydligt större..
Beror nog en del på upplösningen. Du kan ha en betydligt större TV idag än för tolv år sedan om man tänker på hur synliga pixlarna blir på ett visst avstånd. Idag säljs väl knappt någon TV som inte är 4k, åtminstone inte i de större storlekarna.

THX har ju lite koll på det här med bild och ljud. https://www.thx.com/blog/resolution-will-televised/ Om du scrollar ner lite på den sidan så hittar du:

1-ghF7Unj-vk60wyKUiVy4EQ.jpeg

Med andra ord ser man att 4K är ”onödigt” för väldigt många svenskar. Något jag tror få är medvetna om. Den bilden är väl inte helt relevant för din frågeställning men jag bjuder på den ändå.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Hur "ska" man tänkte när det gäller storlek på TV? När jag köpte nuvarande TV för över 12 år sedan vill jag minnas att man räknade typ 10" per meter avstånd. Stämmer det?

Edit; Verkar inte gälla idag.. Elgiganten tycker jag skall ha betydligt större..
Man ska inte teoretisera för mycket med det där. Tittar man på Bolibompa eller nyheterna spelar det ju ingen roll hur stor TVn är. Vill man prioritera film och tv-serier där bildupplevelsen är viktigare är det nästan bara att köpa så stort man har råd med.

Jag sitter på 2,8 meter och för film skulle en 75" vara perfekt, av budgetskäl blev det ändå en 65a då jag av princip inte betalar mer än 15k för en TV-apparat. Det blev också väldigt bra och för icke-film kan jag nästan tänka mig att 75" skulle vara lite i överkant.

Har man budget på 10-15kkr finns det ju inget skäl till att inte gå på en 65a - ingen sitter ju så nära att det blir för stort ändå (av andra praktiska skäl.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Med andra ord ser man att 4K är ”onödigt” för väldigt många svenskar. Något jag tror få är medvetna om. Den bilden är väl inte helt relevant för din frågeställning men jag bjuder på den ändå.
Det är ju bra att ha koll på var närgränsen för att se en 4k-pixel med normal syn ligger....men den som frestas att dra slutsatsen att det inte är någon poäng att titta på 4k om man sitter längre bort, går vilse. Ett praktiskt exempel på det kan tex vara Viasats F1 sändningar som både går i HD och UHD. Man ser förstås skillnad trots att man sitter "för långt bort" och antagligen ligger skillnaden i mängden bildinformation som sänds ut (bitrate), kanske kan det också finnas en fördel av att ingen lokal uppskalning behöver göras, men det gissar jag är försumbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.