Jag har för avsikt att installera nytt Ftx-aggregat då det gamla tjänat ut. Installationen idag är som sig bör med frånluft i våtutrymmena och tilluft i övriga. Vi vill då ha en temperaturskillnad på 5-6 grader mellan rummen, mao kallare i sovrummet. Dilemmat blir då att tilluften till sovrummet värmer så pass mycket att det inte kommer att gå att få ned temperaturen där tillräckligt, trots helt avstängd värme från radiatorn. Så hur löser jag det? Installera ett helt eget aggregat enbart till sovrummet? Någon som hittat en lösning för detta?
 
Öppna fönstret lite på kvällen ?
 
Det går inte att tumma lite på tilluftstemperaturen? Jag har 15-17 grader på tilluft (beroende på temperatur inne - kör med dygnssänkning). Upplever inte att det drar kallt i de varmare rummen.
 
Om du inte har väldigt höga luftflöde så tillför inte tilluften så mycket värme till sovrummet.
Om jag antar att du blåser 10 l/s och vill ha 18gr i rummet och råkar blåsa in 20gr blir det:
1,2 x 10 (l/s) x (20-18) = 24 W i "tillförd" värme med tilluften.
Som referens: en person avger 50-100W värme när man sover.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du inte har väldigt höga luftflöde så tillför inte tilluften så mycket värme till sovrummet.
Om jag antar att du blåser 10 l/s och vill ha 18gr i rummet och råkar blåsa in 20gr blir det:
1,2 x 10 (l/s) x (20-18) = 24 W i "tillförd" värme med tilluften.
Som referens: en person avger 50-100W värme när man sover.
Problemet är att det snarare behöver kylas då det erfarenhetsmässigt är svårt att få ner temperaturen till önskad nivå utan att ha fönster öppet och det var just det jag ville slippa.
 
K
Det är ett ventilationsaggregat, ingen AC.
 
K Kortling skrev:
Det är ett ventilstionsaggregat ingen AC.
Det hade jag ingen aning om, har aldrigt sett ett "ventilstionsaggregat" :crysmile:
 
K
T Timmenpettsson skrev:
Det hade jag ingen aning om, har aldrigt sett ett "ventilstionsaggregat" :crysmile:
Har redigerat mitt inlägg nu så tilllochmed du begriper vad där står.
 
Vad har du för uppvärmning i kåken? Kör du bergvärme? Då kan de vara ett alternativ att montera en kanalkylare på ventkanalen till sovrummet, alternativt en helt separat fläktkonvektor.
Då kostar inte kylan något förutom lite el att pumpa runt brinet med.
 
T tobben87 skrev:
Vad har du för uppvärmning i kåken? Kör du bergvärme? Då kan de vara ett alternativ att montera en kanalkylare på ventkanalen till sovrummet, alternativt en helt separat fläktkonvektor.
Då kostar inte kylan något förutom lite el att pumpa runt brinet med.
Jag har jordvärme, samma princip ju. Hade tidigare avskrivit den metoden för att kyla hela huset men att sänka tempen på tilluften till ett rum skulle säker vara möjligt(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.