Vi bor i en äldre fastighet byggd i slutet av 1800-talet. I en hörna finns en liten toalett där vi har rivit ner putsen på väggarna. Ytterväggarna (två stycken) kommer att isoleras med lättbetong men vi funderar på att ta en (billig och enkel) genväg med en av innerväggarna som består av murad tegelsten. Väggen är ungefär 2,5 m hög och 1,5 m bred.

Eftersom det inte är en yttervägg så funderar vi på att:
- först sätta upp några reglar ...
- ... som man sedan sätter en träskiva på ...
- ... som man sedan skrivar en gipsskiva på ...

Frågan är om det ställer till några problem? Det är som sagt ingen yttervägg och det behövs därför ingen luftspalt. Vi har ingen "fuktbelastning" eftersom det inte finns någon dusch. Det är bara en toalettstol och ett handfat.

Observera att jag inte frågar om ytterväggarna, det gäller bara innerväggen med tegel.
 
Det går säkert bra.
Ett alternativ är att limma gipsskivorna direkt mot den bef väggen med gipsbruk.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
A anaitis skrev:
Det går säkert bra.
Ett alternativ är att limma gipsskivorna direkt mot den bef väggen med gipsbruk.
Hej
Ja, det är ett bra alternativ eftersom det varken behövs luftspalt eller isolering.
Om man tar fukttåligt gips alltså...
Sen är det ju en bra och stabil lösning att putsa väggen också direkt på regeln. Ytterväggarna skall väl putsas ändå, och innerväggen så liten att det varken är svårt eller dyrt.
 
Tack för svar.

Den innervägg som vätter mot yttervägg ska isoleras med lättbetong och kommer därför inte att putsas.

Vad gäller innerväggen som vätter mot insidan, så är den ojämn och det blir alldeles för mycket jobb att putsa den för att därefter limma en gipsskiva. Själva poängen med gipsskivan på reglar är att det skulle gå snabbt.

Knepigt detta.
 
1 1881 skrev:
Tack för svar.

Den innervägg som vätter mot yttervägg ska isoleras med lättbetong och kommer därför inte att putsas.

Vad gäller innerväggen som vätter mot insidan, så är den ojämn och det blir alldeles för mycket jobb att putsa den för att därefter limma en gipsskiva. Själva poängen med gipsskivan på reglar är att det skulle gå snabbt.

Knepigt detta.
Skall du inte putsa lättbetongen?? Vilket ytskikt skall du ha då?
Min tanke var inte att sätta gips innan du putsar den, bara putsbruk och sedan ytskikt.
 
Jo, lättbetongen mot yttervägg ska spacklas men där ser jag inga problem.

Problemet innerväggen som består av en ojämn tegelvägg. För att slippa putsa ihjäl mig så tänkte jag helt sonika sätta några metallreglar som jag sedan limmar gipsskivan på. Då blir det en liten luftspalt, men det är som sagt en innervägg. Borde inte det fungera?
 
1 1881 skrev:
Jo, lättbetongen mot yttervägg ska spacklas men där ser jag inga problem.

Problemet innerväggen som består av en ojämn tegelvägg. För att slippa putsa ihjäl mig så tänkte jag helt sonika sätta några metallreglar som jag sedan limmar gipsskivan på. Då blir det en liten luftspalt, men det är som sagt en innervägg. Borde inte det fungera?
Jo, funkar gör det. Det bygger ju minst 45+13 mm mer är att putsa ytan, ännu mer om man vill ha en Plyfa/OSB bakom för att skruva upp något. Men om det inte gör något så funkar det.
Man kan enklare dra el, sätt elddosor och dra vatten då. Glöm inte isolering, även om det inte behövs. Annars låter det ihåligt och tomt.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jo, funkar gör det. Det bygger ju minst 45+13 mm mer är att putsa ytan, ännu mer om man vill ha en Plyfa/OSB bakom för att skruva upp något. Men om det inte gör något så funkar det.
Man kan enklare dra el, sätt elddosor och dra vatten då. Glöm inte isolering, även om det inte behövs. Annars låter det ihåligt och tomt.
Exakt så! Och precis som du skriver så tänkte jag styva upp gipsskivan med t.ex. en OSB bakom, men blev då orolig för att dyker upp en träskiva i konstruktionen. Det är som sagt ingen yttervägg, men frågan är om man ändå ska vara orolig för att det kan bli fuktigt och lukta illa på sikt?
 
1 1881 skrev:
Exakt så! Och precis som du skriver så tänkte jag styva upp gipsskivan med t.ex. en OSB bakom, men blev då orolig för att dyker upp en träskiva i konstruktionen. Det är som sagt ingen yttervägg, men frågan är om man ändå ska vara orolig för att det kan bli fuktigt och lukta illa på sikt?
Tror inte du behöver vara orolig för fukt. Lite beroende på golvet så klart. Det skall ju inte komma något från toaletten. I så fall är det anslutningen mot yttervägg, men låter du gipsen ansluta mot lättklinkern är det ingen fara. Vill man vara säker och lägga lite extra energi på det, samt spara lite tjocklek, kan man sätta stålreglarna med gipsen direkt på, men såga plyfan så den passar mellan reglarna. Då bygger inte den på tjockleken.
Då behöver du heller inte dra den hela vägen ner, utan kan släppa den 20-30 cm från golv. Där skall man ändå inte fästa så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.