Hej,

Jag kommer att behöva isolera utsidan av en betongvägg till en källare, där utrymmet på utsidan kommer ett inspekterbart utrymme (mellan bergvägg och källarvägg), med betongtak över.
Dvs, frostfritt och skyddat från direkt regn/vatten, möjligen lite högre fukt än vad som är normalt inomhus.
Tanken nu är att limma vanlig eps på betongvägg, men jag undrar om det egentligen finns några alternativ. Gärna i samma prisnivå eller lägre, men icke brännbart.
Jag har sett någon form av skivor i garage som verkar vara typ. stenull, men med någon lite hårdare yta på.

Hittade "rockorbit" :
https://www.rockwool.se/produkter/byggisolering/rockorbit-systemskiva/?selectedCat=broschyrer

....vilken skulle kunna vara ett alternativ, men har inte lyckats hitta någon prisuppgift på denna.

Någon som har något förslag? Jag vill alltså gärna ha något som har lite "yta", behöver inte vara "putshård", men vill helst slippa lösull....
 
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Jag kommer att behöva isolera utsidan av en betongvägg till en källare, där utrymmet på utsidan kommer ett inspekterbart utrymme (mellan bergvägg och källarvägg), med betongtak över.
Dvs, frostfritt och skyddat från direkt regn/vatten, möjligen lite högre fukt än vad som är normalt inomhus.
Tanken nu är att limma vanlig eps på betongvägg, men jag undrar om det egentligen finns några alternativ. Gärna i samma prisnivå eller lägre, men icke brännbart.
Jag har sett någon form av skivor i garage som verkar vara typ. stenull, men med någon lite hårdare yta på.

Hittade "rockorbit" :
[länk]

....vilken skulle kunna vara ett alternativ, men har inte lyckats hitta någon prisuppgift på denna.

Någon som har något förslag? Jag vill alltså gärna ha något som har lite "yta", behöver inte vara "putshård", men vill helst slippa lösull....
Ingen som stört på något alternativ?
 
P Poxeman skrev:
[länk]
Känns spontant som lite overkill med en markskiva då det inte finns något marktryck och dessutom så vore det trevligt med någon yta som inte är ren ull, även om det inte är ett utrymme man normalt befinner sig i.
 
Man brukar ju fylla sådana utrymmen med lecakulor eller liknande produkt. Det kanske kan vara ett alternativ?

Vanligt Isodrän 60kPa kan du ju hitta på blocket i stora mängde om du vill hålla ner priset.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man brukar ju fylla sådana utrymmen med lecakulor eller liknande produkt. Det kanske kan vara ett alternativ?

Vanligt Isodrän 60kPa kan du ju hitta på blocket i stora mängde om du vill hålla ner priset.
Tanken är ju att det ska vara ett gångbart/inspekterar utrymme mellan isolering och bergvägg så fylla med lecakulor funkar ju inte då. Isodrän tillför inget utöver vanlig eps då väggen inte behöver dräneras.
 
S skyisthelimit skrev:
Isodrän tillför inget utöver vanlig eps då väggen inte behöver dräneras.
Ok, kör på cellplast då, det är antagligen det billigaste också.....

Isodrän tillför samma sak som under marken - den fukt som transporteras ut ur din vägg kommer kondensera en bit ut från väggen och rinna nedåt, istället för att kondensera direkt mellan vägg och cellplast och rinna på väggen ner i dräneringen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Tanken är ju att det ska vara ett gångbart/inspekterar utrymme mellan isolering och bergvägg
Du har en perfekt del i bygget :p inte många som har det på det viset, det ska gärna vara ca 0,7 till 1,0 meter mellan berg och grundmur och ett tak över. Kan aldrig bli fukt i grunden, vatten rinner på berget och ner i dräneringen. Så limma du vanlig frigolit för det finns inget vatten som den kan suga åt sig, se bara helst till att den om möjligt är spontad. Limma med PL-200 eller liknade som är för polystyren, andra sorter smälter det. Taket som du har är det med asfalt på och lutar ut från huset.
 
J jonaserik skrev:
Du har en perfekt del i bygget :p inte många som har det på det viset, det ska gärna vara ca 0,7 till 1,0 meter mellan berg och grundmur och ett tak över. Kan aldrig bli fukt i grunden, vatten rinner på berget och ner i dräneringen. Så limma du vanlig frigolit för det finns inget vatten som den kan suga åt sig, se bara helst till att den om möjligt är spontad. Limma med PL-200 eller liknade som är för polystyren, andra sorter smälter det. Taket som du har är det med asfalt på och lutar ut från huset.
Tack, jo precis så är tanken. Började bara fundera på alternativ till oskyddad cellplast som inte är brännbart. Risken för bran/eld är förvisso liten, men konsekvenserna skulle bli stora.
 
Men som jag uppfattade det så är det ett utrymme bara och vad ska det då vara som kan skapa en brasa. lokalitetens utformning har du inte angett
 
J jonaserik skrev:
Men som jag uppfattade det så är det ett utrymme bara och vad ska det då vara som kan skapa en brasa. lokalitetens utformning har du inte angett
Som sagt, risken är väldigt liten, men man kan ju tänka sig att man någon gång gör något som skapar gnistor (typ kör med en vinkelslip) eller i värsta fall att någon elledning blir varm som går i närheten. Det kommer alltså att finnas lite(!) kabel/teknik i utrymmet.
 
Det med gnistor ? Används en rondell så ska ev gnistor skyddas/gå åt ett håll som är inte brandfarligt, s,k heta arbeten, i övrigt det med varmgång i en kabel kan du glömma
 
Tog ett par bilder på en källare. Någon som vet vad de använt?

Källarvägg med vita gipsplattor överst och vit kakel med svart fog nertill, synlig rörgenomföring ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarvägg med ojämnt applicerat material och synliga sprickbildningar nära en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ser ok it tycker jag
 
T
S skyisthelimit skrev:
Tog ett par bilder på en källare. Någon som vet vad de använt?

[bild]
[bild]


Ser ok it tycker jag

Det där ser ut som samma material som är i dom flesta undertak.
Spontant så känns det som ett mindre bra alternativ på en betongvägg som är i ett utrymme med risk för hög fuktighet. Känns som risk finnas att mögel eller dylikt sätter sig på det yttre lagret?
 
Luftfuktigheten kommer inte att bli hög i utrymmet, men jag vill ändå inte ha organiska material och risk för möggel.

Jag tror skivan på bilden är helt oorganisk.
Exempelvis så har rockorbitskivan som jag nämnde ovan ett ytterlager av glasfiber.
Kanske är det samma skiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.