Hej,

Har sedan 1 år tillbaka bott i ett 70-talshus.
Vi har ett inglasat äldre uterum med gammalt korrugerat plast-tak.
Vi bytte ut de slitna kopplade fönsterna i hela huset till Elit 3-glas med U-värde 1.1.
Nu under jul fick vi minusgrader ute och när det under dagen går över till plus fullkomligt regnar det ner kondens.
Vi har ingen uppvärmning i uterummet och jag blir vettskrämd över att de nya fönsterna läcker ut värme mer än det gamla. Kan detta stämma??
 
Redigerat:
JanneJanne123
Tidig morgon under höst och vår – det är tillfällen då kondens och imma vanligtvis dyker upp på utsidan av nya fönster. Anledningen? Att den fuktiga luften är varmare än glaset. Luft ändrar temperatur snabbare än vad materialet glas gör. Därför är glaset, som långsamt kylts ner under natten, fortfarande svalt på morgonen när utomhusluften börjat stiga. Allt eftersom solen värmer upp under dagen kommer glaset komma ikapp och imman försvinna.

Och även om det kanske är trist att titta på ett immigt fönster så är det faktiskt något positivt. Det betyder nämligen att glaset i ditt fönster effektivt isolerar värmen i ditt hem. Hade den yttre glasskivan i ditt fönster varit varmt hade det betytt att värme sipprat ut inifrån. Med andra ord är det inget som är fel – kondensen på utsidan är ett tecken på att du har investerat i välisolerade fönster med lågt U-värde. Eftersom fönstrens utsida är tillverkat för att stå emot väta och tål hög fuktbelastning är det ofarligt med imma på utsidan.
Källa: https://www.elitfonsterpaplats.se/fonster/fonsterguiden/kondens-pa-fonster/
 
Har ni haft öppet till uterummet när det varit kallt?
Vad har ni i uterummet?
 
Hej,
Det med kondens på utsida fönster är inget problem. Utan jag funderar på all den kondens som blir i taket på uterummet.
Jag och min sambo kan inte minnas att det var så förra vintern då vi hade originalfönsterna kvar.
 
JanneJanne123
I så fall är det ju omvänt problem du möjligen har att de gamla fönsterna läckte värme till uterummet.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Har ni haft öppet till uterummet när det varit kallt?
Vad har ni i uterummet?
Jepp, dörren från huset ut i uterummet har frekvent öppnats för att ställa ut charkvaror som inte fått plats i kylen.
Även en röksugen svärmor som sprungit in och ut. Dock inte rökt i uterummet men passerat det för att gå ut i det fria.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I så fall är det ju omvänt problem du möjligen har att de gamla fönsterna läckte värme till uterummet.
Kan ju oxå vara så att vi under denna kalla tid tillfört värme genom att vi öppnat dörren från huset vid många tillfällen och med det släppt ut varm luft till kallt tak.
 
JanneJanne123
Är detta under julhelgen nu när ni kanske också har varit lite fler i huset så låter det här som den troligaste förklaringen. Fuktig inomhusluft som kondenserar mot taket.
 
7 70-talaren skrev:
Jepp, dörren från huset ut i uterummet har frekvent öppnats för att ställa ut charkvaror som inte fått plats i kylen.
Även en röksugen svärmor som sprungit in och ut. Dock inte rökt i uterummet men passerat det för att gå ut i det fria.
Kondensen kommer därav, hade samma problem idag, vi hade dörren lite på glänt på julafton för att få lite svalka med jämna mellanrum. Ventilationen i vårt uterum är noll, ska fixa några ventiler till våren.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tack ni som svarat. Jag misstänker att springet i dörren kan vara boven i dramat. Tack för tipsen och fortsatt god helg!
 
  • Gilla
Bumlersson och 2 till
  • Laddar…
H
Har hjälp en som haft massa problem med fukt nu för ett par helger sedan.
De har bara haft en altan.
Sen glasade dom in den med en massa fukt.
Massa markfukt som stigit upp in i inglasningen och där har det vart tätt.
Så vi har monterat ventiler, och lagt ut plast under altanen för fukten därifrpn
 
N
7 70-talaren skrev:
Hej,

Har sedan 1 år tillbaka bott i ett 70-talshus.
Vi har ett inglasat äldre uterum med gammalt korrugerat plast-tak.
Vi bytte ut de slitna kopplade fönsterna i hela huset till Elit 3-glas med U-värde 1.1.
Nu under jul fick vi minusgrader ute och när det under dagen går över till plus fullkomligt regnar det ner kondens.
Vi har ingen uppvärmning i uterummet och jag blir vettskrämd över att de nya fönsterna läcker ut värme mer än det gamla. Kan detta stämma??
Så fint med imma på de nya fönstren. Totalisolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.