T
Jag har märkt att jag får lite rost på bits och andra saker som förvaras i mitt garage. Eftersom jag i övrigt inte har några behov av att hålla hela garaget uppvärmt tänkte jag flytta verktygen till förrådet jag ska bygga.

Förrådet kommer vara på 15 kvm och vara billigare att värma. Vad skulle ni rekommendera för att hålla förrådet frostfritt. En luftvärmepump känns lite overkill.
Ett vanligt litet element?
 
T Ejmelie skrev:
Jag har märkt att jag får lite rost på bits och andra saker som förvaras i mitt garage. Eftersom jag i övrigt inte har några behov av att hålla hela garaget uppvärmt tänkte jag flytta verktygen till förrådet jag ska bygga.

Förrådet kommer vara på 15 kvm och vara billigare att värma. Vad skulle ni rekommendera för att hålla förrådet frostfritt. En luftvärmepump känns lite overkill.
Ett vanligt litet element?
En av anledningarna till bla bits rostar är ju för att de är i obehandlad metall och ofta hanteras av fuktiga (svettiga) händer..

Torkar man av de obehandlade verktygen med en trasa efter varje användning slipper man detta..
 
T
Violina Violina skrev:
En av anledningarna till bla bits rostar är ju för att de är i obehandlad metall och ofta hanteras av fuktiga (svettiga) händer..

Torkar man av de obehandlade verktygen med en trasa efter varje användning slipper man detta..
Så kan det säkert vara. Samtidigt så blir det fuktigt i ett ouppvärmt garage.
 
Ska det va oisolerat? Sätt in en simpel frostvakt.
 
Violina Violina skrev:
En av anledningarna till bla bits rostar är ju för att de är i obehandlad metall och ofta hanteras av fuktiga (svettiga) händer..

Torkar man av de obehandlade verktygen med en trasa efter varje användning slipper man detta..
Nej!
Prylar rostar inte i en miljö med låg luftfuktighet. Det uppnås enklast i vårt klimat genom att värma upp utrymmet!
 
E
Stefan N Stefan N skrev:
Ska det va oisolerat? Sätt in en simpel frostvakt.
Tror knappast det byggs oisolerat. Men vad som helst funkar som värmekälla, ett litet element eller golvvärmeslingor exempelvis.
 
V vectrex skrev:
Nej!
Prylar rostar inte i en miljö med låg luftfuktighet. Det uppnås enklast i vårt klimat genom att värma upp utrymmet!
Javisst, men hur pass varmt måste man då ha det för att uppnå låg luftfuktighet?
Svaret på den frågan är det ingen här som vet, utan det beror på de specifika omständigheterna hos just ts.

Plus att "frostfritt" är inte detsamma som "låg luftfuktighet"
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Ska det va oisolerat? Sätt in en simpel frostvakt.
Nej det ska vara isolerat.
 
Jag har ett 10 m2 isolerat förråd. Mina värmekällor är 1 st 600W elradiator och 1 st halvhöjds frysskåp.
Radiatorn är ställd på 8 C och är sällan igång. Ibland har jag något vertyg igång (pelarborr, skruvdragare, batteriladdare och extra 40W arbetsbordsbelysning) men kanske mest inverkan har nog hur ofta jag själv är där, vilket är kanske 2-3 timmar i veckan i genomsnitt. Har inga problem med att mina verktyg korroderar.
 
Violina Violina skrev:
Javisst, men hur pass varmt måste man då ha det för att uppnå låg luftfuktighet?
Svaret på den frågan är det ingen här som vet, utan det beror på de specifika omständigheterna hos just ts.

Plus att "frostfritt" är inte detsamma som "låg luftfuktighet"
Nej det går inte att säga exakt då det beror på många parameterar. I södra Sverige klarar man sig bra om man håller 15 grader som lägst.
Vid en köldknäpp räcker det med 5 grader men det finns mig veterligen inga termostater som reglerar på luftfuktighet.
 
V vectrex skrev:
Nej det går inte att säga exakt då det beror på många parameterar. I södra Sverige klarar man sig bra om man håller 15 grader som lägst.
Vid en köldknäpp räcker det med 5 grader men det finns mig veterligen inga termostater som reglerar på luftfuktighet.
Att torka av obehandlade verktyg efter användning (och eventuellt olja in dem) håller iaf mina verktyg rostfria i mitt frostfria, ouppvärmda garage.. (har bara värme på när jag är där och skruvar)
 
Violina Violina skrev:
Att torka av obehandlade verktyg efter användning (och eventuellt olja in dem) håller iaf mina verktyg rostfria i mitt frostfria, ouppvärmda garage.. (har bara värme på när jag är där och skruvar)
Visst, det är ju skillnad på rostbenägenheten på gjutjärnsbord och de mesta andra saker. Mina stora maskiner är uteslutande av gjutjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.