Enligt våra planer kommer vi flytta in i ett Älvsbyhus, Sleipner om ca ett år. Vi tänkte byta ut standardluckorna mot IKEA-luckor samt att bygga ut köket med en halv-ö.

Min fråga är: vad har Älvsbyhusluckorna för mått och om någon har bytt mot IKEA-luckor? Passade i så fall dessa eller måste man ändra något mått. Ikeas luckmått är för underskåp: höjd 70, bredd 40 60 80 cm. Överskåp: höjd 70 eller 92 cm.
 
Vi har ett Tyr och måtten på överskåpen är 86 cm i höjd och 40 +60 cm bredd
och underskåpen är 70 cm höga och 40 + 60 cm breda.
 
Måtten på luckorna på diskbänkskåpen är inte 40cm för skåpet är 77cm! hör och häpna.
 
Hej
Tack för svaren. Det går kanske att sätta Ikeas 92 cm överluckor på Ä-husskåpen och att luckan då går upp en bit över takanslutningen. När det gäller diskbänksskåpet kanske detta får bytas ut med 80 cm skåp.
 
Tänk på att du måste borra om alla överskåpen så att gångjärnen passar eftersom du "höjer upp" luckan. Ska du ha högskåp med inbyggnadsugn och micro finns det inga tillverkare som har dessa mått, 53,5 cm. Hittar du en lucka som inte är måttbeställd får du gärna tipsa mig om det. Vi bor i ett Ägir som byggdes i somras och vi fick bygga om skåpen ovanför kyl/frys eftersom de var byggda för den mycket gamla standarden 175 cm och satt alltså 10 cm för lågt. Luckorna till de skåpen har dessutom det konstiga måttet 48,5.
Mitt tips till dig är att skippa Ä-hus köksinredning och fixa ett helt nytt från IKEA med stommar och allt.
 
Hej Johan_Lotta!
Min tanke var att använda Älvsbyhus-stommar där det går och köpa till Ikea-stommar där det behövs. Vi får se vad som är genomförbart.
 
:)Det finns ett alternativ till att byta luckor. Man kan ta kontakt med företag som byter luckor t.ex. HärjedalsKök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.