Mina förutsättningar är att vi bor på landet utan fiber. Använder 4G med obegränsad surf och är relativt nöjda med det utifrån alternativen som finns. Använder en 4G-router (Asus 4G-AC55U https://www.dustin.se/product/5010901769/4g-ac55u) från 2016 kombinerat med Homeplug från TP AV500 https://www.komplett.se/product/794...line/tp-link-tl-wpa4220kit-wifi-powerline-kit). Huset är ett rejält gammalt trähus med massiva timmerväggar. ganska liten storlek, ca 100 kvm 1.5 plan.

Homeplugen verkar vara en stabil lösning när man kopplar upp enheterna trådbundet, wifi är dock mer svajjig och verkar koppla på och av en del. I alla fall den modellen vi har valt. Finns det här bättre lösningar eller är detta kända problem för homeplug-lösningar oavsett märke/modell?

Vi når mellan 30-15 mbit/s ned och 10-7 mbit/s upp.

Då fiber lär vänta ytterligare eller bli en dyr historia tänker vi fortsatta med 4G, det räcker trots allt helt okej för all vardagsstream och hemmajobb osv men tänker att man kanske skall se över tekniken och vässa något om det är troligt att det går.

Funderar över att slå till på Netgear Nighthawk M1 som router då den verkar ha fått väldigt bra omdömen och är ett par snäpp vassare på många vis vilket också borde innebära att 4G-nivån får en skjuts. Vad tror ni? Eller är det bara förbättrad prestanda om man sitter mitt i Sthlm?

När det gäller nätverket hemma kan man ta sig en funderare, finns ju en mängd lösningar. Homeplag har varit smidigt på sitt sätt, kanske har det kommit något vassare här? Eller är det så att ni rekommenderar att köra andra lösningar?

Alla kloka input tas tacksamt emot!
 
Ta en titt på TP Link Archer 600. Mycket kompetent 4G router.
 
Mät hastigheten med kabelansluten dator till bef. router för att avgöra om dina homeplugg-grejor orsakar lägre hastighet.
 
P PochM skrev:
Mina förutsättningar är att vi bor på landet utan fiber. Använder 4G med obegränsad surf och är relativt nöjda med det utifrån alternativen som finns. Använder en 4G-router (Asus 4G-AC55U [länk]) från 2016 kombinerat med Homeplug från TP AV500 [länk]). Huset är ett rejält gammalt trähus med massiva timmerväggar. ganska liten storlek, ca 100 kvm 1.5 plan.

Homeplugen verkar vara en stabil lösning när man kopplar upp enheterna trådbundet, wifi är dock mer svajjig och verkar koppla på och av en del. I alla fall den modellen vi har valt. Finns det här bättre lösningar eller är detta kända problem för homeplug-lösningar oavsett märke/modell?

Vi når mellan 30-15 mbit/s ned och 10-7 mbit/s upp.

Då fiber lär vänta ytterligare eller bli en dyr historia tänker vi fortsatta med 4G, det räcker trots allt helt okej för all vardagsstream och hemmajobb osv men tänker att man kanske skall se över tekniken och vässa något om det är troligt att det går.

Funderar över att slå till på Netgear Nighthawk M1 som router då den verkar ha fått väldigt bra omdömen och är ett par snäpp vassare på många vis vilket också borde innebära att 4G-nivån får en skjuts. Vad tror ni? Eller är det bara förbättrad prestanda om man sitter mitt i Sthlm?

När det gäller nätverket hemma kan man ta sig en funderare, finns ju en mängd lösningar. Homeplag har varit smidigt på sitt sätt, kanske har det kommit något vassare här? Eller är det så att ni rekommenderar att köra andra lösningar?

Alla kloka input tas tacksamt emot!
hur mkt kan man tillgodo räkna sig LTE cat 6 och t ex cat 16 som M1 har jämfört med cat 4 som jag uppfattat att vår nuvarande router har? Som sagt, på landet inte i storstan.
 
Om LTE-kategorier och prestanda: https://www.induo.com/b/lte-kategorier-forklarat/

Du måste dessutom ta hänsyn till operatörens bandbredd på åtkomliga basstationer och möjliga kombinationer av frekvensband (LTE-A). Det senare beror både på ditt val av modem och vad nätet erbjuder. Det är inte helt givet att operatörens tekniska support svarar på frågor om detta....
 
Den plats som har bra 4G mottagning är inte samma plats som ger bäst wifi täckningen i huset.

Radiokommunikation kräver hantering i mjukvara. Så att stänga av wifi skulle kunna förbättra 4g mottagningen något. En bra antenn på utsidan väggen är också bra.

En bra AccessPunkt, AP, som placeras centralt i huset ansluten med kabel till 4g-router är en bättre investering.
Det finns vit installationskabel och långborr.
Har man ändå utanpåliggande el spelar det väl ingen roll men en kabel till?
Men funkar Homeplugg så okay. Borde funka bra i ett litet hus. Kan vara smidigt med 3 pluggar också.

Enligt beskrivningen så är det väl främst wifi du bör satsa på att förbättra.
 
De hastigheter ni rapporterar låter som att det begränsas av 4G signalen. Då den router ni har verkar ha placerats inne så skulle jag föreslå att man provar mottagningen utomhus istället. Troligtvis skulle man få bäst mottagning om man sätter routern på sidan av huset som är närmast basstationen. Möjligen skulle en 4G-router dedikerad för utomhusbruk fungera bättre. Inomhus kan man alltid kabla upp och sätta upp fler trådlösa accesspunkter. Men om länken upp är dålig så spelar det ju ingen roll hur bra nät man har lokalt.
 
  • Gilla
PochM och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
De hastigheter ni rapporterar låter som att det begränsas av 4G signalen. Då den router ni har verkar ha placerats inne så skulle jag föreslå att man provar mottagningen utomhus istället. Troligtvis skulle man få bäst mottagning om man sätter routern på sidan av huset som är närmast basstationen. Möjligen skulle en 4G-router dedikerad för utomhusbruk fungera bättre. Inomhus kan man alltid kabla upp och sätta upp fler trådlösa accesspunkter. Men om länken upp är dålig så spelar det ju ingen roll hur bra nät man har lokalt.
Tack för input. Skall testa skillnad mot utomhus. Flera faktorer här gör både med riktning och operatör osv. Har tyvärr ingen riktigt modern mobil heller som skulle kunna göra vettiga mätningar av möjliga hastigheter om jag fattat saken rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.