Claes Sörmland
Kommunala tillstånd är ett sidospår.

Kan TS visa underlag för styrelsen hur ändringen av vatten, avlopp och ventilation vid köksflytten löses tekniskt och att ändringen inte påverkar byggnaden negativt så ska styrelsen godkänna den. Är underlaget med dessa uppgifter inte fullständigt så går det som redan sagts att neka på den grunden. Inkommer då TS med ett fullständigt underlag så krävs nog stor kreativitet från styrelsens sida för att visa att köksflytten ger påtaglig skada eller olägenhet.

Jag tror TS får försöka prata styrelsens medlemmar tillrätta. Och som vanligt piska och morot. Först morot och anpassar de sig inte till lagens regelverk så får man börja fundera på vilka möjligheter det finns att piska dem till att följa lagen genom att ta upp deras personliga ansvar i styrelsen. Till detta fundera på hur styrelsen ska nekas ansvarsfrihet och bytas ut på nästa årsmöte. Revisorerna kan vara en väg att gå. En aktivistisk styrelse som inte följer lagen riskerar ju att orsaka stor ekonomisk skada för föreningen.
 
Ombyggnad av bostadsrättslägenhet, som till exempel flytt av kök, är uppe på detta forum rätt ofta. Det finns ett antal trådar där någon köpt en lägenhet med ombyggt kök där det sedan visas vid OVK att ventilationen inte är godkänd och att dyra ombyggnader måste ske. Det leder till diskussion om vem som är ekonomiskt ansvarig, säljare, köpare eller förening. Normalt är det troligen föreningen som får ta kostnaden.
I många hus finns en tanke med att planlösningen är likadan på våningsplanen. Man kan förvänta sig en tyst miljö i ett sovrum, men knappast i ett kök där man bör kunna laga mat och köra maskiner även på udda tider. Om ventilationen är dålig kan det leda till luktstörningar uppåt oc( nedåt. I sådana fall kan ombyggnader leda till komplikationer.
Så föreningen bör säkerställa att en ombyggnad inte leder till omfattande negativa konsekvenser för övriga medlemmar i föreningen i form av kostnader eller störningar.. Ett vanligt sätt att göra detta är att den medlem som vill bygga om tar fram ett tekniskt underlag av konsekvenserna där man kan bedöma hur väsentlig förändringen är
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
I många hus finns en tanke med att planlösningen är likadan på våningsplanen. Man kan förvänta sig en tyst miljö i ett sovrum, men knappast i ett kök där man bör kunna laga mat och köra maskiner även på udda tider. Om ventilationen är dålig kan det leda till luktstörningar uppåt oc( nedåt. I sådana fall kan ombyggnader leda till komplikationer.
För mig låter detta konstruerat. Inte har jag väl som bostadsrättsinnehavare rätt att störa mina grannar på udda tider med hänvisning till att jag lagar mat eller kör kökmaskiner? Varför skulle köket ge frikort för störande ljud under t ex nätter?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För mig låter detta konstruerat. Inte har jag väl som bostadsrättsinnehavare rätt att störa mina grannar på udda tider med hänvisning till att jag lagar mat eller kör kökmaskiner? Varför skulle köket ge frikort för störande ljud under t ex nätter?
Vi har en lös samverkan med andra bostadsrättsföreningar i vårt område och ombyggnad av lägenheter är en vanlig fråga där vi utbyter erfarenheter. Denna frågeställning har varit uppe minst två gånger. Ett argument, kanske konstruerat, från berörda grannar var att köksljud av olika slag hörs rätt väl från kök till kök, till exempel alla maskiner som piper och tjuter vid start och stopp. Poängen då var att detta inte är störande men att det skulle kunna bli det med ett sovrum över och under. I ett annat fall hade man i ett hus förbättrat ventilationen pga störningar. I det ombyggda köket skulle man inte ansluta sig till denna ventilation utan ha en kolfilterfläkt. Då fanns en oro för att de gamla problemen med luktstörningar skulle återkomma i sovrummen över och under. I båda fallen fanns en stark oro för konsekvenserna från andra medlemmar, så styrelsen utsattes för kraftiga påtryckningar från två håll med rätt hetsiga diskussioner. Konsekvensen blev att den som ville bygga om drog tillbaka sitt önskemål . Det blev alltså inte något beslut av styrelsen som nog var tacksam för detta.
 
Fast kolfilterfläkt ger inte frikort från att ha en imkanal. Flyttar du köket så måste du också dra om ventilationen, så att kökets bef. ventilation fungerar lika bra i det nya köket, även om du har en kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Ett argument, kanske konstruerat, från berörda grannar var att köksljud av olika slag hörs rätt väl från kök till kök, till exempel alla maskiner som piper och tjuter vid start och stopp. Poängen då var att detta inte är störande men att det skulle kunna bli det med ett sovrum över och under.
Detta är ju inte en sakargument. Visst kan elektronikpip höras från kök i grannlägenheten till sovrum i en annan lägenhet. Men så kan ljud från stereoanläggningar och TV också. Eller barnskrik. Eller toalettspolningar. Detta argument låter inte övertygande i objektiv mening.

K klimt skrev:
I ett annat fall hade man i ett hus förbättrat ventilationen pga störningar. I det ombyggda köket skulle man inte ansluta sig till denna ventilation utan ha en kolfilterfläkt. Då fanns en oro för att de gamla problemen med luktstörningar skulle återkomma i sovrummen över och under.
Oro är ingen saklig grund för styrelsens lagliga rätt att neka. Kan den bostadsrättsinnehavare som önskar flytta köket tekniskt visa att BBRs regler följs för hantering av ventilationen i ett kök så kan styrelsen knappast neka med hänvisning till osaklig oro.

K klimt skrev:
I båda fallen fanns en stark oro för konsekvenserna från andra medlemmar, så styrelsen utsattes för kraftiga påtryckningar från två håll med rätt hetsiga diskussioner. Konsekvensen blev att den som ville bygga om drog tillbaka sitt önskemål . Det blev alltså inte något beslut av styrelsen som nog var tacksam för detta.
Jag förstår verkligen att styrelsen gärna slipper att involveras i konflikter av denna typ. Men styrelsen måste då ställa sig på lagens sida och agera utifrån sakliga grunder. Det kan inte vara den som är mest oroad som har tolkningsföreträde och får privilegier över sina grannar.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast kolfilterfläkt ger inte frikort från att ha en imkanal. Flyttar du köket så måste du också dra om ventilationen, så att kökets bef. ventilation fungerar lika bra i det nya köket, även om du har en kolfilterfläkt.
Det finns inga krav om imkanal. Det måste finnas ventilation, förutom kolfilterfläkten. Alltså frånluft o tilluft.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
Det finns krav på en imkanal, ( om den finns) men inga krav om att det måste finnas en imkanal. BBR s krav på 0,35 l/s *kvm gäller även för ett kök.
 
C
B Beckborg skrev:
Det finns krav på en imkanal, ( om den finns) men inga krav om att det måste finnas en imkanal. BBR s krav på 0,35 l/s *kvm gäller även för ett kök.
Utöver det finns ett allmänt råd i 6:2524 att "Ett frånluftsdon med tillräcklig kapacitet bör vara placerat ovanför matlagningsplatsen.". Sen kan man så klart resonera kring huruvida imkanal är rätt terminologi för detta frånluftsdon eller inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För mig låter detta konstruerat. Inte har jag väl som bostadsrättsinnehavare rätt att störa mina grannar på udda tider med hänvisning till att jag lagar mat eller kör kökmaskiner? Varför skulle köket ge frikort för störande ljud under t ex nätter?
Detta är ett reellt problem i huset vi bor där grannen olovligen ändrat planlösning. När mixern i köket startar varje morgon väcks övriga grannar.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Detta är ett reellt problem i huset vi bor där grannen olovligen ändrat planlösning. När mixern i köket startar varje morgon väcks övriga grannar.
På vilket sätt gav ändringen av planlösningen detta fenomen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Detta är ett reellt problem i huset vi bor där grannen olovligen ändrat planlösning. När mixern i köket startar varje morgon väcks övriga grannar.
Känner till samma problem. Våra kök har nog blivit allt mer bullriga med moderna maskiner. Fläktar till diverse ändamål, pip av olika slag när maskiner stängs av eller sätts på och sedan själva maskinbullret. I vårt kök hör jag detta från både grannen över och under. I ett kök förekommer ju aktivitet både tidigt och sent. Om man då flyttar köket så att det är sovrum över och under kan det bli störande.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Känner till samma problem. Våra kök har nog blivit allt mer bullriga med moderna maskiner. Fläktar till diverse ändamål, pip av olika slag när maskiner stängs av eller sätts på och sedan själva maskinbullret. I vårt kök hör jag detta från både grannen över och under. I ett kök förekommer ju aktivitet både tidigt och sent. Om man då flyttar köket så att det är sovrum över och under kan det bli störande.
sen är ju äldre hus bättre en husen som byggdes från 80 talet fram till nu
 
Claes Sörmland
B bygglov skrev:
Detta är ett reellt problem i huset vi bor där grannen olovligen ändrat planlösning. När mixern i köket startar varje morgon väcks övriga grannar.
Jag vaknar av att sopgubbarna kommer och drar sopkärlen med ett dundrade ljud över gården tidigt på morgonen. Man får liksom leva med att folk är aktiva på morgonen och då skapar ljud i ett lägenhetsboende. Däremot ska naturligtvis inte grannen köra sin mixer under nattimmarna. Det får man påminna grannen om och efterföljs det inte så får styrelsen ta tag i det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.