Jag behöver bli lite uppsjungning på statusen gällande hemautomation idag. Läget är att ett äldre hus ska totalrenoveras och det känns fel att inte fundera på lite smarta funktioner.

Jag är inget fan av ”överautomatisering” utan har en ganska konservativ hållning, men det finns några funktioner jag skulle vilja ha:
1) Elmätning på varje fas (kanske även på disk- och tvättmaskin)
2) Begränsning av varmvatten, värme, elbilsladdning
3) Avstängning av Spis och Ugn på fjärr
4) Avstängning av inkommande vatten på fjärr
5) Smart lås på dörren
6) Hålla reda på vem som är hemma (via telefonnärvaro?)
7) Kanske någon övervakningskamera
8) Övervakning av BVP (brine in/ut, avgiven/förbrukad effekt, temp. Framledning och retur
9) I framtiden kunna koppla sig mot ett hemmalarm
10) Styrning av utebelysning oavsett eldragning

Inomhus räknar jag med att i allt övrigt designa elen på traditionellt vis och om något specifikt behöver styras centralt så bygger jag till det då. Min lista ovan kan verka lång, men det är egentligen för att kunna övervaka och styra riskutrustning som ugn/spis/tvättmaskin och diskmaskin samt skydda huvudsäkringen och hålla lite koll på småbarn.

Hur skulle ni som kan detta angripa detta?
 
Vet ej om jag skulle kalla en spis/ugn/tvättmaskin riskutrustningar. Till- och frånkoppling av dessa grejor kan göras men en kontaktor för respektive produkt monterad i elcentralen. Kontaktorn kan sedan styras med lämplig enhet.
Har sett att vissa moderna tvättmaskiner nu kan fås med "uppkoppling", kan vara ett alternativ.

Större förbrukare som värmepumpar och elbilsladdningsutrustning har ofta någon effektvaktsfunktion som stryper effektuttaget om fasströmmarna börjar närma sig ett inställt maxvärde.


Styrning av belysning - området är mycket omfattande med massor av prylar. Från enkla 433-enheter, Z-wave, Plejd, Shelly och KNX-system till ljuskällor med inbyggd mottagare till. En viss form av eget förarbete och studier lär krävas innan du vet vad du ska köpa.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D Dissonans skrev:
Jag behöver bli lite uppsjungning på statusen gällande hemautomation idag. Läget är att ett äldre hus ska totalrenoveras och det känns fel att inte fundera på lite smarta funktioner.

Jag är inget fan av ”överautomatisering” utan har en ganska konservativ hållning, men det finns några funktioner jag skulle vilja ha:
1) Elmätning på varje fas (kanske även på disk- och tvättmaskin)
2) Begränsning av varmvatten, värme, elbilsladdning
3) Avstängning av Spis och Ugn på fjärr
4) Avstängning av inkommande vatten på fjärr
5) Smart lås på dörren
6) Hålla reda på vem som är hemma (via telefonnärvaro?)
7) Kanske någon övervakningskamera
8) Övervakning av BVP (brine in/ut, avgiven/förbrukad effekt, temp. Framledning och retur
9) I framtiden kunna koppla sig mot ett hemmalarm
10) Styrning av utebelysning oavsett eldragning

Inomhus räknar jag med att i allt övrigt designa elen på traditionellt vis och om något specifikt behöver styras centralt så bygger jag till det då. Min lista ovan kan verka lång, men det är egentligen för att kunna övervaka och styra riskutrustning som ugn/spis/tvättmaskin och diskmaskin samt skydda huvudsäkringen och hålla lite koll på småbarn.

Hur skulle ni som kan detta angripa detta?
Så här gör jag...
  • Allt drift- och säkerhetskritiskt som brand, inbrott, lås hanteras av ett riktigt larmsystem med huvudsakligen trådade detektorer.
  • Hemma/bortaläge bestäms av larmets av/pålarmning
  • Larmsystemet är fullt ut integrerat med ett hemautomationssystem som gör det möjligt att använda larmets på/avlarmingningsstatus och status från larmets detektorer för styrning av t.ex belysning, vatten, ventilation.
  • Kameror ligger i eget system (delvis integrerat i hemautomationsystemet).
  • Använder Tibber för att kunna ladda elbilen när det är som billigast på dygnet. (Effektmätning för t.ex lastbalansering kommer med de nya smarta elmätarna som senast 2025 ska ha ersatt de gamla mätarna)
  • Larm skickas via mejl, SMS och/eller pushnotiser.
  • Visualisering via dashboard på skärm i kök och vid utgång.
Eftersom jag tycker det är kul att testa och lära mig olika tekniker så har jag i hemautomationsystemet en blandning av enheter baserade på Z-Wave, Zigbee, WiFi, Rfx433.

Inte svar direkt på dina frågor men hoppas detta ändå kan vara lite hjälp i din planering.
 
D Dissonans skrev:
Läget är att ett äldre hus ska totalrenoveras...
Inomhus räknar jag med att i allt övrigt designa elen på traditionellt vis och om något specifikt behöver styras centralt så bygger jag till det då.
Jag tänker lite annorlunda där...
Om ett hus ska totalrenoveras (eller det är fråga om nybygge) så rekommenderar jag absolut en knx-installation framför en traditionell installation.
Jag tycker det är lite bakvänt att först göra en konventionell installation som man sedan direkt modifierar för att kunna styra på alternativa sätt.
Ett knx-system är ett mer rationellt och modernt sätt att installera el på och det ger i princip obegränsade möjligheter att skapa styrningar, automatiseringar och visualiseringar utifrån såväl befintliga som kommande/uppkomna behov.

Håller helt med @gol att hålla larmanläggning separat och brygga denna till elsystemet.
Det finns för övrigt bryggor till allehanda system idag så att man kan (om man vill) integrera det mesta till ett knx-system.
 
Hur renoverar du huset?
Många som flyttar in i ett äldre hus bygger ett nytt installation skikt invändigt där man drar all el i nya rör och dosor. Om man använder fördragen med 2 tändtrådar direkt så behöver man inte tänka i förväg, vad brytare eller dimmervred skall ha för funktion. Det sparar massor av tid.
https://www.elkanalen.se/produkter/

Samtidigt lägg en 5*6mm² kabel ut till där du i framtiden ansluter solpaneler och billaddare, (i garaget kanske).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.