Hallå!
Nu har jag försökt att fixa till TV-uttagen i mitt nybyggda hus som har 3 grupper av TV-uttag, slutmotstånd i sista uttagen och en antennförstärkare på vinden. Sedan tog jag vår gamla TV-antenn som fungerade bra i vårt förra hus (med digitalbox) och placerade också den på vinden. Nu fungerar bara 2:an med ljud och bild, 1:an och 4:an har bara ljud och svart bild  :(. Någon som har något bra tips. Skillanden nu är alltså att antennen inte sitter på taket men har å andra sidan fått en antennförstärkare.  Kan det vara så att den gamla antennen inte är så bra lämpad för digitalsignal?

Sedan har elektrikern dragit upp en jordkabel till vinden också. Vad ska jag ha den till?

/Bertil

 
vad har du för yttertak? plåt och glaserat tegel/betongtak funkar inge bra alls, däremot vanligt betongtak brukar funka fint.
 
ecke skrev:
glaserat tegel/betongtak funkar inge bra alls, däremot vanligt betongtak brukar funka fint.
Vad beror det på?
 
Jag har betongpannor!

 
Nu funkar det plötsligt kanonbra, utan att jag gjort någonting   :-?
Kan mottagningsförhållanden skilja mycket från dag till dag?

/Bertil
 
T
Yes, vatten på takpannorna dämpar ett par db liksom regnväder mot klart väder.
Däremot lite skillnad på trätak papp/tegel/betong - tvärstopp med plåt, men tänk på att om det ligger en massa snö på taket är detta en utmärkt "broms" mot radiovågerna.

Däremot stor chans att din förstärkare får för stark insignal från digital-sändaren, varvid försärkaren då övermodulerar dina digitala signaler = inget alls i din box men de analoga signalerna fungerar då som vanligt.

Nästa gång du råkar ut för detta, koppla förbi förstärkaren och kolla om din digitalbox då börjar lira samtidigt som dina analoga signaler då blir grusiga. Om detta är fallet bör du då sätta en dämpsats precis före antennförstärkaren, köp då en 10db variabel dämpsats hos din antennförsäljare så du kan trimma in för bästa mottagning av analog/digital sändare så att du inte överbelastar antennförstärkaren.

Om det i stället inte funkar alls analogt/digitalt när du kopplar förbi förstärkaren har du för svag signal in i antennen, och då får du välja på att hitta ett bättre ställe för antennen/skaffa större antenn eller ev byta till en s.k "gitterantenn" om du ska ha den inne på vinden.
 
Faidros skrev:
[quote author=ecke link=1145457727/0#1 date=1145653060]glaserat tegel/betongtak funkar inge bra alls, däremot vanligt betongtak brukar funka fint.
Vad beror det på?[/quote]


En vild gissning: Metallsalter i glaseringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.