Hej,

är det någon som har erfarenhet av denna värmepump? Ambista Azure

https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-ambista-azure25-ii-wifi


Jag hittar den i princip bara på Bauhaus.
Dom hade en drive och sålde den för 4500 på black friday, hoppas erbjudandet ska komma igen.

jag hittar dock inte mycket information om den. Jag fick till svar att den täcker upp till ca 80 kvd.

jag har tänkt ha den i vårt uterum (ca 40 kvd)
Jag vet att det inte är ett känt märke, men vi nyttjar rummet ca 10 ggr per år, sommar som vinter.

kanske är det någon som har en likadan och som kan dela med av sin erfarenhet ifrån den!

Vh och en god jul!
 
För det priset kan man nog förvänta sig att det är skit!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Någon annan som vet? Som inte bara gissar...
 
Jag skulle tro att det är samma maskiner som säljs under namnen Lyfco, Zibro, Coolix, etc på diverse lågprisbygglador och nätbutiker.
Problemet brukar vara att den kan funka i 7 år eller 7 månader, så det blir lite lotteri när man köper den...
 
  • Gilla
Stev87
  • Laddar…
A
I det här fallet är det helt utan tvekan att du får vad du betalar för. Installationen blir förhållandevis för dyr.
 
A
Med så lite användning, så är det mer lönsamt att köra direktverkande el. Brassa på ordentligt vid de få tillfällen ni använder uterummet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Håller med,man får mycket ström för 4500kr!
 
Scouten skrev:
Med så lite användning, så är det mer lönsamt att köra direktverkande el. Brassa på ordentligt vid de få tillfällen ni använder uterummet.
electroluxaren skrev:
I det här fallet är det helt utan tvekan att du får vad du betalar för. Installationen blir förhållandevis för dyr.
Installationen kostade 3500 kr och pumpen 4500. 2 års garanti.

element finns idag, men det tar betydligt längee tid. Med en VP monterad mot golv tror jag det är snabbare uppvärmning, plus möjlighet till kyla på sommaren
 
Den funkar inte under -15 ute. I övrigt känner jag inte till detta fabrikat, men som andra har skrivit så är det säkert en standard kinesmaskin som märks med olika logos.

Installationskostnaden för 3500 låter också oroväckande låg. För det priset så får de nästan kasta in grejerna. Ställa utedelen på marken, krossa ett fönster och slänga in innedelen innanför, sen göra elanslutningen med förlängningskabel från närmaste uttag.

Om ni använder uterummet så få gånger som 10 under ett år (sommaren inräknat) , så hade jag skaffat en infravärmare eller värmefläkt av något slag.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
A
Dessutom måste uterummet vara välisolerat för att pumpen skall orka.
Kyla kan du nog glömma. Om den mot förmodan klarar värma 80kvm välisolerat så klarar den ungefär 40kvm isolerat för kylning.
 
A
S Stev87 skrev:
Installationen kostade 3500 kr och pumpen 4500. 2 års garanti.

element finns idag, men det tar betydligt längee tid. Med en VP monterad mot golv tror jag det är snabbare uppvärmning, plus möjlighet till kyla på sommaren
2års garanti är väldigt oroande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.