funderar på att ha en mur runt tomten, vet ni nån bra sida där man kan få tips och ideér??
 
flisby.se kanske...
 
Hej!

Jag har ingen "hemsida" om murar, men valde till skillnad mot alla mina grannar att bygga vår mur på traditionellt sätt.

Vi har byggt den i lecablock och sedan putsat och målat ytan. Resultatet blev:

03417510011228789464.jpg

Närbild på muren ser ut så här:

07122430011243466481.jpg

Det är i alla fall ett alternativ till alla murar som man staplar nu för tiden.
 
Det är väldigt snyggt denna mur du byggt upp, men... man ska nog också vara medveten om att den kommer kräva mer underhåll (antar jag). Grannen har en putsad låg mur (och han är/var murare) och den flagar... INTE SNYGGT! Sedan kan man kanske göra denna putsning på olika sätt vad vet jag...
 
Skrev i en tidigare tråd om hur vi murade med sprängsten. Blev skitsnyggt!!!

Vi belyste även muren men den var väl 3 meter hög som högst och hade en murad trappa på 27-28 trappsteg.

Ett bra och billigt sätt att bli av med sprängsten.
 
Shrek , hur länge måste man vänta på at måla eller tog du det direkt?
Jag väntade bara tills jag såg att det inte fanns fukt i bruket. Det syntes tydligt eftersom vattnet/fukten sjönk nedåt i muren så längst ner var den lite mörkare. När denna mörkhet hade försvunnit väntade jag ett par dagar (med solsken) och sedan målade vi.

Det är väldigt snyggt denna mur du byggt upp, men... man ska nog också vara medveten om att den kommer kräva mer underhåll (antar jag). Grannen har en putsad låg mur (och han är/var murare) och den flagar... INTE SNYGGT! Sedan kan man kanske göra denna putsning på olika sätt vad vet jag...
Vad gäller risken för att flagna så vet jag inte vad "grannen" hade för färg. Jag har valt relativt dyr och specialanpassad färg för puts. Det är "Serpo 303" som är en silikatfärg. Jag har även spätt den med "Serpo 301" för att få maximal vidhäftningsförmåga. Med tanke på att det är en elastisk silikonfärg som sitter på en stänkputsad yta så skulle jag bli mycket förvånad om den började flagna, men den som lever får se. Jag tror ju dock att "grannen" har valt en enklare kalkbaserad färg som ger med sig när det blir fukt- och tempuraturförändringar (jag vill ju i alla fall tro det... :-/)
 
Denne granne har flyttat så jag kan inte ta reda på vad för färg han körde. Men vi kan hoppas det var en billig variant ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.