Hej! Jag vill bygga ett ganska stort matsalsbord i trä, har aldrig gjort något avancerat snickeri innan, men vill lära mig. Jag vet dock inte vart jag ska börja riktigt.

undrar saker som, vad ska man ha för träslag, vilket träslag är att föredra som matsalsbord ?

Har hört folk säga att de är svårt o bygga eget träbord eftersom trä rör sig, är detta något man behöver tänka på?

Alla tips och ideér är välkomna!
 
P Pobl89 skrev:
Hej! Jag vill bygga ett ganska stort matsalsbord i trä, har aldrig gjort något avancerat snickeri innan, men vill lära mig. Jag vet dock inte vart jag ska börja riktigt.

undrar saker som, vad ska man ha för träslag, vilket träslag är att föredra som matsalsbord ?

Har hört folk säga att de är svårt o bygga eget träbord eftersom trä rör sig, är detta något man behöver tänka på?

Alla tips och ideér är välkomna!
Du får nog börja med att lägga upp en bild på ungefär vad det är du tänker bygga. Ett bord kan göras alltifrån väldigt enkelt med låga krav på finish till väldigt komplicerat med mycket höga krav på finish.

Ett enkelt bord i massivträ är dock ett förhållandevis enkelt projekt för att vara en möbel.

Det går att bygga i så gott som vilket träslag som helst men något hårdare än gran eller furu hade jag valt som bordsskiva då det väldigt lätt blir märken. Men mest handlar det om tycke och smak.

Vid allt möbelbyggande i massivträ behöver man tänka på träets rörelser.
 
Vi köpte 2st bänkskivor i ek (byggmax) och metallben från polen (https://oldstyl.eu/126-furniture-legs.html). Vi kapade, oljade och slipade skivorna innan vi monterade. Är suupernöjda! Blev jättefint, perfekt storlek och landade på drygt 3500kr (billigt!).

Edit: La till en bild på bordet

Om du vill göra något mer avancerat rekommenderar jag varmt youtube, sök på "diy dinner table" så hittar du hur mycket som helst där dom går igenom varje steg.
 
  • Egenbyggt matbord med bänkskivor i ek och metallben, omgivet av svarta stolar och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
P Pobl89 skrev:
Hej! Jag vill bygga ett ganska stort matsalsbord i trä, har aldrig gjort något avancerat snickeri innan, men vill lära mig. Jag vet dock inte vart jag ska börja riktigt.

undrar saker som, vad ska man ha för träslag, vilket träslag är att föredra som matsalsbord ?

Har hört folk säga att de är svårt o bygga eget träbord eftersom trä rör sig, är detta något man behöver tänka på?

Alla tips och ideér är välkomna!
Ett enkelt bord är relativt enkelt att bygga, ett svårt bord är svårt att bygga ;)

Vad som är tekniskt enkelt för en del av oss med mycket snickerimaskiner är inte lika enkelt för någon som bara har en såg och en handhyvel..

Som Vectrex skrev, en bild på hur du tänker dig. Och en enkel redovisning vad du har för maskiner/verktyg. Så kan vi komma med bättre riktade tips. (Och kanske i vilken landsände du befinner dig).
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Grymt! Tack för era svar !! Jag ska återkomma med mer info !
 
Ska du göra bordsskivan själv (rätt vanlig konstruktion), Lima då ihop den i 40 - 70mm breda ämnen. Ju bredare du har, skapar större risk att det kränger eller svänger.
Skivan får du hyla plan. Antingen med maskin, eller med handhyvel. Det är som sagt vad du har att tillgå.
Fixera denna skiva, i något regelverk efter eget tycke, så motverkar du eventuella svängningar till viss del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.