hej hej här kommer ännu en tråd om svartlim. jag har gjort analys på svartlim i ett rum i mitt hus, det innehöll asbest. rummet är drygt 20 kvm och en gjuten platta har varit täckt med pålimmade linoleumplattor. linoleumet är borta och betongplattan ska nu slås bort. det jag undrar är:
eftersom limresterna inte dammar, släpper dom då ifrån sig dom farliga små asbestfibrerna? när jag skrapade lim till asbestprovet så kom ju det svarta av i bitar, i konsistens ungefär som gummi, inget damm. mina eternittak är ju i en helt annan liga, dom dammar som en mjölpåse om jag tar i en kant och bryter av, men limmet på golvet binder ju på ett helt annat sätt än taken och därför tänker jag att det inte alls är lika farligt att jobba med. betyder detta att jag kan slå bort/bila betongen utan att först skrapa limrester? vad har ni för teorier?

jag behöver inga generella råd för hantering av asbest. väl när jag sätter igång kommer jag skydda mig enligt alla konstens regler.

god fortsättning!
 
Det kommer att släppa asbestfibrer men i mindre utsträckning än isolering och eternitplattor förstås. Asbestfibrer stannar kvar länge i huset och åker omkring med luften som rör sig och du lär sprida dem i huset.

Kan du få till undertryck (hyra byggfläkt) och blåsa ut luft hela tiden från rummet och du bär skyddsmask/kläder (heltäckande) och byter kläder innan du går in i huset (som du förvarar lufttätt i rummet) så skulle jag själv göra det. Kan du inte skapa undertryck och har tänkt förlita dig på dammsugare skulle jag inte göra det...
 
tack för input. rummet har egen dörr ut utomhus och kommer vara väl igenstängt mot resten av huset. jag planerar att köra ut alla betongrester
med skottkärra genom den dörren och den lär ju stå öppen så undertryck vet jag inte men mer eller mindre väl ventilerat iaf. ingen dammsugning blir nog aktuell. plattan är gjuten direkt på marken så snarare en skyffel.

anders07 anders07 skrev:
Det kommer att släppa asbestfibrer men i mindre utsträckning än isolering och eternitplattor förstås. Asbestfibrer stannar kvar länge i huset och åker omkring med luften som rör sig och du lär sprida dem i huset.

Kan du få till undertryck (hyra byggfläkt) och blåsa ut luft hela tiden från rummet och du bär skyddsmask/kläder (heltäckande) och byter kläder innan du går in i huset (som du förvarar lufttätt i rummet) så skulle jag själv göra det. Kan du inte skapa undertryck och har tänkt förlita dig på dammsugare skulle jag inte göra det...
 
A
Ingen kommer ju kunna ge ett säkert svar, men eftersom asbestfibrer är mikroskopiska kan vi nog vara överens om att du kommer exponeras för det i någon grad. Frågan blir givetvis hur mycket. Det kanske inte är värre än vad som blåser in i huset från ditt eternittak när du har fönstret öppet, eller så kan det röra sig om koncentrerat stora mängder.

Är man orolig är väl det bästa att dra på sig skyddsutrustning och följa de regler och riktlinjer som finns, och eftersom du ställer frågan finns ju en viss oro där.
 
  • Gilla
ludwigjoakim
  • Laddar…
Nu är projektet avslutat och alla spår undanröjda och i värsta fall får jag cancer om 30 år men något ska man ju dö av. är väldigt nöjd just nu iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.