C
Hej alla!

Jag har tidigare byggt en mindre villa i lösvirke från scratch, och renoverat ett gammalt fritidshus till boendestandard, så jag har en del erfarenhet både av att bygga och byråkratin kring det. Jag är civilingenjör inom IT och har hyfsad koll på fysik och matematik, men ingen formell utbildning i husbyggande. Dock tycker jag att det är kul och jag lär mig på vägen.

Nu går jag i tankar att bygga ett hus igen, för och med min växande familj. Den här gången tänker jag att några saker ska göras annorlunda, men jag vill bolla idéerna med er innan jag går vidare. Vi har ingen tomt ännu, och behöver inte flytta förrän om 5 år (men gärna tidigare). Några tankar:

1. Jag projektledde och byggde ett hus själv, med bara hjälp från familjen och professionell hjälp med markarbete, vatten- och elkopplingar. Det ledde nästan till utbrändhet och är inget jag vill göra om på samma sätt. Jag tänker mig någon form av delad entreprenad, där belastningen på mig blir mindre. Vad jag är orolig för är att en delad entreprenad kräver såpass mycket närvaro och koordinering, att det leder till MER arbete och stress än att bygga allting själv. Har ni några erfarenheter av detta?

2. Villan på ca 150-200kvm ska byggas i Stockholmsområdet, med en budget på ca 5 milj för tomten och 3 milj för huset. Jag skulle nog påstå att det är en tajt byggbudget, och det vi har att spela med är: Tid, kvalitet och omfattning.

3. Tidsmässigt är det en fördel att börja så snart som möjligt och låta bygget ta längre tid än nödvändigt. Vi slipper då stressa över att koordinera alla involverade entreprenörer, vi kan ta oss tid att hitta de billigaste alternativen, och vi minimerar risken för dyra misstag. Jag tänker att det är det bästa sättet att kompromissa för att behålla familjefriden under byggtiden. Låter det rimligt?

4. Kvalitet kan delas upp i upplevd boendestandard och byggnadens hållbarhet. Vi har tänkt att bo här länge så vi vill inte göra några stora kompromisser på detta. Hellre då att vi bygger ett enklare hus men väljer bra och snygga material.

5. Omfattningen på projektet tror jag beror på komplexiteten i arkitekturen, hur mycket som är "custom" och inte följer standarder, markförhållanden och tomten i övrigt, samt vilka funktioner huset ska ha. Vi vill t.ex. ha ett inglasat rum, en liten spa-avdelning och ett stort garage/verkstad. Alla dessa är "onödiga" och kan eventuellt byggas senare, om det krävs för att spara tid eller pengar. Vi kan också tänka oss en enkel arkitektur, med sadeltak eller pulpettak på ett rektangulärt hus.

Om ni har fler kreativa idéer på hur man kan bygga ett hus utan att bli fattig eller utbränd, så lyssnar jag gärna :)

Tack på förhand! /David
 
Kan rekommendera att göra som vi gjorde med vårt husbygge, dvs bygga suterränghus med oinredd bottenvåning där alla bonusrum hamnar som inte är helt nödvändiga (i vårt fall, två arbetsrum, verkstad, garage, lekrum. Hallen och teknikrummet som även fanns där var nästan klara när vi flyttade in och de icke klara delarna gick att stänga dörrarna till så man kunde skärma av de rummen som inte användes vilket är nödvändigt om man ska kunna bygga dem senare för att inte få damm i hela huset), i vårt fall var husfirman projektledare och gjorde det mesta på ovanvåningen men jag var väldigt inblandad i allt under tiden ändå.

Det blir billigare på sikt att bygga på det sättet jämfört med att bygga till huset.i efterhand, och det är enligt mig bättre att ha oinredd nedanvåning istället för ovanvåning (som annars är det vanliga) då källarplanet är mer naturligt för bonusrum (sånär som på erat glasrum då) och smuts faller neråt så man får inte in damm från de framtida rummen när de görs i ordning i samma utsträckning om de ligger nere.

Vi satsade på rejäla material på sådant som inte går att ändra på så lätt i efterhand, tex få in teknisk infrastruktur i huset (FTX-ventilation, bergvärme, nätverk, hemautomation, extra tomrör för framtida teknik, ljudisolerade innerväggar, bra isolerade ytterväggar med vettiga fönster osv), men satsade på billiga ytskikt.

Tar dock avsevärt längre tid att få klart saker än man tänker sig men om det bara rör sig om "bonusrum" blir det inte lika stressigt som om det rör sig om de rummen som man behöver för att kunna bo i huset.
 
Gällande budget blir det tufft att klara 150m2 på 3mkr om ni inte lägger mycket egen tid även på bygget. Satsa på en billigare tomt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
8 miljoner för ett hus i Stockholm..
Och när det är klart är ni värsta fiender och ska gå skiljda vägar.

Har sett detta förut och svaret är att det egentligen bara är ett hjärnspöken att ni behöver denna typen av hus.

Skulle det varit så skulle det varit när ni var barnlösa. Nu ska en sköta allt detta och den andra springa kvällar och helger i ända och göra något viktigt, fast vad är viktigare än att spendera tid med barn och familj?

Ursäkta att jag raljerar, ni kan stryka detta inlägg om ni vill men var det svårt innan lär det inte bli enklare nu, alla erfarenheter till trots.

Kanske utfaller något arv snart så ni kan leja ut arbetet ifall det är huset i sig som är det viktiga.
 
nikasp
Jag tror också att det kommer att bli för jobbigt om du nästan brände ut dig förra gången. Vi köpte hus *och* torp 17 mil bort precis när första av två barn fötts 2015. Lägger för mycket tid på torpet så dålig timing att köpa samtidigt. Känns som att jag alltid har dåligt samvete för familj eller renovering som står still.
 
  • Gilla
Phee och 1 till
  • Laddar…
C
rickardg rickardg skrev:
Kan rekommendera att göra som vi gjorde med vårt husbygge, dvs bygga suterränghus med oinredd bottenvåning där alla bonusrum hamnar som inte är helt nödvändiga (i vårt fall, två arbetsrum, verkstad, garage, lekrum. Hallen och teknikrummet som även fanns där var nästan klara när vi flyttade in och de icke klara delarna gick att stänga dörrarna till så man kunde skärma av de rummen som inte användes vilket är nödvändigt om man ska kunna bygga dem senare för att inte få damm i hela huset), i vårt fall var husfirman projektledare och gjorde det mesta på ovanvåningen men jag var väldigt inblandad i allt under tiden ändå.

Det blir billigare på sikt att bygga på det sättet jämfört med att bygga till huset.i efterhand, och det är enligt mig bättre att ha oinredd nedanvåning istället för ovanvåning (som annars är det vanliga) då källarplanet är mer naturligt för bonusrum (sånär som på erat glasrum då) och smuts faller neråt så man får inte in damm från de framtida rummen när de görs i ordning i samma utsträckning om de ligger nere.

Vi satsade på rejäla material på sådant som inte går att ändra på så lätt i efterhand, tex få in teknisk infrastruktur i huset (FTX-ventilation, bergvärme, nätverk, hemautomation, extra tomrör för framtida teknik, ljudisolerade innerväggar, bra isolerade ytterväggar med vettiga fönster osv), men satsade på billiga ytskikt.

Tar dock avsevärt längre tid att få klart saker än man tänker sig men om det bara rör sig om "bonusrum" blir det inte lika stressigt som om det rör sig om de rummen som man behöver för att kunna bo i huset.
Bra input! Lämna vissa delar ofärdiga, och satsa på en bra infrastruktur från början. Hur gick det sedan, byggde ni klart bottenvåningen?
 
C
E El-Löken66 skrev:
8 miljoner för ett hus i Stockholm..
Och när det är klart är ni värsta fiender och ska gå skiljda vägar.

Har sett detta förut och svaret är att det egentligen bara är ett hjärnspöken att ni behöver denna typen av hus.

Skulle det varit så skulle det varit när ni var barnlösa. Nu ska en sköta allt detta och den andra springa kvällar och helger i ända och göra något viktigt, fast vad är viktigare än att spendera tid med barn och familj?

Ursäkta att jag raljerar, ni kan stryka detta inlägg om ni vill men var det svårt innan lär det inte bli enklare nu, alla erfarenheter till trots.

Kanske utfaller något arv snart så ni kan leja ut arbetet ifall det är huset i sig som är det viktiga.
Det var ett oväntat men intressant svar, det låter lite som du talar av egen erfarenhet? Jag välkomnar alla synvinklar. Först vill jag bara påpeka att 8 miljoner för ett hus i Stockholm är ganska medel, kanske något över. Målet med att bygga eget är delvis att få det billigare, delvis att få det som vi vill. Men du har en poäng i att det är ett hjärnspöke, att man inte kan nöja sig med någon annans hus. Det kan hända att vi köper ett hus istället för att bygga. Men min förhoppning är att vi ska kunna göra bygget möjligt och till och med roligt, utan att det ska leda till skilsmässa.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
C
nikasp nikasp skrev:
Jag tror också att det kommer att bli för jobbigt om du nästan brände ut dig förra gången. Vi köpte hus *och* torp 17 mil bort precis när första av två barn fötts 2015. Lägger för mycket tid på torpet så dålig timing att köpa samtidigt. Känns som att jag alltid har dåligt samvete för familj eller renovering som står still.
Tror du att det hade varit annorlunda om ni bara hade köpt ett hus, och om ni hade haft ett barn?
 
nikasp
C capybara skrev:
Tror du att det hade varit annorlunda om ni bara hade köpt ett hus, och om ni hade haft ett barn?
Möjligen. Saken är den att jag är sladdbarn så inga föräldrar i livet så vi saknar barnpassningshjälp. Dvs. det mesta vi gjort sedan 2015 får en person göra, vi kan aldrig mosa på en hel dag utan störning utan tvärtom blir det massor av avbrott och slutar alltid med att jag har grymt dåligt samvete. Och att barnen nu är 4 och 5... känns som det gått otroligt fort. Men, har ändå hunnit med en hel del. Sugen på att renovera tvättstuga hemma men inte en sportslig chans nu. Båda jobbar (alldeles för mycket) hemifrån och 1-2 barn hemma ofta då det såklart är nolltolerans på förskolan mot snoriga näsor och hosta pga Corona.
 
C capybara skrev:
Bra input! Lämna vissa delar ofärdiga, och satsa på en bra infrastruktur från början. Hur gick det sedan, byggde ni klart bottenvåningen?
ja, alla bonus-rum blev i stort sett klara inom 3-4 år, sen är det lite småfix som tagit längre tid än så som tex stenläggning på garageuppfarten, tak över entré, bänkar och skåp i garage/verkstad mm, är även saker som fortfarande inte är klara efter snart 7 år som tex alla finesser jag tänkt mig i hemautomationsystsemet, frikyla, en del pyssel i trädgården mm.. gäller att man har intresse för att bygga, för mig är det ganska mycket som en hobby och har nog lagt typ 4000h på husbygget totalt än så länge..
 
  • Gilla
capybara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.