Min mamma bor i bostadsrätt och i toalett finns det en takarmatur som är lite märkligt. Huset är bygga på slutet av 80-talet.
När hon flyttade in för ca 6-8 år sedan så fanns det lågenergilampor i den och sockel är E27, den var gammal så det tog evighet innan man får schysst ljus så jag byta den till LED, efter par år gick den sönder så jag tänker att det är något fel på den lampan så jag byta till nya, samma sak händer igen. Så jag hitta en lågenergilampor och den fungerar men nu sista år har den blir märkligt. Den tänder bra och lyser, men alltid efter några minuter blinkar den eller slocknade. Om man tryck på lampknapp igen så start den inte. Lamparmaturer är sånt som är strandrad och fastmonterad så jag funderar på om det kan vara något fel på den eller om det kan vara elfel. Tänker om ska byta ut den eller be någon gör felsökning på elen?
 
Svårt att peka på något fel här. Ett par års driftstid för en LED-lampa kanske är kort, men ändå svårt att hävda ett fel. Likaså den nya lågenergilampan ger normala symptom i slutet på sin livslängd tycker jag. Du skriver dock inte hur länge den satt där.

Om man ska leta efter fel så kan man dels titta på glappkontakt. Kanske har strömbrytaren varit dålig i alla år. Kanske en dålig anslutning i strömbrytare eller armatur.
Dels kan man titta på förekomsten av fukt i taket. Lampor med elektronik kan vara känsliga.
Antalet cykler på/av är också en faktor, ifall din mor gör väldigt täta besök och alltid släcker efter sig.
Under- och överspänning är inte sannolikt utan andra symptom i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.