Har ett 70-tals hus med mekanisk frånluftsventilation/tilluftsventiler som jag tänkte uppgradera till FTX.
Håller på att renovera 2:a våningen och har golvet helt uppbrutet så tänkte planera ordentligt innan jag sätter igen det. Kan med relativt små medel göra ett nästan komplett system men kommer inte bli 100% då det är svårt att efterdra alla rör på ett snyggt sätt.

Huset är 2 våningar + källare och vind men källaren har jag idag Fresh Intellivent-fläktar samt med tilluftsventiler och det kommer jag att behålla som det är. Har även en separat del på 1:a våningen som jag inte tänkt ta med då den också har ett separat system och är helt separerad rent luftmässigt.

Det jag undrar över är vart man ska placera ventilerna i själva rummen samt dimensioneringen på kanalerna om det exempelvis räcker med en ventil i lite större rum? Jag förstår givetvis frånluft i badrum/kök samt tilluft i övriga rum.

Hade tänkt placera aggregatet på vinden.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med rören från vinden ner till 1:a våningen om jag ska köra med rektangulära, tillverka själv i rostfri plåt eller ta ett 125mm plåtrör och platta till. Väggens inre djup är precis 125mm nämligen men det ska förmodligen dras lite vvs-rör i den också så det lutar åt rektangulära (på bilderna nedan är det runda).

Någon som har lite idéer? Se mina skisser nedan hur allt är tänkt att placeras.

Notera köksfläkten som jag tänkt har helt separerat då den idag har eget utblås.

Vinden:
Skiss över ventilationssystem med FTX-aggregat och till- och frånluftsventiler i ett flervåningshus.

2:a våningen:
Arkitektonisk planritning som visar uppgradering av ventilationssystem i 70-tals hus med ventilers placering.

1:a våningen:
Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerade ventilationssystemets rör och ventiler i olika rum, specifikt för FTX-uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här kommer lite uppdaterade layouter...

Vinden:
Schematisk bild av ventilationssystem layout i ett hem med markeringar för friskluftsintag och utblås.

2:a våningen:
Ritning av husets layout visar första våningens sovrum, badrum, balkong och hall med måttangivelser.

1:a våningen:
Arkitektritning av husets layout med angivna ytor för matrum, arbetsrum, kök, hall, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har för avsikt att göra allt själv tycker jag du ska köpa ett färdigt paket med material där det ingår hjälp av en FTX-projektör med dimensionering, placering av ventiler, monteringsritningar osv. Googla "gör det själv FTX-system". Det finns rätt många sådana leverantörer nu för tiden. Kollar bla soliduct.se, luftbutiken.se, alltomventilation.se, usv.se mfl.

Ps.. Spontant tycker jag ett stamrör på 160 mm för tilluft verkar vara lite klent för två våningar med gissningsvis 2x100 kvm. Gissar att en konstruktör kommer välja 200 mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
dannedd
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Angående dimensioneringen så har jag bara gissat lite! =) Skalar upp till 200mm, hade det från början faktiskt.

Det viktigaste för mig just nu är placeringen av ventilerna och om det kanske är bäst att ha nära fönster eller om det inte spelar jättestor roll.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Hej, Verkar felvänt, Friskluft tas från gavel i norrläge och avlut går till tak
 
  • Gilla
dannedd
  • Laddar…
Frånluft placeras normalt i kök, badrum/toalett och tvätt/torkutrymmen. Kök med stora utrymmen och flera dörröppningar kan med fördel använda två eller flera frånluftsdon för att ta hand om matos. Om möjligt fixa automatisk styrning av forcerad luftflöde vid användning av köksfläkten.

Tilluftsdon placeras normalt i rummens bortre hörn mittemot dörröppningen så att luftflöde genereras genom hela utrymmet mot respektive frånluftsdon,

Viktigt att det finns möjlighet till genomströmning även med stängda dörrar. Använd korrekt anpassade ventildon beroende på vilken typ av spridning av luftflödet man önskar i respektive utrymme. Intrimning för att balansera till- och frånluft till rätt undertryck kan vara lite tricksigt med flera våningsplan. Anlita expert som samtidigt kan godkänna installationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
dannedd
  • Laddar…
Jag byggde och ritade mitt eget ftx-system.
Det blev helt ok så det är inte jättesvårt.
Jag valde att rita systemet själv för jag ville bestämma vart rören skulle gå och dras.
I efterhand skulle jag valt ett större aggregat av ljudskäl. Heru s100 är på gränsen för 190kvm.
Jag skulle dessutom valt en mindre dimension (100mm) för tilluftsdonen och sätt ut 2 don istället för ett i större rum.
Om möjligt bör du sätta tilluft i norr eller österläge.
 
  • Gilla
Jakobiman och 1 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Jag byggde och ritade mitt eget ftx-system.
Det blev helt ok så det är inte jättesvårt. Jag valde att rita systemet själv för jag ville bestämma vart rören skulle gå och dras. I efterhand skulle jag valt ett större aggregat av ljudskäl. Heru s100 är på gränsen för 190kvm.
Jag skulle dessutom valt en mindre dimension (100mm) för tilluftsdonen och sätt ut 2 don istället för ett i större rum.
Om möjligt bör du sätta tilluft i norr eller österläge.
Ja, en Heru 130 kanske hade varit en bättre modell i ditt fall. Att anlita en projektör för att räkna fram kapacitetsbehov och skapa konstruktionsritningar för kanaler och aggregat kostar några tusenlappar men är klart värt pengarna.
 
  • Gilla
MrJay och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon fördel att placera tilluft ovanför fönster? Tänker på kallras.
Och finns någon nackdel att dra ett långt rör för friskluften från norrgaveln? Vill helst inte flytta aggregatet då lucka för access till vind finns där samt att det kan vara bra rent ljudmässigt att ha den ovanför balkongen där man inte har något sovrum ovanför.

Ska uppdatera min skiss utifrån era förslag. Min första tanke var att göra allt själv men visst är det givetvis bra att konsultera experter.
 
Då har jag funderat lite och ändrat placering av ventiler för tilluft och satt dem där det sitter ett fönster.
Har även satt upp 2st ventiler i de större rummen.

Sedan har jag varit uppe på vinden och kikat lite och det går nog att lösa att få till köksfläkten (eller spiskåpa som det heter när det ansluts mot ett FTX-system då det inte sitter någon fläkt i den). Hittade att det går att dra en im-kanal mellan FTX och ner till kattvinden längst takstolen, för det borde väl funka med denna även om den ligger dikt ann takstolen:
https://soliduct.se/isolerad-imkana...1N_Wc7fWxs9JqxxXsgwLx7yp6T1Mao9gaAiIyEALw_wcB

Tänkte även köra på dessa isolerade kanalerna för de andra anslutningarna:
https://www.luftbutiken.se/1142-isolerade-kanaler

Schematisk bild av ventilationssystem med till- och frånluftskanaler, ventiler i rum och FTX-enhet. Ritning av andravåningen med markerade platser för tilluftventiler och badrumsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av första våningen i ett hus med markerade placeringar för ventiler och köksfläktsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.