Hej

Har spikat upp två innertak med en gammal DeWalt-pistol jag lånat av en granne. Vet ej exakt model, men den var batteridriven med gamla NiMH-batterier. Kanske en DC618KN.

Nu är det dags för ett tak till, och jag känner inte att jag vill låna igen, utan vill köpa något själv. Men en motsvarande maskin går ju på typ 6000kr vilket jag tycker är lite väl saftigt.

Jag har en kompressor i garaget, så lite lockande är det att köpa en tryckluftdriven pistol i stället. Vad tror ni om det? Skulle jag störa mig på slang och oljud nu när jag "vant" mig vid batteridrivet?
Om jag ska köpa något tryckluftdrivet, vad rekommenderar ni? Jag vill skjuta 1,6mm-spik så att taket sitter kvar ;)
 
Ja, 1,6 eller 1,8 mm (16/15 G) är väl lagom om det är standardpanel. Senco är bra men inte nödvändigtvis mycket billigare än vissa batteridrivna.
 
T tlundberg skrev:
"Senco" - är det denna som menas? [länk]

Eller finns det andra modeller också som skulle kunna passa?
16G brukar rekommenderas till tak.
18G till sockel och foder.

Jag tror dock inte taket trillar ner om det skjuts fast med en 18G. Senco gör fina spikpistoler. (y)
Många verkar dock nöjda med Biltemas tidigare spikpistoler, vet inte om de nyare är lika prisvärda. Tak spikas ofta dolt så ev. märken från slagstiftet blir inte lika framträdande.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tak spikas ofta dolt så ev. märken från slagstiftet blir inte lika framträdande.
Jag har spikat taket snett in i noten på takbrädan, så är lite känsligt om jag råkar komma åt "undre" delen av noten och det blir allt för stort märke

FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror dock inte taket trillar ner om det skjuts fast med en 18G
Om det funkar med biltemas lilla pistol kommer jag ju väldigt billigt undan! 320 kr + lite slang

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/dyckertpistoler/dyckertpistol-tryckluft-2000019995
 
T tlundberg skrev:
Jag har spikat taket snett in i noten på takbrädan, så är lite känsligt om jag råkar komma åt "undre" delen av noten och det blir allt för stort märke


Om det funkar med biltemas lilla pistol kommer jag ju väldigt billigt undan! 320 kr + lite slang

[länk]
Alternativt denna 16G pistol.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/dyckertpistoler/luftdriven-dyckertpistol-2000020154
Biltema brukar väl vara generösa med återköp om inte varorna lever upp till förväntningarna?
 
Var för en tid sen i precis samma sits. Hade pengarna funnits så batteri helt klart. Speciellt 18g picka för lister.

Men eftersom jag redan hade en kompressor sen tidigare och för att makitas batteripicka såg allmänt gammal och klumpig ut (ja jag kände även på Ryobis motsvarighet och den var inte ett dugg bättre) så införskaffade jag mig af600 och AF 506. Smidiga, enkla och till en rimlig peng.

Fördel är vikten och livslängden. Nackdelen är just osmidigheten för att göra nåt snabbt och smidigt (främst 18g picka) samt även underhåll av batteri.

Jag önskade min AF506 (18g) var i batteriformat men för det lilla jag använder den så funkar det. Ev en mindre och smidigare kompressor.
 
Sätter man dolt som jag antar i ditt fall tycker jag julas meec för 399kr är ok. Kan dock bli småmärken och ingen djupjustering men som sagt, sätter man dolt spelar det ingen större roll.
 
Jag kommer även spika golvlister, taklister, fönsterfoder och dörrfoder med samma pistol, så är ju glad om det inte blir för stora märken. Att 16g skulle vara för grovt för lister är jag inte så orolig över. Allt är ju mindre än det jag använt tidigare när jag spikat för hand.
 
nikasp
Jag köpte först en 18g DeWalt med liten kompressor och började sedan tveka på om 18g var lite väl klent för tak. Dök sedan upp en 1200 krs Basso för 700 på FB Marketplace. Inte tid att slå till men när han sänkte till 400 stack jag direkt. Bara provskjutit men den känns lika bra som DeWalten.
 
Jag har spikat takpanel (rustikt, råspont) med 18g men fick använda många spik och variera vinklarna för att få det att sitta bra. Det har mig veterligen inte ramlat ner ännu, 13 år sedan nu. Men inget att rekommendera, 15g hade jag använt om jag gjort det idag. Till dold spikning i fjäder är 16g bra med smidigare nos. Bra med ställbart djup också för dold spikning.
En enkel 18g för lister och foder kostar så lite så en sådan ryms förhoppningsvis i budget den med, sparas in på att minskat behov av spackling ;)
 
Om det duger med Biltemas lilla pistol till lister och annat så rymms den också i budgeten, men om vi pratar typ Senco Fusion F18 så blir det på tok för dyrt :(
 
T tlundberg skrev:
Om det duger med Biltemas lilla pistol till lister och annat så rymms den också i budgeten, men om vi pratar typ Senco Fusion F18 så blir det på tok för dyrt :(
Köp en Biltema eller Senco (luft) och håll koll på beg marknaden.
Jag har 2st Fusion, ena från USA och andra beg. från FB Marketplace.
Att köpa dom i Sverige/ny för 6-7000:- /st kändes inte försvarbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.