Arkitektritning av enplanshus med markerade mått för rum och fönster samt inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk planritning för en våning med sovrum, badrum, allrum och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av husets alla fyra fasader med begränsat antal fönster och markeringar för förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av en tomt med markerad carport, altan, och gångstråk, i norr orientering och en symbol för en 1,5 m hög häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver tips er experter här om det är något jag missat helt. Lite info:

- Till två vuxna och en fyraåring.
- Entrén är mot söder.
- Vill inte ha allt för många/stora fönster.
- Kommer ha ett swimspa inomhus.
- Alla säger dörr istället för fönster i tvättrummet men vi har inte behovet av det.
- Ser lite konstigt i båda duschhörna, det pga att vi inte vill ha några glasdörrar (hatar det ständiga rengöring av glasen) utan ska bygga kaklade väggar.
- Matbordet ska vara ett sexmannabord (ej fyra som på ritningen) och ska vara inbyggd svävande (utan ben) men halvön.
- Vill ha så stort vardagsrum som möjligt men 4900 mm är den maximala bredden husleverantören klarar av.
- Ska ha solglass på alla fönster mot syd och väst.
- Fjärrvärme med FXT och ska ha två luft/luft växlare för kyla till de varma sommardagarna.

Vi har svårt att på en ritning kommer se hur det ser ut i verkligheten, rädd att proportionerna är helt fel. Hemsk tacksam för alla tips och kritik.
 
Ser superbra ut. Några små kommentarer:
  • Strunta i skjutdörrar. Det är ett ljudläckande otyg. Framförallt till sovrum och toaletter.
  • Gången i köket är lite för smal givet hur mycket utrymme det finns. Flytta köksbänken ut i rummet typ 50 cm till.
  • Flytta dörren till klädvården närmare entrén. Jag håller med om att en separat entré dit inte är så nödvändig, men att kunna svänga in dit tvärt utan att dra in skit i huset har varit toppen sen vi byggde om så.
  • Personligen tycker jag att entresidans tak skulle se bättre ut med några takkupor eller likande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ser superbra ut. Några små kommentarer:
  • Strunta i skjutdörrar. Det är ett ljudläckande otyg. Framförallt till sovrum och toaletter.
  • - Vi kommer har extra isolering i väggarna, osb och massiva dörrar, plus att vi är en mycket tyst familj (inga fler barn och barnet vi har tagit efter oss). Tycker det är så mycket finare och smidigare med skjutdörrar.

  • Gången i köket är lite för smal givet hur mycket utrymme det finns. Flytta köksbänken ut i rummet typ 50 cm till.
  • - Det är alltid bara en som är i köket och gillar när det är 120 cm mellan, mera lättarbetat plus att vi vill absolut inte minska vardagsrummet (som vi gärna hade gjort större om vi hade kunnat).

  • Flytta dörren till klädvården närmare entrén. Jag håller med om att en separat entré dit inte är så nödvändig, men att kunna svänga in dit tvärt utan att dra in skit i huset har varit toppen sen vi byggde om så.
  • - Förstår vad du menar men vill inte minska på skjutdörrsgarderoben. Vi inte bara tystlåten familj utan även en mycket pedantisk och renlig familj, tror inte det kommer vara mycket smuts med en fru som gillar städar dagligen plus robotdammsugare. Plus att vi fått till tvättnedkastet exakt där vi vill ha det på båda våningarna.

  • Personligen tycker jag att entresidans tak skulle se bättre ut med några takkupor eller likande.
  • - Vi har inte bestämt oss vad för tak i entrén, tänkt vänta tills huset är byggt för att se vad som passar bäst. Tar gärna emot förslag.
Tackar så hjärtligt för dina tips, bra att få tänka till en gång till
 

Okarlsson skrev:Ser superbra ut. Några små kommentarer:
  • Strunta i skjutdörrar. Det är ett ljudläckande otyg. Framförallt till sovrum och toaletter.
  • - Vi kommer har extra isolering i väggarna, osb och massiva dörrar, plus att vi är en mycket tyst familj (inga fler barn och barnet vi har tagit efter oss). Tycker det är så mycket finare och smidigare med skjutdörrar.

  • Gången i köket är lite för smal givet hur mycket utrymme det finns. Flytta köksbänken ut i rummet typ 50 cm till.
  • - Det är alltid bara en som är i köket och gillar när det är 120 cm mellan, mera lättarbetat plus att vi vill absolut inte minska vardagsrummet (som vi gärna hade gjort större om vi hade kunnat).

  • Flytta dörren till klädvården närmare entrén. Jag håller med om att en separat entré dit inte är så nödvändig, men att kunna svänga in dit tvärt utan att dra in skit i huset har varit toppen sen vi byggde om så.
  • - Förstår vad du menar men vill inte minska på skjutdörrsgarderoben. Vi inte bara tystlåten familj utan även en mycket pedantisk och renlig familj, tror inte det kommer vara mycket smuts med en fru som gillar städar dagligen plus robotdammsugare. Plus att vi fått till tvättnedkastet exakt där vi vill ha det på båda våningarna.

  • Personligen tycker jag att entresidans tak skulle se bättre ut med några takkupor eller likande.
  • - Vi har inte bestämt oss vad för tak i entrén, tänkt vänta tills huset är byggt för att se vad som passar bäst. Tar gärna emot förslag.
Tackar så hjärtligt för dina tips, bra att få tänka till en gång till
 
BirgitS
Bara för att en fyraåring är tyst av sig så behöver det inte vara så när barnet har blivit 14 år och en besvärlig tonåring.

Min erfarenhet är att det inte är genom dörren och väggarna ljudet kommer när man har skjutdörrar utan genom de luftpassager som finns runt dörren för att den ska gå att skjuta den åt sidan. Dessutom är det jobbigt att hålla på och skjuta dörrar vilket leder till att de ofta står öppna, t.ex. tonåringar brukar vara bra på att "inte orka" göra en massa saker.

Tänk igenom var saker placeras i tvättstugan. Det man använder mest, normalt tvättmaskinen, bör vara mest lättillgänglig vilket i ert fall antagligen är precis rakt fram sett från dörren. Jag tror knappast det är trevligt att det samlas en stor hög med smutstvätt ovanpå tvättmaskinen, den vill man väl samla i någon sorts tvättkorg.

När det ska vara ett tillgänglighetsanpassat badrum så krävs det ett fritt utrymme på sidan av toaletten där en rullstol kan placeras, 1 m räknat från mitten av toaletten. Det får finnas en duschdörr som kan vikas undan i det utrymmet eller en vägg som är mycket lätt att ta bort men inte någon fast vägg.

Trist att komma upp för trappan och mötas av en vägg en dryg meter bort. Gäller förstås när man kommer ned för trappan också.

Går sovrummet därnere att möblera med skrivbord etc. så att en tonåring/ung vuxen kan bo där.

A AlexHo skrev:
Vi har svårt att på en ritning kommer se hur det ser ut i verkligheten, rädd att proportionerna är helt fel.
Pröva något 3D-program. Datorprogrammet Sweet Home 3D är rätt lättanvänt och jag tycker man får en bra känsla av hur det känns att gå omkring inne i huset och det borde även gälla utsidan av huset.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi hatar också glasdörrar till dusch i badrum men fick problem med tillgänglighetsreglerna när vi ville ha det i båda badrummen. Så blev glasdörrar i gästtoan.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Givet tomtlayouten skulle jag försöka få till en planlösning där entren angränsar till uteplatsen. Det är väldigt skönt att ha skorna på rätt ställe och när folk kommer och hälsar på när man hänger på uteplatsen möter man dom direkt. Sen flytta carporten till baksidan om möjligt.

Er planlösning i sig har några småsaker att justera men jag skulle börja med att ändra på tomtlayouten och rita om helt och hållet ;)

Skiss på en tomtplan med placering av hus, carport, altan och gångstråk mot entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att en fyraåring är tyst av sig så behöver det inte vara så när barnet har blivit 14 år och en besvärlig tonåring.

Min erfarenhet är att det inte är genom dörren och väggarna ljudet kommer när man har skjutdörrar utan genom de luftpassager som finns runt dörren för att den ska gå att skjuta den åt sidan. Dessutom är det jobbigt att hålla på och skjuta dörrar vilket leder till att de ofta står öppna, t.ex. tonåringar brukar vara bra på att "inte orka" göra en massa saker.

Tänk igenom var saker placeras i tvättstugan. Det man använder mest, normalt tvättmaskinen, bör vara mest lättillgänglig vilket i ert fall antagligen är precis rakt fram sett från dörren. Jag tror knappast det är trevligt att det samlas en stor hög med smutstvätt ovanpå tvättmaskinen, den vill man väl samla i någon sorts tvättkorg.

När det ska vara ett tillgänglighetsanpassat badrum så krävs det ett fritt utrymme på sidan av toaletten där en rullstol kan placeras, 1 m räknat från mitten av toaletten. Det får finnas en duschdörr som kan vikas undan i det utrymmet eller en vägg som är mycket lätt att ta bort men inte någon fast vägg.

Trist att komma upp för trappan och mötas av en vägg en dryg meter bort. Gäller förstås när man kommer ned för trappan också.

Går sovrummet därnere att möblera med skrivbord etc. så att en tonåring/ung vuxen kan bo där.


Pröva något 3D-program. Datorprogrammet Sweet Home 3D är rätt lättanvänt och jag tycker man får en bra känsla av hur det känns att gå omkring inne i huset och det borde även gälla utsidan av huset.
Det är några som avrått oss från skjutdörrar men där kommer vi nog inte ändra oss. Som vi har det nu så är alla dörrar, utom toalettdörren, aldrig helt stängda dygnens alla timmar och störs aldrig av det. Det som vi nu saknar är skjutdörrarna vi hade i vår förra bostad där vi kunde dra för till önskad öppning och att det är mycket lättare att möblera med skjutdörrar.

Vi ska ha tvättmaskinen och torktumlaren lite högre upp från golvet och precis ovanför tvättmaskinen ska vi ha ett 40-skåp och ovanför tvättmaskinen o torktumlaren ett 80-skåp, skåpen ända upp mot taket. I 40-skåpet kommer tvättnedkastet vara, så all tvätt kommer samlas i en korg inne i skåpet. Har så mycket förvaring över att vi kan undvara det skåpet till tvätt. Du har rätt att det är smidigare med tvättmaskinen rakt fram, kanske får tänka om lite där.

Det streckade bredvid toalettstolen är en duschvägg som kommer byggas efter besiktningen. Vi absolut inte ha glasdörr, därför tvungen att kakla den väggen efteråt.

Vi hade i början tänkt en U-trappa där uppgången är mitt i huset men har nu ritat en trappa med förråd under, tycker det passar mer lite mer dolt. Däruppe har vi vridit fram och tillbaka men inte fått till det bättre med trappan. Det som gjort planlösningen svår på ovanvåningen är för att frugan absolut vill ha en walk-in-closet där man kan gå till toaletten.

Sovrummet nere är ganska stort, tror räcker.

Jag är helt kass på datorer, klarar inte av det. Hade förhoppning att husleverantören skulle kunna fixa 3D men det kunde de inte.

Tackar Birgit för du pekar ut det du tycker är fel, då får jag förklara och då se vad du sen tycker, hiss eller diss

Modern trappa med förvaring under, svarta skjutdörrar och trästeg, väggdekor med kotte och minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B bergigtomt skrev:
Vi hatar också glasdörrar till dusch i badrum men fick problem med tillgänglighetsreglerna när vi ville ha det i båda badrummen. Så blev glasdörrar i gästtoan.
Ja vi hatar glasdörrar, hatar att varje vecka behöver rengöra. Tillgänglighetskraven har också ställt till det för oss. För att helt slippa glasdörren kommer vi att kakla duschväggen efter besiktningen (fick tips av arkitekten)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Givet tomtlayouten skulle jag försöka få till en planlösning där entren angränsar till uteplatsen. Det är väldigt skönt att ha skorna på rätt ställe och när folk kommer och hälsar på när man hänger på uteplatsen möter man dom direkt. Sen flytta carporten till baksidan om möjligt.

Er planlösning i sig har några småsaker att justera men jag skulle börja med att ändra på tomtlayouten och rita om helt och hållet ;)

[bild]
Vi tänkte även från början ha carporten där du markerade men det är prickmark hela 9 m in på södra sidan och även prickmark på västra sidan (som vi av byggnadsnämnden kommer få göra en avvikelse att gå 4,5 m in), därför vi valt denna placering. Arkitekten hade även förslag att bygga ett så vi har hela trädgården på framsidan (södersidan) men vi vill ha en trädgård som är mer dold. Tar tacksam emot fler förslag om justeringar. Tackar på förhand

Detaljerad tomtkarta med markerad prickmark och planerad carportplacering, intill gränslinjer och höjdkoter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Min erfarenhet är att det inte är genom dörren och väggarna ljudet kommer när man har skjutdörrar utan genom de luftpassager som finns runt dörren för att den ska gå att skjuta den åt sidan. Dessutom är det jobbigt att hålla på och skjuta dörrar vilket leder till att de ofta står öppna, t.ex. tonåringar brukar vara bra på att "inte orka" göra en massa saker.
Håller på att bli övertygad av er att bara ha skjutdörrar på ovanvåningen och skippar det helt i nedervåningen. Det som då oroar mig är utrymmet vid trappan (120 cm mellan trappan och toalettdörren) att det inte blir lika smidigt där som men en skjutdörr. Åt vilket håll ska dörren öppnas åt? Känns som det blir fel vilket håll dörren än öppnas åt
 
BirgitS
A AlexHo skrev:
Håller på att bli övertygad av er att bara ha skjutdörrar på ovanvåningen och skippar det helt i nedervåningen. Det som då oroar mig är utrymmet vid trappan (120 cm mellan trappan och toalettdörren) att det inte blir lika smidigt där som men en skjutdörr. Åt vilket håll ska dörren öppnas åt? Känns som det blir fel vilket håll dörren än öppnas åt
Dörren bör öppnas så att man lätt kan gå från resten av det planet och komma in i badrummet, dvs. gångjärnen bredvid spa-dörren.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dörren bör öppnas så att man lätt kan gå från resten av det planet och komma in i badrummet, dvs. gångjärnen bredvid spa-dörren.
Du har nog rätt där för de som är i sparummet och vill in till toaletten har den andra dörren. Men du tycker ändå inte att jag ska ha en skjutdörr vid trappan? Eller du tycker att utrymmet funkar med en vanlig dörr?
 
A AlexHo skrev:
Du har nog rätt där för de som är i sparummet och vill in till toaletten har den andra dörren. Men du tycker ändå inte att jag ska ha en skjutdörr vid trappan? Eller du tycker att utrymmet funkar med en vanlig dörr?
När dörrarna är så tätt ihop förstår jag dock inte varför man inte kan gå in genom huset och in på toaletten?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
BirgitS
A AlexHo skrev:
Men du tycker ändå inte att jag ska ha en skjutdörr vid trappan? Eller du tycker att utrymmet funkar med en vanlig dörr?
Jag är osäker på vilken dörr du menar. Om det är dörren till badrummet så tycker jag att det ska vara en riktig dörr.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.