Mikael_L
snaggletooth snaggletooth skrev:
.. är inte alltid en fördel med säkringslöst, en säkring har ju dessutom "inbyggd" strömbegränsning.
Dock sällan det blir problem i våra hem, kortslutningsströmmen där överskrider sällan en dvärgbrytares (en effektbrytare i miniatyr, därav engelskans MCB för dvärgbrytare, Miniature Circuit Breaker) tålighet.
Med upp till 50A mätarsäkringar så finns det i praktiken ingen risk att 6kA normkomponenter inte klarar sig. I ärlighetens namn skulle man kunna använda 4kA och 3kA också, men sådana verkar inte ens gå att få tag på, utan idag verkar man ha att välja på 6kA, 10kA och högre (men då blir det ofta special).
(Det här vet DU redan, jag skriver för andra läsare ...)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Med tanke på hur billiga termokamerorna har blivit så undrar jag om man inte borde kolla även i privata anläggningar. En svårighet kan vara att man belastar relativt lite men man kan väl kolla av de tyngsta förbrukarna i alla fall.

Hmm.... nu fick jag en idé till en födelsedagspresent. Från mig till mig.
Självklart termograferar man så mycket man kan.

Dagens kuggfråga: Hur stor ström går det i kabeln?
 
  • Termografisk bild som visar värmeskillnader längs en kabel, markerade temperaturer 8,6°C och 9,0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
useless useless skrev:
Självklart termograferar man så mycket man kan.

Dagens kuggfråga: Hur stor ström går det i kabeln?
Är detta utomhus, bor du på sydliga breddgrader?
Det går 8 Ampere i kabeln.
 
Det är inomhus i mitt dåligt uppvärmda projekt.
 
Kan man se hur helt vanliga fk i vanliga väggar i vanliga hus är dragna? Eller går det inte bakom vägg? Kanske behöver man köra hårfönen en stund?
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
För att se "trådar" inne i väggen måste dom överbelastas under en längre stund, vid normal drift ska trådarna inte bli mer än rumsvarma. Och ofta ligger dom en bit in i väggen.
 
useless useless skrev:
Självklart termograferar man så mycket man kan.

Dagens kuggfråga: Hur stor ström går det i kabeln?
5,2A
 
N nmeden skrev:
Kan man se hur helt vanliga fk i vanliga väggar i vanliga hus är dragna? Eller går det inte bakom vägg? Kanske behöver man köra hårfönen en stund?
10A i en timme och värmekamera så brukar de synas.
 
  • Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Kan man se hur helt vanliga fk i vanliga väggar i vanliga hus är dragna? Eller går det inte bakom vägg? Kanske behöver man köra hårfönen en stund?
Jag har hittat rör med hjälp av en testpenna med justerbar känslighet. Ingen belastning behövs.
 
E
useless useless skrev:
Hur stor ström går det i kabeln?
I hela kabeln? <30mA
I varje enskild ledare? Omöjligt att svara på
 
  • Haha
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är rätt vanligt att man termofotograferar kommersiella anläggningar, det avslöjar ju inte enbart dåligt dragna anslutningar utan även överbelastade ledningar.
Den stora orsaken till att man gör en sådan kontroll är att stillestånd är förbannat dyrt i jämförelse med om det luktar illa i en villas säkringscentral .... materialets ovilja att fatta eld är en bra säkerhet.
 
useless useless skrev:
Dagens kuggfråga: Hur stor ström går det i kabeln?
Ganska liten, skulle gissa på 1/10 av tillåten maxström.

Tillåten temperaturhöjning på en kabel beror på vilket material kabeln är tillverkad av.
PVC börjar mjukna vid 40-50 grader
PEX 60-90.

Man har även problemet med kabelytans emissionstal/värde, det vill säga hur många fotoner materialet släpper ifrån sig vid en viss temperatur. En helt vit yta har ett lågt tal och en svart kan teoretiskt ligga på 1. Därför är den visade temperaturen (8,6 resp 9,0 oC) bara direkt jämförbar om de 2 materialen har samma emmissionsvärde.
 
Krokben Krokben skrev:
Fortfarande en intressant fråga dock, varför har just pizzerior så jäkla kass el och inte ATG-Ombud eller Icaaffärer. Det är ALLTID pizzerior:crysmile:
Gjort jobb på asiatiska restauranger med samma inställning till hur man kan lösa sina el bekymmer som de på pizzeriorna. Oftast är orsaken till dessa kreativa o farlig "lösningar". Att "jag kan själv", snålhet och /eller okunskap om vad som är säkert.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen är väl pizzerior ofta små familjeföretag som kanske har en "kan själv" attityd till det mesta. Generellt tror jag en Ica-butik oftast drivs lite mer "professionellt" även om det säkert går att hitta undantag.
Inte Ica Källan i Luleå (som brann ner) usch hur det såg ut där, 20m skarvsladd med flera kyldiskar anslutna, man såg riktigt hur varmt det gick i kablarna, vita kablar var missfärgade av överhettning
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Den här är fin :crysmile:
Inkommande pen, pen till undercentral och som grädde på moset - en solid ek till ett utomhusuttag
 
  • Elektrisk anslutning med exponerad jordledare, neutralledare och skyddsjordskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.