om du tar tag i regulator och trycker den mot gasflaskans ratt hoppar det igång då?
 
Nu har jag testat med ny regulator, samma sak. Dock får jag fram lågan lite oftare, men den dör efter 1-2 sekunder.

Prövade även att köra frånkopplat från kaminen och det kommer bra med gas igenom behållaren/regulatorn.
 
V
Jag tror ändå att det är fel, inte på tuben men på gasen i tuben.
 
Ett steg närmre. Fick tips om att putsa med stålull på värmesensorn som ska träffa pilotlågan. Efter att jag gjort det så släcks inte lågan, den brinner så länge jag håller nere startläget, men när jag släpper upp den efter 30 sekunder dör den.

Många gasolkaminer har tydligen detta fel och det har i många fall med tippskyddet att göra. Man kan göra en så kallad "bypass" och skarva ihop två kablar i kaminen, men det låter lite risky...
 
Är den ny så har du väl garanti? Returnera till butiken och förklara problemet. Håll inte på och fippla eller modifiera med den för då kan butiken hävda att du gjort åverkan och att garantin inte gäller..
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Saxat från manualen, det verkar vara exakt det som sker med din kamin.

”Vanligaste fel, om kaminen självslocknar när tändningsvredet släpps, är att det s k ”Tippskyddet” är utlöst. Detta kan ske i samband med transport eller om kaminen flyttas från sin plats eller lutas.
Lösning: Skaka/ruska till kaminen, eller sätt ned bestämt mot golvet från ca 1dm höjd så släpper skyddet och faller tillbaka på sin rätta plats & kaminen är återigen klar att använda”

Red.
Länk till snabbmanualen
https://www.sunwind.se/files/userfiles/files/Brukermanualer/425179 Snabbguide och felsökning.pdf
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Saxat från manualen, det verkar vara exakt det som sker med din kamin.

”Vanligaste fel, om kaminen självslocknar när tändningsvredet släpps, är att det s k ”Tippskyddet” är utlöst. Detta kan ske i samband med transport eller om kaminen flyttas från sin plats eller lutas.
Lösning: Skaka/ruska till kaminen, eller sätt ned bestämt mot golvet från ca 1dm höjd så släpper skyddet och faller tillbaka på sin rätta plats & kaminen är återigen klar att använda”

Red.
Länk till snabbmanualen
[länk] Snabbguide och felsökning.pdf
Har provat detta flera gånger. Gjorde även en bypass på tipskyddet (utan att göra någon åverkan på kaminen) utan lycka.

Men jag har fått lågan att stanna uppe 1 eller två gånger efter att reglaget släppts upp,för att sedan dö efter ca 20-30 sekunder igen. Båda gångerna tyckte jag mig höra nån typ av knäppning (som ett knapptryck) precis när den dog.
 
  • Gilla
nygges
  • Laddar…
Update: Rengjorde återigen sensorn och flyttade den ännu närmre lågan. Nu fungerar det, lågan försvinner inte när jag släpper upp knappen.

Dock ser det ut såhär när jag vridit upp på alla tre elementen (maxeffekt). Känns inte helt OK, eller slår det bara gnistor i början? Slog av efter 30 sekunder eftersom jag vill vara säker på att inget är fel.
 
A
Du har väl en brandsläckare i närheten:oops:
ser spännande ut..
 
Handyman 1 skrev:
Du har väl en brandsläckare i närheten:oops:
ser spännande ut..
Självklart ;)
 
Du måste fortsatt hålla ned vredet även ett tag efter tändning. Då hinner kaminen känna av att det brinner. Annars bryter det bums om du snabbt släpper upp vredet.(gas får inte strömma ut om slocknad..)
Efter någon stund stabiliseras även ”lågorna”.
 
Håller ner ca 1 minut efter tändning
 
Som andra har sagt, lämna tillbaka :D
 
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.