Jag köpte en lägenhet nyligen, dock var jag lite sent ute så tillval fick jag tyvärr inte. Det är en typisk nyprod lgh med vita väggar och trestavig parkettgolv i ek (ljus/orange-ish).

Jag undrar om det är möjligt att byta ton på golvet, med slipning och sedan använda en annan typ av lack/olja(vad det man nu använder), så det ger en mer naturlig ton och inte orange-aktig färg?

Är det också möjligt att göra golvet mörkare, mer åt brunt?
 
BirgitS
Ja, man kan slipa och sen behandla golvet på önskat sätt. En möjlig behandling är att ha en mörkare hårdvaxolja.
 
  • Gilla
coretemp
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt. Vårt parkettgolv var vanlig ekparkett som vi gjorde betydligt mörkare. Mörkbrunt med dragning åt svart. De flesta som vi pratade med rekommenderade slipa, olja, vaxa. Men jag är helt ointresserad av av underhåll så vi valde att slipa, betsa och lacka. Blev hur bra som helst.
 
  • Gilla
coretemp
  • Laddar…
S SpjuteViking skrev:
Det går alldeles utmärkt. Vårt parkettgolv var vanlig ekparkett som vi gjorde betydligt mörkare. Mörkbrunt med dragning åt svart. De flesta som vi pratade med rekommenderade slipa, olja, vaxa. Men jag är helt ointresserad av av underhåll så vi valde att slipa, betsa och lacka. Blev hur bra som helst.
Perfekt, skönt att höra!

Vet du hur mycket det kan kosta att anlita någon som gör det? Ca 50kvm parkettgolv
 
C coretemp skrev:
Perfekt, skönt att höra!

Vet du hur mycket det kan kosta att anlita någon som gör det? Ca 50kvm parkettgolv
Vi gjorde cirka 70 kvm för cirka 25.000 efter avdrag för ROT. Då gjorde vi även trappan
 
200:- kvm kan du nog.räkna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.