P patriklarsson skrev:
För att återgå till min fråga, neutral ska alltså vara kabeln i mitten om jag ska koppla på en 230 stickpropp?
En vanlig stickpropp har ingen kabel i mitten. Vilken som är neutral spelar ingen roll eftersom kontakten ändå är vändbar i uttaget.
 
Stämmer, men jag tycker ändå man ska koppla in grejer som det är tänkt. Ibland spelar det ju roll hur nollan är kopplad och blå bör ju användas osv men nu hittade jag ju bilden på att nolla är mitten, men på min stog S i mitten o ett N på sidan, är antagligen symboler för nå annat?
Får testa o se om ugnen går köra på 10A så blir det toppen, ska pulverlacka lite.
 
Till att börja med kan jag inte tänka mig att det på en ugn spelar roll vilket som är nolla och fas på en ugn. Men om det skulle spela roll så skall du absolut inte koppla med en vanlig stickpropp. Detta eftersom den kan vändas hur som helst. Det är inte definierat i en stickpropp vilken som blir nollan.

S och N på din stickpropp är att den är godkänd i Sverige och Norge.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, det tror jag inte, men generellt när det gäller el bör man ju koppla enligt märkning eller föreskrift, därav märkligt att jag inte någonstans på Google kan hitta information om vilket stift som var nolla, bara till slut dessa bilder ovan.
Kanske bara är jag, men känns alltid bra att koppla blå på nolla till samtliga plintar i en central så undviker man eventuella framtida problem med vidarekopplingar eller så.
Finns säkert gamla vanliga stickproppar som saknar märkning N och L också men de flesta har nog idag.
Mao var mest nyfiken på hur denna Norska kontakt bör kopplas.
 
Ja i centralen ska nollan vara blå men vilken som är nolla i spissladden spelar som, många skrivit, ingen som helst roll.
 
P patriklarsson skrev:
Finns säkert gamla vanliga stickproppar som saknar märkning N och L också men de flesta har nog idag.
Har du något exempel? Jag har aldrig sett någon stickpropp med den märkningen, men jag har å andra sidan inte tittat så noga eftersom det inte spelar någon roll...
 
tommib
På (gamla) lampproppar är det märkt var nollan ska sitta. På schuko är det omöjligt eftersom kontaktdonet inte är polariserat. På polariserade don är det givetvis märkt.
 
Omöjligt att det är uppmärkt är det väl knappast, jag har sett flera, Biltemas bl.a.
Tycker det är vettigare med märkning än utan, som på min spiskontakt enligt ovan.
Jag tog för givet att N var nolla o S fas med tanke på R S T, L1 L2 L3.
Men nu vet jag att det står för Norsk och Svensk.
Dumt även att sätta den märkningen precis vid respektive stift i rad med jordsymbolen....
 
P patriklarsson skrev:
jag har sett flera, Biltemas bl.a
Om en sådan märkning ska göra någon nytta så måste den sitta på utsidan. Dessutom måste man märka upp vart fas och nolla sitter i vägguttaget också, annars kan man ju vända proppen fel iallafall.

Återigen - Det är inget konstigt alls att man inte märker upp vart nolla och fas ska sitta på ett enfaskontaktdon för växelspänning eftersom det oftast inte spelar någon roll.
 
Det finns apparatskåp som har en helt oskyddad nollskena i sig. Ofta är dessa avsedda för trefas och då är det inte så stor risk att någon förväxlar fas och nolla. Men det finns även apparatskåp avsedda för enfas som har en nollskena i botten. Förväxlar man där nolla och jord så fungerar skåpet precis som vanligt, men den oisolerade nollskenan får livsfarlig spänning på sig. Har man ett sådant skåp är det viktigt att inte förväxla nolla och jord. Och just därför är det viktigt att inte montera på en vanlig stickpropp. Men om du har en apparat som är lämplig att sätta en stickpropp på så spelar det ingen roll hur den är vänd. En ytterligare sak att tänka på. Hur vet du att det nu monterade norwescodonet är rätt monterat?
 
Jag ser på spisen hur det ska kopplas in, var bara lite nyfiken på stickkontakten då jag inte sett dessa förut. Spisen går koppla på trefas också men tror endast ugnen under/övervärme går att köra på 1fas 10A.
 
P patriklarsson skrev:
Hej, varför är dessa kontakter kopplade enligt bilder nedan, jag hade kopplat fas på S i mitten och jord och neutral N, på sidorna? Enda bilderna jag hittat är tvärt om.

[bild]
[bild]

Jag ska använda enbart ugnen i en spis och tänkte testa koppla på vanligt 1fas uttag 10A, ska inte köra grill och inte mer än 150 grader, bör ligga på 1000W vad jag läst mig till.
Normalt kan man inte vända på kontakten.
Jord är längre för att säkerställa att den först får kontakt och sist bryter kontakten. Nollan skall vara i mitten.

Detta innebär att exempelvis det norska uttagssystemet för 230 V spisar inte får användas i Sverige om produkterna inte är tillverkade i Norge. Se exempel på hur de kan se ut:

elsak-norsk-stickpropp-230-v.png
 
useless useless skrev:
Den stickproppen är bara till för en fas, så det verkar väldigt fel om det är kopplat på nåt annat sätt.
Det finns spisar som använder en fas bara och godkända uttag och stickpropp till dessa. Dock äldre spisar vad jag hade märkt, de moderna oftast med perilex.
 
R robakop skrev:
Det finns spisar som använder en fas bara och godkända uttag och stickpropp till dessa. Dock äldre spisar vad jag hade märkt, de moderna oftast med perilex.
Men det där Norwesko-donet är bara klassad för max 250V, så i svenska (normala) elnätet så får den bara anslutas till fas-nolla-jord, detta eftersom vi har 230/400V, men i Norge där dom har 133/230V i elnätet (förutom i några nya delar som har 230/400V) så ansluts fas-fas-jord.

Så om det kontaktdonet har fas-fas-jord kopplad på sig i svenska elnätet så kommer kontaktdonet ha 400V mellan stiften och det är 150V mer än vad donet är klassat för, då är det en stor fara.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Men det där Norwesko-donet är bara klassad för max 250V, så i svenska (normala) elnätet så får den bara anslutas till fas-nolla-jord, detta eftersom vi har 230/400V, men i Norge där dom har 133/230V i elnätet (förutom i några nya delar som har 230/400V) så ansluts fas-fas-jord.

Så om det kontaktdonet har fas-fas-jord kopplad på sig i svenska elnätet så kommer kontaktdonet ha 400V mellan stiften och det är 150V mer än vad donet är klassat för, då är det en stor fara.
Helt rätt, dock pratar om olika saker. Pratar om gamla byggnader/spisar för det kommer bara en fas fram till dosan på 230V och sedan nolla och jord. En totalt oeffektiv lösning men finns gott om runtom i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.