Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läsvärt från Mäklarsamfundet i frågan:

[länk]
Tusen tack för viktig information!
 
K KMH85 skrev:
Jag har inte heller förstått upplägget, om jag ska vara helt ärlig. Jag har förstått det som att det är en privatperson som bygger på spekulation och huset är till salu nu - men det ska såklart färdigställas, det säljs ju inte i befintligt skick. Tack för input! Jag har blivit mer skeptisk till allt när jag läst era svar.
Jo en villa säljs i befintligt skick.

Om du köper en villa som håller på att byggas, så köper du den i exakt det skick den har när du skriver kontrakt. Det är just precis då som köpet formellt sker.

Sedan kan det finnas åtaganden från säljaren att göra vissa arbeten på huset fram till tillträdesdagen. Men då gäller inga svepande formuleringar i stil med ”färdigbyggd”. Utan då behöver man ha det beskrivet ned till varenda spik.

Det blir lite av det sämsta av två världar. Jämfört mellan att köpa en bef. färdig villa, eller att själv låta bygga en villa.
 
  • Gilla
KMH85
  • Laddar…
K KMH85 skrev:
upplåta huset
Tips inför ev framtida korrespondens i ärendet: begreppet du söker är "uppföra huset".
 
  • Gilla
KMH85
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tips inför ev framtida korrespondens i ärendet: begreppet du söker är "uppföra huset".
Tack! Inte lätt för en nybörjare!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo en villa säljs i befintligt skick.

Om du köper en villa som håller på att byggas, så köper du den i exakt det skick den har när du skriver kontrakt. Det är just precis då som köpet formellt sker.

Sedan kan det finnas åtaganden från säljaren att göra vissa arbeten på huset fram till tillträdesdagen. Men då gäller inga svepande formuleringar i stil med ”färdigbyggd”. Utan då behöver man ha det beskrivet ned till varenda spik.

Det blir lite av det sämsta av två världar. Jämfört mellan att köpa en bef. färdig villa, eller att själv låta bygga en villa.
Vi har hur som helst beslutat oss för att lägga ner projektet. En fråga dock: alla dessa brf-radhus som säljs innan se uppförs? Hur funkar det rent juridiskt? Där kan det ju ofta bara finnas mark som huset ska stå på och inte mer än så. Då köper man ju inte heller ett färdigt hus? Du verkar ha koll på det.
 
K KMH85 skrev:
Vi har hur som helst beslutat oss för att lägga ner projektet. En fråga dock: alla dessa brf-radhus som säljs innan se uppförs? Hur funkar det rent juridiskt? Där kan det ju ofta bara finnas mark som huset ska stå på och inte mer än så. Då köper man ju inte heller ett färdigt hus? Du verkar ha koll på det.
När du köper Brf köper du inte det fysiska huset. Du köper rätten att få nyttja huset.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Men visst måste det finnas samma slags klausul om att det måste vara färdigbyggt innan inflytt etc?
 
K KMH85 skrev:
Tack för svar! Men visst måste det finnas samma slags klausul om att det måste vara färdigbyggt innan inflytt etc?
Det är inte ens värt att jämföra. Skillnaden är jättestor.
Du köper ingenting fysiskt i en bostadsrättsförening utan bara nyttjanderätt som nämnts tidigare.
 
C C.Lundin skrev:
Det är inte ens värt att jämföra. Skillnaden är jättestor.
Du köper ingenting fysiskt i en bostadsrättsförening utan bara nyttjanderätt som nämnts tidigare.
Ok. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.