Målar lite i källaren, betongväggar. Använder betongprimer+puts&murfärg. Har tvättat med valig målarsoda, men nu läste jag på primerflaskan att det skulle tvättas med ammoniakvatten? Vad är skillnaden, färgen sitter bra på de luttvättade väggarna?
 
T
Kemi är inte mitt ämne men alla jag känner säger att ammoniak inte lämnar rester efter sig, kör man lut/soda m.m måste man efterskölja mycket ordentligt. Om sodan finns kvar kan det bli kemiska reaktioner som antingen orsakar lukt eller att färgen kan släppa senare. Har för mig att betongen måste få torka i c:a 2 dygn efter en grundlig rengöring innan man stryker på färg, och om man vill få bort s.k "cementhud" m.m ska man tvätta med 20% utspädd saltsyra som utspäds med c:a 6 delar vatten före färgstrykningen ( som då görs när väggen är helt torr).
 
Aha, tack! Blir till att handla upp sig på ammoniak då. Har tvättat allt jag målat i kåken med gammaldags målarsoda efter att ha provat diverse målartvätt som bara löddrade sig. Helt suveränt på att lösa gammal fet skit.
 
T
Ha god ventilation, ammoniak kan vara rena tårgasen, dock bra om man är förklyld för då rensar det rejält.
 
Är man inte förkyld så blir man rätt snuvig efter att ha inandats ammoniak några timmar, men det är mycket effektivt att tvätta med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.