T
S Sackaros skrev:
Så ska det såklart inte gå till. Men det kan vara så att det känns tryggare att anlita någon känd än den billigaste firman. Det är inte så jäkla kul att sitta med oseriösa billiga anbud heller.
Samtidig blir det fel när man kan placera ut vänner i olika styrelser, och på så sätt få större chanser till jobben.
 
T Takläggare skrev:
Samtidig blir det fel när man kan placera ut vänner i olika styrelser, och på så sätt få större chanser till jobben.
Absolut. Det är jättekonstigt, sen tänker jag att de som är med i styrelsen borde bo i föreningen och ha ett egenintresse av att inte bli lurade. Men ohederligt folk finns överallt. Jag upphandlar en del via jobbet och där har man dels en upphandlingsavdelning som hjälper till, men sen blir det också jobbigt ofta med låga anbud som vinner och sen inte levererar. Det kanske är billigare timpris, men debiteras massor med timmar eller låg kvalitet, sen ska vi som beställare lägga tid och energi på att påvisa att de inte uppfyller avtalet och har vi tur är leverantören borta lagom tills det ska upphandlas igen. Så jag har full förståelse för att man inte hinner med det som förtroendevald i en brf. När jag beställer jobb själv privat blir det sällan mer än 1-2 offerter. Först räknar jag ut vad jag tycker att det borde kosta, sen tar jag in pris och stämmer det hyggligt ser jag inte någon större anledning till att jobba vidare med att ta in fler priser.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
T
S Sackaros skrev:
Absolut. Det är jättekonstigt, sen tänker jag att de som är med i styrelsen borde bo i föreningen och ha ett egenintresse av att inte bli lurade. Men ohederligt folk finns överallt. Jag upphandlar en del via jobbet och där har man dels en upphandlingsavdelning som hjälper till, men sen blir det också jobbigt ofta med låga anbud som vinner och sen inte levererar. Det kanske är billigare timpris, men debiteras massor med timmar eller låg kvalitet, sen ska vi som beställare lägga tid och energi på att påvisa att de inte uppfyller avtalet och har vi tur är leverantören borta lagom tills det ska upphandlas igen. Så jag har full förståelse för att man inte hinner med det som förtroendevald i en brf. När jag beställer jobb själv privat blir det sällan mer än 1-2 offerter. Först räknar jag ut vad jag tycker att det borde kosta, sen tar jag in pris och stämmer det hyggligt ser jag inte någon större anledning till att jobba vidare med att ta in fler priser.
Brukar ta detta med folk som ringer och vill marknadsföra en, till olika kostnader. kan då lyfta fram hur det verkligen fungerar med att få uppdrag, det samma gäller jobb från försäkringsbolagens skadereglerare som från styrelser , fastighetsförvaltare, allt handlar om kontakter, hur man vårdar och sköter dessa , dessa personer är nyckelpersoner till vilka jobb du vill ha, dom välbetalda jobben.
Samt dessa personer har ett gott inflyttande , ger dom rekommendation så slår den ganska övertygande.

Att komma runt dessa personer som fastighetsförvaltaren, skaderegleraren, styrelsen , är mycket svår, dom har oftast stort inflyttande .
 
Det är ju svårt, man måste ha förtroende för den man anlitar och det fås aldrig via telefonförsäljning. Det är ju skitsvårt egentligen, för som beställare av ett jobb tar du en stor risk när du släpper in en hantverkare. Du måste kunna lita på att jobbet blir utfört korrekt och slutfört. Referenser är viktiga. Sen är fastighetsförvaltare en blåsning i sig, ofta gör de inte ett skit.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Helt rätt, finns tak.
Men om du sitter i en styrelse som du inte ens bor i. kan det vara en anledning till att du då får tillgång att följa med på ex en komiker show, helt gratis, nu bara som ännu ett exempel vad man kan göra för denna person.
Allt du nämner kan anses vara en muta. Det handlar inte enbart om beloppet. Är man i förhandlingsfasen så kan du inte ens bjuda på en enkel lunch.
Vill du läsa på lite så finns mer information t ex här: https://www.institutetmotmutor.se/skrifter/naringslivskoden/
Du kommer bli förvånad.
 
T
-RB- -RB- skrev:
Allt du nämner kan anses vara en muta. Det handlar inte enbart om beloppet. Är man i förhandlingsfasen så kan du inte ens bjuda på en enkel lunch.
Vill du läsa på lite så finns mer information t ex här: [länk]
Du kommer bli förvånad.
Nu är inte allt mutor, utan finns olika begrep som är tillåtna förmåner, som en arbetslunch , enstaka triss eller biobiljetter idrottsevenemang eller andra event är godtagbara under förutsättning att de äger rum i samband med seminarier, företagsinformation eller liknande och att tyngdpunkten vilar på de senare.
Reklampresenter eller mindre varuprov, ja listan kan göras lång och detta räknas inte som mutor. men lyfter upp moralen mellan kund och företagare på positivt sätt.
 
Vi har fått en diskussion som kanske inte direkt längre behandlar TS fråga, men som ändå är intressant. Bostadsrättsföreningar ska ju ha revisorer, vi har en professionell och en biträdande som bor i huset. Min egen erfarenhet är att de i vårt fall gör ett bra jobb. Deras granskning ör omfattande och de begär in vilket underlag vi har för alla större jobb och för ett urval av mindre jobb.
 
Styrelsen får inte neka medlemmar beslut, om de inte har stöd med myndighetsbeslut. Eftersom det ej krävs bygganmälan eller bygglov för att flytta ett kök, så har styrelsen ingen rätt att neka dig att flytta köket. Det är en bostadsfunktion lika alla andra.
 
Åsa Lund
Bygganmälan gäller inte flytta kök.
Men det krävs för att ändra VVS-installation
 
  • Gilla
betamax
  • Laddar…
Att flytta köket utan att också kolla på ventilationen kan (och ska) styrelsen neka. Om styrelsen godkänner flytt av kök som leder till ventilationsproblem kommer övriga medlemmar få betala åtgärder som borde bekostats av medlemmen.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Åsa Lund
Ventilation ingår i VVS-begreppet och kräver bygganmälan.

Värme
Ventilation
Sanitet
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Claes Sörmland
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ventilation ingår i VVS-begreppet och kräver bygganmälan.

Värme
Ventilation
Sanitet
Förändringen måste också väsentlig för att krävs anmälan till kommunen. Där faller troligen VA-delen bort. Men en omdragning av imkanalen kan kräva anmälan till kommunen-
 
B Beckborg skrev:
Styrelsen får inte neka medlemmar beslut, om de inte har stöd med myndighetsbeslut. Eftersom det ej krävs bygganmälan eller bygglov för att flytta ett kök, så har styrelsen ingen rätt att neka dig att flytta köket. Det är en bostadsfunktion lika alla andra.
Nu vet jag inte vad du har för källa. Men jag är ganska säker på att det inte finns någon koppling mellan myndighetsbeslut och rätt att neka ombyggnad, för en förening.

Men det stämmer att föreningen i de flesta fall inte kan neka en flytt av kök. Men föreningen kan ställa höga krav på utförandet, vad gäller VA och ventilation.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte vad du har för källa. Men jag är ganska säker på att det inte finns någon koppling mellan myndighetsbeslut och rätt att neka ombyggnad, för en förening.

Men det stämmer att föreningen i de flesta fall inte kan neka en flytt av kök. Men föreningen kan ställa höga krav på utförandet, vad gäller VA och ventilation.
Min källa är Bostadsrättslagen. 7 kap 7paragraf samt kommunala tolkningar.
”Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.” Lägg därtill att flytt av ett kök inte bedöms vara lov eller anmälningspliktigt, eftersom det ej är en Väsentlig förändring! Summa blir att det är ” fritt fram”
 
Men i den citerade texten finns inte ett ord om ev. myndighetsbeslut (och det är ungefär så jag kommer ihåg formuleringen). En flytt av kök kan hävdas vara till skada eller olägenhet. även om jag inte kan komma på hur en sådan motivering skulle se ut. Men varje fall är unikt, och det kan finnas förhållanden som gör att en flyttning av köket blir till skada för föreningen.

Men det är det som skall bedömas, inte vad en myndighet har för synpunkter.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.