Befintlig bastu med tilluft vid aggregatet och mekanisk frånluft.
Dörren till bastun är ca 15cm för kort.
Nu till frågorna. En för kort dörr kan inte vara positivt. Jag tänker på att mekanisk frånluft är inte det bästa.
Så funderar på att fimpa den och montera ett uttag för frånluften.
Kan montera den på samma sida som tilluften? Det skulle underlätta
 
  • Gilla
Dallejr
  • Laddar…
Har dörren krympt i tvätten ? Mekanisk behöver inte vara fel, varför tänker du det ?
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Inget problem med mekanisk frånluft, god glipa under dlrren bidrar til god tilgång till ersättningsluft, bastudörr ska "aldrig" ha tät tröskel. 10-15cm är precis lagom.
Det som är med mekanisk frånluft är att den ska helst ts längre ned-annarssuger man ut ångan med en gång när man kastar bad-altså badkastning får kort effekt och värmetapet blir stort när den varmaste luften sugs ut direkt. Kan hända att aggregatet får jobba lite extra då. med mekanisk frånluft så ska den tas under lavarna.
är flera basstuproducenter som har detta som ett av standardalternativen.
Mvh
Sakke
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har dörren krympt i tvätten ? Mekanisk behöver inte vara fel, varför tänker du det ?
Det måste vara värmen ifrån bastu som fick den att krympa ;)
 
D drsakke skrev:
Inget problem med mekanisk frånluft, god glipa under dlrren bidrar til god tilgång till ersättningsluft, bastudörr ska "aldrig" ha tät tröskel. 10-15cm är precis lagom.
Det som är med mekanisk frånluft är att den ska helst ts längre ned-annarssuger man ut ångan med en gång när man kastar bad-altså badkastning får kort effekt och värmetapet blir stort när den varmaste luften sugs ut direkt. Kan hända att aggregatet får jobba lite extra då. med mekanisk frånluft så ska den tas under lavarna.
är flera basstuproducenter som har detta som ett av standardalternativen.
Mvh
Sakke
Om jag förstått Tylö rätt så gillar de inte mekanisk ventilation. Men det kanske var både till och från luft.

Det finns tilluft under aggregatet. Och frånluften är uppe o taket på motsatt sida. Sedan är dörren 10-15cm för kort. Så ser ventilationen ut. Ingen balans alls. Frågan hur mycket det påverkar aggregatet mängden luft?
Vi har även problem med aggregatet. Vi fick den gamla utbytt då den strulade en del. Så vi fick en ny likadan. Den gamla hade vi problem med. Men inga problem med överhettning. Det nya har löst ut flera gånger på bara några dagar. Ingenting har förändrats egentligen.
Men elektrikern vill inte fixa det förrens ventilationen är klar. Själv känner jag att oavsett så hara inga parametrar förändrats.
Kan felaktig ventilation orsaka att överhettningen ska lösa ut?

Tack
 
Knappast troligt att det har med saken att göra. Är det en av huvudsäkringarna som går? Det kan vara överbelastning på en av faserna tex om ni lagar mat samtidigt kanske?
 
Klart det är balans. Det kommer in lika mycket luft som det försvinner genom ventilationen.
Vilken aggregat har du?
Tylö har alltid varit mycket konservativ vad gäller ventilation-och står stort sett ensam om det- t.ex Helo-som är del av samma firma har inkluderat alla typer ventilation med respektiva lösningar på ventilplacering.
jag tolkar det så att du har tylö aggregat. Med din ventilplacering så får du bra genomströmning genom aggregatet-så det borde inte vara ett problem.
Var ligger termostaten?
Du kan försöka att regulera ned luftströmmen genom avsug om allt annat är riktigt-jag kan inte förstå att det skulle vara ventilationen(altså att avsug är mekanisk) som är problemet, har sett samma lösning med mycket hög luftflöde på mitt lokala gym med tylö aggregat och det verkar som att det funkar (men all badånga försvinner kvikt genom ventilen i taket )
Du måste se på allt -hur stor är rummet(volum)?
Hur mycket effekt har aggregatet? (Om du har underdimensionerad aggregat så kan det vara grunden til problemen) og som sagt att termostat är korrekt placerad.
Mvh
Sakke
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Knappast troligt att det har med saken att göra. Är det en av huvudsäkringarna som går? Det kan vara överbelastning på en av faserna tex om ni lagar mat samtidigt kanske?
Ingen säkring ska ha gått. Utan det är övervärme som löser ut i tid och otid.
 
För min del låter det som att det är aggregatet som strular när överhettningen löser ut så ofta.
Framförallt då förra aggregatet som sagt var lika.. Det bråkade en del. Men det löste inte ut pga överhettning.
Samma förutsättningar.
 
Du kan du försöka med at täta provisoriskt under dörren och se om ändrad luftflöde gör någon skillnad.
Men:
1)volum på rummet och hur mycket fönster/glassvägg?
2) effekt på aggregatet?
3) termostatplacering?
4) om du har sten i aggregatet-rätt fylld?

tylö har nästan ingen stenmagasin så det kan vara att de är känsligare för luftflöde.
Mvh
Sakke
 
Jag har faktiskt ingen aning om volym på bastun. Får kolla upp det.
Frågan är ändå hur mycket dörren påverkar aggregatet? Det gamla som var lika hade inte problem med överhettning. Den brände däremot av 3/4 trådar.
Jag misstänker att det är ett fel på det nya aggregatet. Som gör att överhettningen löser ut så många gånger. Sen är ventilation
En viktig sak att se över. Elektrikern vägrar göra något innan venten är fixad.
Jag tror inte att problemen är så nära.
Varandra.
Om man nu ska diskutera ventilationen borde man egentligen ställa in flödena ordentligt.
 
Baserad på det du skriver Så tror jag att du har ett aggregat med för lite effekt i förhållande til bastuns volum.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Risken är nog ganska stor att du har rätt.:)
Får göra som sa fixa till dörren. Förlänga den med nån plastskiva. det är inte perfekt, men det stoppar flödet. Men det blir ingen vidare isolering. Men å andra sidan är det ingenting just nu är!

Får smyga dit i helgen:)
 
Når bastun rätt temperatur / slår termostaten av?

Om inte (pga luftflödet) kan man ju tänka sig att överhettningstermostaten löser efter ett tag.
 
Som jag sa, kolla att det basala är rätt först, volum, effekt, termostatplacering. Efter detta kan du börja laborera med ventilation.
Är väl bara att lägga en bit kryssfaner eller en bit planka för att blockera öppningen under dörren? För att testa. Isolering har ingenting att sägä nede vid golvet. Du har inget värmetap där nede.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.