Hej!

Jag är ute efter en mindre justersågs liknande maskin. Liknande Sawstop 3h i storlek, någon som har tips på motsvarande typer av sågar eller andra mindre justersågar? Finns en del Kinasågar som liknar den där, jag är lite osäker på hur väl de fungerar bra.

Johan
 
Mig veterligen är det bara Festools bordssåg som har sawstop teknologin här i europa
 
Det var mer storleken jag var ute efter inte just att det var tvunget att vara sawstops säkerhet i den :) Alltså en sådan fyrkantig modell men ändå bra.
 
  • Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
Ser intressanta ut. Vet du i vilken prisnivå de ligger ungefär?
 
Justersåg finns på blocket. Men.... Men, de växer inte på träd.
Jag fick tag i en stenberg gjutjärn för 3000. Storlek med de sist länkade apparaten.
Så har du en portion tur, MYCKET tålamod går det att hitta.
 
U uffe81 skrev:
Ser intressanta ut. Vet du i vilken prisnivå de ligger ungefär?
Japp, plus fyrtiotusen.

//Ronnie
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Justersåg finns på blocket. Men.... Men, de växer inte på träd.
Jag fick tag i en stenberg gjutjärn för 3000. Storlek med de sist länkade apparaten.
Så har du en portion tur, MYCKET tålamod går det att hitta.
Håller inte med; finns gott om justersågar på blocket, kanske inte alltid kortslagiga utan oftare from 2400 mm och uppåt. Men de mindre förekommer då och då; inte minst i form av Altendorfmaskiner som trots allt verkar hyggligt vanliga tycker jag.

//Ronnie
 
Jo visst. Företag säljer dem å så. Kostar skjortan, är stora å ja just det. De passar inte det mindre snickeriet. Det var denna maskin jag blev väldigt nöjd att få tag i. Men det är klart de som har ytor har inte dessa problem. Eller för den delen kanske inte heller tycker det är illa att betala 10-35 k för sina maskiner. Men den plånboken har inte jag.
 
P Pysslarn skrev:
Japp, plus fyrtiotusen.

//Ronnie
Nya då alltså.

Jag gav trettontusen för min begagnad, en 2002:a om jag inte minns fel. Hade stått i en slöjdsal på ett gymnasium i Lidköping; var i riktigt gott skick. :)
Hammer K3 har också funnits ett tag och dyker ibland upp begagnad med varierande prislappar.

Har ingen koll på begmarknaden i ex vis Tyskland, tyvärr men eftersom de är vanligare där bör de väl också vara lite billigare.

//Ronnie
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jo visst. Företag säljer dem å så. Kostar skjortan, är stora å ja just det. De passar inte det mindre snickeriet. Det var denna maskin jag blev väldigt nöjd att få tag i. Men det är klart de som har ytor har inte dessa problem. Eller för den delen kanske inte heller tycker det är illa att betala 10-35 k för sina maskiner. Men den plånboken har inte jag.
Min verkstad är på ca 23 kvm, jag tvingas göra en och annan piruett förbi sågen trots att jag inte har på bordsbreddningen men det får gå. Det är ändå värt det.

Om man vill ha en precisionsmaskin som en justersåg tror jag att man får ha ordentlig tur om man ska hitta ett bra ex för tiotusen — jag vet att mitt eget köp är rena lottovinsten!
Bra grejor kostar, punkt slut. Att hoppas på priser som passar ens egen plånbok är väl förståeligt men kanske lite verklighetsfrämmande om man vill ha riktigt bra grejor. Har du hittat en justersåg som gör dig nöjd till priset av tretusen kronor så är du bara att gratulera!

//Ronnie
 
Ja precision är det inget fel på.... Det är avmätt, klara felmarginal med o, 3mm på höjd på 60mm.
Sidleds är den exakt.
Ja jag är väldigt nöjd.
Den är liten, är inte att föredra att jobba med skivor, men jag jobbar inte med detta.
Det ända felet med den är väl då att vreden är tröga, hade behövts smörjas upp.
 
P Pysslarn skrev:
Det finns några kompakta justersågar, de jag tror är något att ha är Hammer K3:

[länk]

Respektive Minimax, t ex:

[länk]

Har själv en Minimax SC 2W som är en jättebra såg om än med några tillkortakommanden vad gäller viss funktion men kvaliteten är det inget fel på.

//Ronnie
vad för tillkortakommanden om man får vara nyfiken ?
 
Det handlar huvudsakligen om hur man konstruerat fästena till kapanhållet vid avlastnings-/justerbordet. De är lite glappa innan de är fullt åtdragna och flyttar man position på anhållet — framåt eller bakåt — eller tar av det helt så kan man med säkerhet veta att postningen av anhållet inte längre stämmer när man sätter fast det igen. Kort sagt går det inte att sätta på plats på exakt samma sätt som det satt tidigare och sågsnitten blir inte vinkelräta längre.

Detta går naturligtvis att åtgärda och jag kommer att göra det genom att tillverka nya fästen.
Men problemet är välkänt och helt onödigt egentligen.

Andra synpunkten jag har är att stången som klyvanhållet löper på har kvadratisk profil; det innebär att när jag spänner fast anhållet efter att ha flyttat det åt vänster eller höger, så vinklas det ytterligare en aning åt samma håll. Inget svårt problem att hantera men med en rund stång hade det inte funnits.

I övrigt älskar jag sågen!
//Ronnie
 
Okej. Det där om formatbordet har jag nog läst förut ja. Men om du har kvadratisk profil till klyvanhållet måste din såg va ett par år? Det har väl varit rundstång av både stål och (tyvärr) aluminium sen dess? Jag vet inte men tycker aluminiumstången ser alldeles för klen och ostadig ut men det är säkert mer en magkänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.