Inre takkonstruktion av ett garage med synliga takstolar och en nockbalk som sträcker sig uppåt mitt i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker om man sätter en nock balk så kan man ha en pelare i mitten av garaget typ där det ska va en vägg och en mellan portarna
 
Två bilar parkerade i ett garage med träbjälkar och slitna vita dubbeldörrar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bossespecial skrev:
Så en balk på 5m skulle räcka alltså? Var i landet ligger huset, hur brett är det och vilken taklutning? Ska det vara isolerat och vad är det för taktäckning?
Huset ligger i Liatorp det är 6 m brett och taklutningen är på 45 grader har jag för mig

vad menar du med taktäckning
 
De befintliga takstolarna är en fackverksvariant. Överramarna är sannolikt för klena för att man ska kunna bygga om takstolarna på ett enkelt sätt. Jag skulle satsa på nya takstolar på mitten mellan de gamla. Högbenen måste kanske göras av limträ. Nya hanbjälkar på halva höjden. (Kan ersätas av stålstag) När de nya är på plats tar du bort underramar och diagonalstänger men låter överramarna sitta kvar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Magnus E K
Hur räknar man på hur mycket svagare det blir om man gör enligt skissen i inlägg 7 (alltså inte nockbalk)? Jag har i och för sig läst mekanik på högskolenivå men glömt det mesta... (Funderar på att någon gång göra något liknande i en mindre del av mitt hus.)
 
J justusandersson skrev:
De befintliga takstolarna är en fackverksvariant. Överramarna är sannolikt för klena för att man ska kunna bygga om takstolarna på ett enkelt sätt. Jag skulle satsa på nya takstolar på mitten mellan de gamla. Högbenen måste kanske göras av limträ. Nya hanbjälkar på halva höjden. (Kan ersätas av stålstag) När de nya är på plats tar du bort underramar och diagonalstänger men låter överramarna sitta kvar.

Så det jag skrev innan att man bygger nya takstolar kraftigare och sätter dit med kraftigare material och sedan tar bort de gamla underarmarna
 
Så det hade alltså inte gått att ha limträ på de takstolarna som fins nu
 
Magnus E K
  • Älska
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
I och med att taket är spikat i takstolarna är det smidigaste att hitta en lösning där man använder de befintliga överramarn. Jag föreslår en nockbalk(5m) av limträ 90x315 som du för in genom ett hål i gavelnock och lägger upp på pelare. Sedan stämpar du en takstol i taget och förstärker med 45x145 c24 en på vardera sida av överramarna. De nya reglarna lägger du upp på vägg samt nockbalk med BMF-vinklar. Sedan spikar/skruvar du den nya regeln till den befintliga överramen. När detta är gjort kan du ta bort resterande delar av takstolen och gå vidare till nästa.
Jag skulle även föreslå att stabilisera väggarna med några diagonaler, typ stålband då det ser ut som om det endast är fasaden som stabiliserar huset.
 
B bossespecial skrev:
I och med att taket är spikat i takstolarna är det smidigaste att hitta en lösning där man använder de befintliga överramarn. Jag föreslår en nockbalk(5m) av limträ 90x315 som du för in genom ett hål i gavelnock och lägger upp på pelare. Sedan stämpar du en takstol i taget och förstärker med 45x145 c24 en på vardera sida av överramarna. De nya reglarna lägger du upp på vägg samt nockbalk med BMF-vinklar. Sedan spikar/skruvar du den nya regeln till den befintliga överramen. När detta är gjort kan du ta bort resterande delar av takstolen och gå vidare till nästa.
Jag skulle även föreslå att stabilisera väggarna med några diagonaler, typ stålband då det ser ut som om det endast är fasaden som stabiliserar huset.
så jag sätter en nockbalk med pekar i vardera ände och sedan förstärker upp överarmarna på varje sida av överarmen med 45x145 c24
 
Yes, det var så jag tänkte. Dimensionerna förutsätter 45graders lutning, cc1200 på takstolarna och ett plåttak. Stämmer dessa förutsättningar?
Hur ser grunden ut förresten, betongplatta?
 
Det är en betongplatta och det är ett tegel tak på garaget men det behöver nog snart bytas
 
B bossespecial skrev:
Yes, det var så jag tänkte. Dimensionerna förutsätter 45graders lutning, cc1200 på takstolarna och ett plåttak. Stämmer dessa förutsättningar?
Hur ser grunden ut förresten, betongplatta?

Jo föresten det du skrev Igår och undrade vad jag skulle ha för taktäckning vad menar du med det
 
E Fabbe 223 skrev:
Jo föresten det du skrev Igår och undrade vad jag skulle ha för taktäckning vad menar du med det
Bara om det var plåt eller taktegel
 
  • Gilla
Patzie
  • Laddar…
Jaha det är ju tegel som jag skrev
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.