Någon med erfarenhet av dessa vitvaror ifrån IKEA ?
Kvalité o service ?
Handhavande ?

Hör väldigt blandade åsikter & en del  säger att det kan bli problem med garantirätt.
Kollade med Ikea, & om man är Famelymedlem har man 5 års garanti o behöver
aldrig ringa Whirlpool utan allt går via ikea.
Låter ju bra...

Några tips ?

Anders
 
Finns en hel del trådar i detta forum om just IKEAs vitvaror. Pröva att göra en sökning så får du nog svar på dina frågor...

// WM
 
Med risk för att inte verka tacksam för svaret (vilket jag är) så hittar jag INGENTING !!!
Sökt o bläddrat igenom 1000 forumfrågor/svar ang vitvaror...
Finns 3 länkar ang detta o 2 är mina frågor....

Finns det ingen med whirlpool vitvaror från IKEA här ?

Som sagt hoppas jag att det inte uppfattas som kritik.
Anders
 
Ett par kompisar köpte allt genom Ikea. Efter 4 år så pajade kylen och frysen och blandaren. Även spisen har krabbat ett flertal ggr.

Behöver jag säga att dom aldrig kommer att köpa sådant via Ikea igen ;D
 
Jag har aldrig vågat köpa whirlpool !
Vad jag har hört från bekanta som köpt whirlpool generelt är att diskmaskinerna är ganska bullriga och de har en tendens att läcka.
Tvättmaskinerna har problem med lagrena.
Det kanske bara är de billigare modellerna, men jag vet inte.
Nu när jag tänker efter har jag en micro från whirlpool och den är bra, men den bullrar dock har jag inte något att jämföra med där.
 
Jag köpte nyligen (3-4 mån) allt från IKEA. Visst det funkar men det känns lite "plasigt". Hällen är svår att rengöra och jag tycker det är dåligt flås på högsta värmen. På förra spisen stormkokte det på full effekt, nu tar det lite längre tid och man kan bara sänka ett par steg för att hålla pastagrytan kokande. Men visst skiljer det mellan spisar så det är inget dramatiskt. Kommer dock att byta till induktion framöver. Diskmaskinen (helintergrerad) diskar rent utan större oväsen men luckan går seeegt och den är lite dåligt planerad och svår att packa (i alla fall med dom storlekar på glas och tallrikar vi har). Inbyggnadsugnen och kylen är helt OK. Det är vad jag tycker... :cool:
 
Det jag har hört är att just IKEA:s Whirlpool-produkter är av sämre kvalitet än vanlga Whirlpool.

Vi har bestämt oss för Whirlpool (det var dom enda som hade matchande inbyggnadsmicro för väggskåp och inbyggnadsugn) men kommer att inte att köpa från IKEA trots att resten av köket blir därifrån, just p.g.a. detta (och att dessutom IKEA är dyrare på många av sina Whirlpool-vitvaror än motsvarande från "riktiga" Whirlpool hos andra försäljare).

Dessutom så kan jag ju passa på att tipsa om att Whirlpools kyl/frysar annat än den breda 75 cm. varianten har ett fult lacklager och därför inte matchar övriga rostfria vitvaror. Vi har dock upptäckt att Bosch säljer kyl/frysar med samma rostfria borstning. :)
 
n0ir skrev:
Det jag har hört är att just IKEA:s Whirlpool-produkter är av sämre kvalitet än vanlga Whirlpool.
)
Är inte Whirpool Electrolux koncernens lågpris fabrikat? Vill du ha bästa kvalitet skall man nog inte ha Whirlpool oavsett vem som säljer det. Prova hellre Miele.
 
Kave skrev:
Är inte Whirpool Electrolux koncernens lågpris fabrikat?
Nej det stämmer inte. Kolla den här länken t.ex.

För egen del så saknar jag vår Whirlpool-diskmaskin som vi hade i förra huset. Tyst, snabb och effektiv med timerstyrning. Vi fick förvisso ny cirkulationspump (garantiåtgärd) en gång, och en tyristor brann upp på elektronikkortet efter 4 år (lagade jag själv för 25:-, nytt kort skulle kostat 1600:) så möjligen är kvalitén inte 100%. Funktionen har jag dock inget att klaga på. Modellen kostade ca 6000:- för 8 år sedan, så det var väl ingen lågprismodell. Anledningen till att vi valde den då var att det var en av de första diskmaskinerna som hade genomströmningsvärmning av vattnet istället för ett element i botten på maskinen. Vad jag förstår så är det i princip standard numera. Flexibiliteten i korginredningen passade oss också.

Vi har också en mikrovågsugn från Whirlpool som fungerar utmärkt och har många bra funktioner. Läser man testresultat så får Whirlpools mikrovågsugnar ofta mycket bra resultat.

När det gäller IKEA-vitvaror från Whirlpool så har jag hört av en kökssäljare (ej på IKEA) att IKEA har ställt upp kravspecen inklusive prislapp och sedan har Whirlpool tagit fram eller anpassat befintliga produkter efter detta. Detta har bl.a. resulterat i mindre vridstyva konstruktioner med tunnare plåt i chassin och dörrar som ger ett lite smäckigare intryck. Som sagt, allt detta har jag hört från en konkurrerande kökssäljare så det är väl inte säkert att det stämmer till fullo...
 
Drogen skrev:
... och jag tycker det är dåligt flås på högsta värmen.
Är den kopplad på trefas eller på enfas? Om den är kopplad på enfas så är antagligen maxeffekten lägre för att inte belasta uttaget för mycket. Det är inte omöjligt att den går att koppla om för trefas om du har tillgång till det. Kolla med din säljare eller i manualen till hällen.
 
Den är kopplad på två faser och nolla. Den tredje går numera till ugnen.
 
Drogen skrev:
Den är kopplad på två faser och nolla. Den tredje går numera till ugnen.
Går den att koppla på trefas?

Det är ju inte säkert att hällens kokzoner klarar av högre effekt än vad du kan få ut nu, och då hjälper det ju inte ens om den går att koppla på trefas. Att den är kopplad på två faser tyder på att man inte har begränsat möjligheterna att få ut max effekt från kokzonerna.
 
Den går att koppla "trefas" också.
 
Köpte ikeas mirko/fläkt combo till nya köket, hittade inte den funktionen ngn annanstans. är riktigt nöjd med den, bra drag i både mikro o fläkten.

men köpte resten av vitvarorna o blandare från andra ställen.

martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.