Hej alla hemmafixare!

Jag håller på renovera tvättstugan på en suterrängvilla byggd 1969. Jag tog initiativet att lyfta plastmattan som låg på oisolerat betonggolvet och det gjorde jag utan andningsskydd.
Tog bort cirka 0,5kvm av plastmattayta som släppte väldigt lätt, sedan rev jag även en gummiliknande matta som var limmat som stänkskydd på putsat och målad vägg. Väggens gummimatta är väldigt mjuk - nästan skumaktig - och sönderfallande så jag har använt en 8cm spackelspade någon som gjörde att limmet lyftande den röda färgen som släppte ifrån underliggande putsen på vissa ställe.
Jag tror att man har använt två olika sorts lim för att limma på vägg och på golvet.


Plastmattan var formsvetsade i hörnen om det spelar någon roll och både väggfärgens- och plastmattans skick såg väldigt fräsch ut för ett hus byggd för 51-år sedan. Kan det hända att de bytes till asbestfria material någon gång i 80-talet?

Snälla tag en titt på mina kort och berätta vad ni tycker. Skall det finnas asbest i plastmattan, väggmattan eller väggens gummimatta?

Tack på förhand och God Jul!
 
  • Avskalad plastmatta på betonggolv med putsad vägg där röd färg och limrester är synliga efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hörn av tvättstuga med rörmokare, avskalad vägg och golv, och spackelspade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit av gammal grön plastmatta med slitna kanter och rester av vit färg, som visar ålder och användning, ligger på mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med avflagad orange färg och underliggande puts, tecken på renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går inte att se asbest på bild. Skicka in ett prov om du verkligen vill veta.

Son utrett i många andra trådar, asbest är inte farligt på de viset som många tror. Vid alla rivningar oavsett asbest eller inte så ska du ha god ventilation, och mask. Se till att städa ordentligt efteråt, om du våttorkar så får du bort dammet.
 
C CarlC89 skrev:
Det går inte att se asbest på bild. Skicka in ett prov om du verkligen vill veta.

Son utrett i många andra trådar, asbest är inte farligt på de viset som många tror. Vid alla rivningar oavsett asbest eller inte så ska du ha god ventilation, och mask. Se till att städa ordentligt efteråt, om du våttorkar så får du bort dammet.
Tack för snabba svaret!

Det ser inte farligt ut va? Har inte sovit hela natten... :(

Jag skickar idag express denna byt som innehåller både vägg- och golvmaterial inkl. motsvarande lim.
Tycker du att det räcker?
 
  • Närbild av en byggmaterialbit med vägg- och golvmaterial samt limrest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en genomskinlig plastpåse med ett bitat grönt väggmaterial och en strukturerad grå golvdel med limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterialprov med vägg- och golvmaterial samt en mängd lim, presenterade i transparent plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte du behöver skicka på analys alls. Om du söker på många trådar här så ser du att asbest är farligt ja, om du är rökare och utsätts för exponering hela dagarna i flera år. Engångsexponeringar är inte farliga.

Låt det va, fira jul. Sen köper du en bra mask och river ut det, eller låter det vara kvar. Asbest som inte bearbetas är helt ofarligt.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
C CarlC89 skrev:
Jag tycker inte du behöver skicka på analys alls. Om du söker på många trådar här så ser du att asbest är farligt ja, om du är rökare och utsätts för exponering hela dagarna i flera år. Engångsexponeringar är inte farliga.

Låt det va, fira jul. Sen köper du en bra mask och river ut det, eller låter det vara kvar. Asbest som inte bearbetas är helt ofarligt.
Kan jag andas (pun intented) med andra ord?

Köper man Type H dammsugare eller räcker det med våttorkning på samtliga ytorna? Vad är koncensus?
 
Du kan andas. Du har legat sömnlös i onödan.

Våttorka ordentligt, det räcker.
 
  • Gilla
Thyselius och 1 till
  • Laddar…
Tänk om folk hade varit lika rädda för trafikens avgaser och gummipartiklar eller cigarettrök.
Men asbest blir man sjuk av direkt
 
  • Gilla
  • Haha
useless och 7 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Tänk om folk hade varit lika rädda för trafikens avgaser och gummipartiklar eller cigarettrök.
Men asbest blir man sjuk av direkt
Vet inte Kloge... man läser en massa skit på nätet och stresset blir bara större.
Hoppas verkligen att provet är negativt både för min skull och barnens..

Har du något att kommentera baserad på materialets utseende?
Den blåa golvmattan ser som vanligt linoleum ut. Det gula som bensinlim som man limmar skorsol med.
På väggen är limmet ljus, mjuk nästan som tun skumplast..
 
Visst ska man vara försiktig men det finns inget i din beskrivning eller på bild som tyder på asbest.
Jag skulle ta det lugnt. Jag är ingen expert men har rivit och lagt ett antal mattor både med och utan asbest. Kan naturligtvis inte garantera men är övertygad om att testet inte visar asbest.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Skänk pengarna till Barncancerfonden istället för nått labb! Eller spara dom till mått vettigt. :D
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
R
Asbest är så överdrivet !
Det som är farligt är om du röker och vistas med vit asbest vid rivning
Våttorka och använd mask utan hysterin
Damsugare sprider damm speciellt påslösa damsugare utan hepafilter

Källor till asbest är material från innan man upptäckte problem
Isolering av rör... bromsbackar bromsdamm
Väv limm och spackel brand värmeskydd i ugnar
Eternit äldre

Som sagt klart överdriven hysteri för privatpersoner
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det här med asbest är farligt och det är inte vad du gör idag som påverkar din hälsa utan att det bryts ner i lungorna och orsakar mesoteliom med en inkubationstid på mellan 20-40 år. En bekant till mig dog förra året för att han jobbade extra ett par veckor för 40 år sedan med att serva lastbilsbromsar. Så man ska ha respekt för asbets. Men så länge du inte har asbetssanering som yrke och exponeras ett fåtal gånger så behöver du inte gå all in med rymddräkt och allt vad det innebär. Rev själv ut asbets genom att plasta in en zon (vilket man ofta gör ändå då för att slippa damm i hela huset), helslutande mask ffp3, samt våttorkade upp allt damm och kasserade kläderna när jag var klar. Är det en väl ventilerat utrymme så räcker andningsskydd som är tättslutande samt våttorka.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det här med asbest är farligt och det är inte vad du gör idag som påverkar din hälsa utan att det bryts ner i lungorna och orsakar mesoteliom med en inkubationstid på mellan 20-40 år. En bekant till mig dog förra året för att han jobbade extra ett par veckor för 40 år sedan med att serva lastbilsbromsar. Så man ska ha respekt för asbets. Men så länge du inte har asbetssanering som yrke och exponeras ett fåtal gånger så behöver du inte gå all in med rymddräkt och allt vad det innebär. Rev själv ut asbets genom att plasta in en zon (vilket man ofta gör ändå då för att slippa damm i hela huset), helslutande mask ffp3, samt våttorkade upp allt damm och kasserade kläderna när jag var klar. Är det en väl ventilerat utrymme så räcker andningsskydd som är tättslutande samt våttorka.
Vill inte låta nedlåtande men en intressant fråga är hur kan man diagnosticera en dödsorsak till just dessa veckors exponering för bromsdamm så långt bak som för 40år sedan?
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 8 till
  • Laddar…
R
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Vill inte låta nedlåtande men en intressant fråga är hur kan man diagnosticera en dödsorsak till just dessa veckors exponering för bromsdamm så långt bak som för 40år sedan?
Karekteristiska skador av asbest och enda källan till exponering av vit asbest
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Karekteristiska skador av asbest och enda källan till exponering av vit asbest
Finns det vit asbest i mattlim?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.