Under sommaren tänker vi byta fönster från två till treglas i vårt matrum (fasaden är ungefär 8 x 2,5 meter. För detta har vi begärt offerter och jag har hunnit få in två som är ganska snarlika, den ena på 20 000 inklusive moms, den andra på 23 000 inklusive. Jobbet som ska göras är:

* borttagning av två treglasfönster, montering av tre stycken treglasfönster 8x13.
* eftersom fönstrena blir aningen mindre än de vi har idag blir det visst pyssel på insidan.
* tilläggsisolering.
* ny träpanel samt montering (den ena slänger upp den nya fasaden ovanpå den gamla, den andra hantverkaren river bort den befintliga panelen. Vad är bäst?)
* några plåtar.

Bor i Tyresö. Någon som har andra snickare som är pålitliga som kan göra det vitt till bättre pris?
 
För att fråga vidare: hur lång tid tror ni att jobbet skulle ta om man valde att köra på löpande räkning i stället för fast pris?

23 000 spänn motsvarar 17 500 före moms, räkna med 4 000 (max) i material (fönstrena köper jag själv och ingår inte). Då innebär det att han skulle behöva 40 timmar på sig (med ett timpris på 330 spänn exkl moms) för att komma upp i det pris jag har fått på offerten.

Nog måste det bli billigare att köra på löpande räkning? Jobbet kan väl aldrig ta en veckas arbete?
 
För två år sedan gjorde vi en likadangrej på vårt hus. Vi bytte då 3 fönster, tilläggsisolerade ca 12 x 3 meter all gammal panel revs och nu panel sattes på, vindskivor mot denna sida byttes ut.

För detta betalade vi 10 000:- svart. Timpriset tror jag var 200:- i timman alltså 50 timmar. Då var det 3 man som jobbade en helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.