Jag kollar efter en ny kompressor till garaget (tack för det LF).
Budget är ca 6.000:-
Jag vill ha en ny och såklart max prestanda per krona.
Duab har 4HK och 100L för 5.500:-.

Efter lite googlade fann jag ett företag i Örkelljunga som säljer kompressorer med flera block vilket gör att du får en med likvärd prestanda med bara 50db i ljudnivå.

Men beprövat är ju säkert.

Så är det nån som vet nått om företaget eller denna typ av kompressor?

Se länk.
https://svetsshop.se/shop/tyst-kompressor-6hp-412p.html

https://svetsshop.se/shop/tyst-kompressor-3hp-427p.html

Tystgående kompressor med tre motorer och oljefria block, vit tank på hjul, 120 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en med bara en motor på till innejobb. Dom går riktigt tyst och fint. Generellt är det sämre kapacitet på denna typ av kompressor än "vanlig". Ser att dom bara skriver fri genomlupen volym i specen. Skulle vara intressant att se vad den ger vid tex 6bar. Tror inte den ger mer än 3-400l/min då. Om du inte stör dig på ljudet , skulle jag i denna storleken köpa en konventionell alla ggr. Eller håll utkik på blocket. Vad ska du köra för maskiner med den?
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Den kompressorn är i 1 fas-format, ska du bara köra den då och då går det bra, men mer hela dagar så har jag bytit 2 st där motorerna har bränts och löst JFB. Den ena med 3 motorer och den andra med 4 motorer, samt att dom är oljefria. Köp en vanlig modell, lite väsen men är med olja och håller länge.
 
Ok, det var det jag misstänkte.
Egentligen har jag just nu ingen användning för den.
Jag hade en ihopplockad kompressor av en massa olika udda delar som jag hade när jag lackade amazonen jag renoverar.
Pga att den inte hade ett motorskydd brann motorn när tryckbrytaren havererade.
Via försäkringsbolaget fick jag tillräckligt för en ny kompressor och då är det lika bra att lyxa till det.
Nån gång skall jag säkert lacka om bilen (blev sådär, första gången jag lackade).

Så 4hk och 100l låter bra i mina öron.
Jag har en skumtank på 50l jag kan koppla på för extra volym om det skulle behövas.
 
Den från DUAB verkar bra då den har svängbart hjul och blir lätt att flytta, kan vara lite lurig om det är ojämnt underlag, kan tippa då. Har en lika men mindre och är nöjd.
 
Just det ja. Det hade ju inte vart fel att kunna bläddra lite småsaker hemma.
Det är väl det mest krävande jag kan komma på.
Duab är ju väletablerad försäljare och konstruktion, om man ser till övriga.

Den andra med v-blocket är för mig okänd försäljare och antagligen svårare att få tag i reservdelar och ev service.
 
Är det ingen som kan bidra med tankarna
4hk duab eller 5.5hk no-name för i princip samma pris.

Bigger is better.
Men sen så är det ju det där med reservdelar, service, kunnande osv.
 
Jag skulle ta (vilket jag också gjorde) den Nuair på 90 liter som Bauhaus säljer. Väldigt prisvärt.
 
Jag gick på gammalt hederligt och köpte en Atlas le7, har du tittat på begmarknaden? Kan finnas riktigt fina grejer för små pengar med lite tålamod.
 
R reez skrev:
Jag gick på gammalt hederligt och köpte en Atlas le7, har du tittat på begmarknaden? Kan finnas riktigt fina grejer för små pengar med lite tålamod.
Jag vill gärna ha en ny med garantier denna gången.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle ta (vilket jag också gjorde) den Nuair på 90 liter som Bauhaus säljer. Väldigt prisvärt.
Jag fann ingen nuair på Bauhaus.
 
C Callmenobody skrev:
Jag fann ingen nuair på Bauhaus.
Deras 90liters vertikala kompressor är en Nuair.
 
  • Gilla
Callmenobody
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Deras 90liters vertikala kompressor är en Nuair.
Ok, men jag väljer mellan 4 och 5.5hk så 3hk är för lite.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.