I slutet av förra veckan började det lukta illa i huset från en dag till en annan. En unken men stark doft. Lite som att stoppa näsan i en avloppsstam. Men lite skarpare utan att det är fränt.

Det känns i halva huset då det är öppen planlösning där det luktar. Där det är som värst är det inga avlopp i närheten. Samma dygn som det började lukta så tog vi in julgranen (odlad rödgran) Ibland verkar folk ha fått illaluktande granar, utifrån googlingar. Så den åkte ut igår efter fyra dygn inne. Men fortfarande är lukten kvar.

Vi har råttor och möss runt huset, men aldrig spår inne. Gift är utlagt ute.

Huset är betongplatta på mark. Sannolikt med träsyll i yttervägg direkt på plattan. Men huset är tämligen väldränerat då marken sjunkit under huset och det står till stor del i luften på pålar. Byggt -83 i tegel och trä.

Så... Utifrån beskrivning, vad ska ja tro? Rävpissad gran och doften biter sig kvar? Råtta kröp upp i väggen efter giftigt skrovmål? Fuktskadad syll? Andra alternativ?
 
Kanske en död råtta/mus. Lukten kan vara hemsk och sitta i flera dagar. Kan ligga död i väggen...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Trist på jul och allt. Jag gissar också på något som krupit in i väggen och dött. Vi fick plötsligt problem med dålig lukt i stugan för något år sedan. Luktade hemskt men gick över på någon vecka. Värre var det för en granne som fick påhälsning av iller en vinter. Dom räknade till 18 lakar i trossbotten när dom rivit upp golven för att sanera.
 
N nybyggarn3 skrev:
Trist på jul och allt. Jag gissar också på något som krupit in i väggen och dött. Vi fick plötsligt problem med dålig lukt i stugan för något år sedan. Luktade hemskt men gick över på någon vecka. Värre var det för en granne som fick påhälsning av iller en vinter. Dom räknade till 18 lakar i trossbotten när dom rivit upp golven för att sanera.
Tur vi inte har trossbotten eller krypgrund iallafall.
 
C
Richard87 Richard87 skrev:
Kanske en död råtta/mus.
Troligen. Sprang runt och snokade i vårt uthus förra sommaren då det luktade s-tan. Var helt övertygad om att lukten kom från ett skåp som jag rev ut utan att hitta något. Först i år hittade jag orsaken - en mus som ramlat ner i ett badkar vi har stående därinne. Min poäng är att det kan vara riktigt svårt att lokalisera en luktkälla, lukten kan koncentreras någon helt annanstans än källan. Så kolla ordentligt i alla skrymslen, med lite tur ligger den åtkomligt någonstans så den kan avlägsnas.
 
E efred skrev:
Tur vi inte har trossbotten eller krypgrund iallafall.
Ja fallet med illern får nog betraktas som ett extremfall. Jag gissar att det går över av sig själv runt trettondagen
 
Kul jul :poop::sick:
 
E efred skrev:
Kul jul :poop::sick:
Riktigt tråkigt faktiskt. Håller tummarna för en snabb bättring
 
För första gången tycker jag att doftljus är rimligt att använda.
 
Hus tomte
E efred skrev:
För första gången tycker jag att doftljus är rimligt att använda.
Frågan e vad som luktar värst :crysmile:
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
I sonens skola stängdes två klassrum av i en månad pga en doft som liknar den TS beskriver, medan de gjorde mätningar av luftkvaliteten och började med en innemiljöutredning. Till slut hittades en död mus under ett väggfast skåp. Hörde även om ett liknande case där en omfattande innemiljöutredning resulterade i att man hittade en rutten kiwi i en bokhylla :rofl:
 
J
En bra taktik är att beväpna sig med en näve kaffebönor. Dom bedövar eller återställer luktsinnet som annars tappar stinget efter några sekunder. Du drar in luft genom näsan med den nerborrad i kaffet, och sedan kryper du runt på golvet tills du hittar källan. Oslagbart. Så gjorde jag när det luktade ruttet i hela huset efter att ha tapetserat med gammal tapetklister.
 
Karlia
Som ung trodde jag en gång att det fanns en död råtta i en av mina föräldrars förråd. Det visade sig efter att hela förrådet tömts vara en bortglömd, exploderat burk med surströmming. Tog ett tag innan den lukten försvann!
 
  • Haha
tippz
  • Laddar…
Två dygn efter att vi slängde ut den första granen vaknade vi till ett nästan normaldoftande hem. Soffan som står bredvid granen släpper fortfarande en unken lukt ifrån sig.

Så det verkar ändå som att granen var boven. Men det luktade så starkt att det tog iallafall 1,5 dygn innan lukten avtog inne. Jag gissar att trädet blivit revirmarkerat av en räv eller annat rovdjur mer än en gång under hösten.

Nu njuter vi av julen igen och hoppas att inte lukten kommer tillbaka när utetemperaturen går över nollan nästa gång.
 
  • Gilla
  • Älska
Ajp och 2 till
  • Laddar…
Skogsägaren kanske hade urinbehandlat granen för att han är trött på alla grantjuvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.