Har ett hus byggt 1958. I taket i källaren sitter vad jag tolkar det som pappklädda skivor med ett material bakom som verkar rosafärgat och liknar gips. En del är målade, andra omålade. Funderar på om det kan vara så enkelt som att det är gips eller om det möjligtvis kan vara någon form av eternitskiva? Den sista bilden visar det ”rosa” innanmätet som smular precis som gips.

Fanns pappklädda eternitskivor ens? Om inte är det väl då gips .

Ska renovera en del där dessa skivor sitter men hade egentligen inte tänkt byta innertaket men kommer väl borra o damma i det. Vore dumt om det är eternit.
 
  • Beige pappklädda skivor med skruvfastsättning på källartak, en skiva med bit borttagen avslöjar rosa innanmäte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig del av ett gammalt innertak i källare med skivor som har ett lager papp och ett rosa material som smular, omringat av kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avskalat innertak i källare med synliga pappklädda skivor och rosafärgat material som liknar gips samt elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara en mix av gipsskivor och masonitskivor av bilderna att döma
Eternitskivor är betonggråa då det är en tunn asbestarmerad betongskiva som även är hård som betong.
 
  • Gilla
Byggnovisen
  • Laddar…
Var nog masonit från början, som man kanske senare pga brandskydd klätt med gips ?? (vet ej när gips kom).
Jag hade ett hus byggt -66, helt klätt med gips invändigt likt ett hus idag, den gipsen var rosa.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Ser ut som gipsskivor. De sitter gissningsvis i pannrum eller i rum bredvid pannrum?
Den andra bilden är svårare tretex/masonite kanske .
 
  • Gilla
Byggnovisen
  • Laddar…
Men eternit inomhus för att täcka en hel yta kan ju inte vara vanligt.
 
D DaDolly skrev:
Ser ut som gipsskivor. De sitter gissningsvis i pannrum eller i rum bredvid pannrum?
Den andra bilden är svårare tretex/masonite kanske .
Japp. Sitter i pannrum samt i matkällaren och korridoren mellan dessa. Masoniten verkar skruvad ovanpå dessa vid något tillfälle.
 
Magnus E K
När jag letade hus ratade jag (minst) ett hus bl a för att det satt eternit i hela källartaket och ett annat som hade det i garagetaket. Har fått uppfattningen att detta var vanligt på 50-, 60- och en bit in på 70-talet.

Men håller med om att det på bilderna här inte ser ut som eternit.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Hus från 71 med träregel och spikad gips
 
D DaDolly skrev:
Men eternit inomhus för att täcka en hel yta kan ju inte vara vanligt.
Jo då.
Sitter ofta som brandisolering i källartaket, i hus med träbjälklag.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jo då.
Sitter ofta som brandisolering i källartaket, i hus med träbjälklag.
B Byggnovisen skrev:
Japp. Sitter i pannrum samt i matkällaren och korridoren mellan dessa. Masoniten verkar skruvad ovanpå dessa vid något tillfälle.
B Byggnovisen skrev:
Japp. Sitter i pannrum samt i matkällaren och korridoren mellan dessa. Masoniten verkar skruvad ovanpå dessa vid något tillfälle.
Fick
Magnus E K Magnus E K skrev:
När jag letade hus ratade jag (minst) ett hus bl a för att det satt eternit i hela källartaket och ett annat som hade det i garagetaket. Har fått uppfattningen att detta var vanligt på 50-, 60- och en bit in på 70-talet.

Men håller med om att det på bilderna här inte ser ut som eternit.
ok, har tacksamt nog inte stött på det.
I mitt hus från -62 var det gips i pannrum och även i tvättstuga turligt nog.
Var eterniten billigare än gipsen? Eller var gipsskivor rätt nytt då?
 
D DaDolly skrev:
Fick


ok, har tacksamt nog inte stött på det.
I mitt hus från -62 var det gips i pannrum och även i tvättstuga turligt nog.
Var eterniten billigare än gipsen? Eller var gipsskivor rätt nytt då?
Eternit var ett ypperligt hållbart, för väder och vind, och brandskyddande material. Det är förövrigt fortfarande ett lika bra material när det får sitta kvar på sin därför avsedda plats.
 
  • Gilla
  • Älska
pellegoria och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Eternit var ett ypperligt hållbart, för väder och vind, och brandskyddande material. Det är förövrigt fortfarande ett lika bra material när det får sitta kvar på sin därför avsedda plats.
allt det är jag med på, var mer nyfiken på prisbilden under den tiden kontra gips
 
Magnus E K
Har också gips (i nästan hela källaren, resten bara råspont) i källartaket i det hus från -63 som jag faktiskt köpte och nu bor i. Vet tyvärr inget om prisbilden eller vad som gjorde att man valde det ena eller det andra. En nackdel med gipsen är väl att pappen kan mögla. Stjäl även en halv cm extra av takhöjden jämfört med de tunnare eternitskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.