Jag har ett ferroline järnfilter som varit i drift ca 3 år. Upptäckte igår att den o-ring som sitter mellan locket och filtrets tank höll på att pressas ut. Om det händer kommer det läcka vatten där.

Jag skruvade av toppen och upptäckte att filtermassan var stenhård. Därför gröpade jag ur 2 av 3 lager, sista lagret är såpass grovt att det inte kan sätta sig hårt. När all filtermassa var lös körde jag backspolning, varvid allt vatten läckte ut mellan lock o filter. Läckande järnfilter med utpressad o-ring och brunt vatten som rinner ner längs tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu skruvat och skruvat i 2 dagar och lyckas inte få det tätt.

O-ringen är ny, jag har gjort rent där den ska ligga och smort allt med glidex. Jag tror tätningen bygger på att o-ringen pressas in i spalten som finns mellan lock och filter.
Gjorde en illustration på detta. Närbild på ferroline järnfilters lock med en utstickande o-ring och filtertank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av o-ring som riskerar att pressas ut mellan lock och filtertank på ett ferroline järnfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bör vara så att luft eller vattentryck för o-ringen till rätt läge. Men icke.

Vet någon hur man gör? Manualen nämner inte alls o-ringen.
 
Bifogar fler bilder till tråden. Närbild av en metallklämma fäst på ett rör med skruvar och muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt behållarlock med fästelement och vattendroppar, detalj av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en repig och sliten silverfärgad metallhuv för ventilation eller rökavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kant på metallföremål med slitage och smuts, oskarpt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt stålbehållare i ett värmesystem med synliga rör och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Tror du är körd..
 
Knappast att jag är körd. Det finns olika tjocka o-ringar och filtertillverkaren har postat några till mig kostnadsfritt. Det var ett känt problem tydligen. Jag ringde dit och fick mycket vänligt bemötande (det kommer man långt med).
 
O
Det är det jag menar. Läcker det sådär mycket så behöver du nog nya oringar
 
O Ovation skrev:
Det är det jag menar. Läcker det sådär mycket så behöver du nog nya oringar
Jag fick tjockare o-ring idag, och det är bättre, men inte så att man får känslan "jädrar vad tätt det blev och vad trygg jag känner mig".
 
O
Kanske finns det skador på locket?
 
Idag mätte jag med skjutmått på klämringarna. Det är sprickor i godset invändigt, och på samma ställe som sprickorna är, var klämringen 22mm bred. I den del där det är en rörbit svetsad var klämringen 16mm. Det säger mig att orginalbredd är 16 mm. Jag slog ihop ringarna med hammare och städ så att de nu håller måttet 16mm runtom.

Godset är 3mm tjockt, och jag tror inte 6bar som är mitt maxtryck kan ha knäckt stålringen. Tillverkningsfel tycker jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.