Hej,
Vi ska renovera ett rum i vårt nyköpta hus (byggt vid sekelskiftet 18-1900talet) och detta var det första jag hittade när jag rev bort tretexen som är spikad på timmerväggen.
Detta är en innervägg och änden som är dålig är sista 50cm mot murstocken. Det är ingen pågående läcka eller fukt på något sätt heller.

Någon som törs svara på om jag måste riva ut golvet för att kunna åtgärda detta? Eller om det kan vara möjligt att såga bort delarna som är rötskadade och lägga in en ny syllbräda (kärnvirke) och sätta in stående reglar?

mvh Marcus
 
  • Rötskadad timmervägg och borttagna träbitar på golvet bredvid en murstock i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som någon form av brunröta (svamp). Brukar uppstå vid murstock då den vill ha kalk. Viktigt att blottlägga så pass stor yta att man med 100% säkerhet kan konstatera/eliminera ev fukttillförsel.
 
M Mackankristofersson skrev:
Hej,
Vi ska renovera ett rum i vårt nyköpta hus (byggt vid sekelskiftet 18-1900talet) och detta var det första jag hittade när jag rev bort tretexen som är spikad på timmerväggen.
Detta är en innervägg och änden som är dålig är sista 50cm mot murstocken. Det är ingen pågående läcka eller fukt på något sätt heller.

Någon som törs svara på om jag måste riva ut golvet för att kunna åtgärda detta? Eller om det kan vara möjligt att såga bort delarna som är rötskadade och lägga in en ny syllbräda (kärnvirke) och sätta in stående reglar?

mvh Marcus
Det du har hittat är äldre skador med röta och när du sanerar detta så är det viktigt att inte sprida sporer ”dammet”
Använd multitool och skär ut de murkna delarna och använd ett polyuretan lim för utebruk fuktsäkert då du gör flacka limfogar eller skarvar med inspiration från japansk träteknik

Var noggrann med att bränna skräpet
Se till att hålla avståndet mot murstocken och att inspektera hur taket håller tätt mot murstocken och om du behöver huva på skorstenen
 
Tack för svaren! Dom nedersta 7cm mot stengrunden ser frisk ut så tänkte kanske behålla det eller är det dumt? Jag har en elkjedjesåg jag tänkte använda för att kapa ur det skadade området.
Det är som du säger en gammal skada och finns ingen fukt idag. Taket är omlagt och huv sitter på skorstenen och på övervåningen är muren framme så det är enkelt att se ev läkage.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska sätta dit nya timmerbitar eller om jag reglar upp det då väggen Ändå kommer att byggas in.
 
M Mackankristofersson skrev:
Tack för svaren! Dom nedersta 7cm mot stengrunden ser frisk ut så tänkte kanske behålla det eller är det dumt? Jag har en elkjedjesåg jag tänkte använda för att kapa ur det skadade området.
Det är som du säger en gammal skada och finns ingen fukt idag. Taket är omlagt och huv sitter på skorstenen och på övervåningen är muren framme så det är enkelt att se ev läkage.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska sätta dit nya timmerbitar eller om jag reglar upp det då väggen Ändå kommer att byggas in.
Sätt i nya timmerbitar...och gör dig av med rötade bitar
 
Det blev att byta alla tre nedersta stockarna, Så nu är det åtgärdat
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.