Tänkte att en sådan tråd kunde vara till glädje och nytta på forumet?

Mitt första tips då.

Jag har införskaffat en liten engångs gaslobrännare från BilTema. Stor som en sprayburk ungefär.

Med den kan jag tända previs vad som helt i kakelugnen eller öppna spisen. Veden behöver inte ens vara helt torr. Den räcker hur länge som helst. Vill man kan man skruva upp lågan och tända lite på distans. Bra om man inte vill sota ner händerna i kaminen. En riktigt bra pryl för ändamåldet!

Var så god och posta något om du har en bra lösningen på ett vardagsproblem! :)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
En annan pryl jag inte kan leva utan längre är vår extra stora stekpanna. Den håller 32 cm men är tjockbottnad så den leder ut värmen skapligt till kanterna. Nu går det plötsligt att steka 4 köttbitar på ett bräde! Vill man värma lite pytt finns plats att steka ett ägg på sidan om. Genom placeringen av pannan på plattan kan man dessutom får lite olika stektemperatur i olika områden, Kommer aldrig gå tillbaka till standardstorlek. :)
 
Var köper en sådan stekpanna? .
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om man lutar brödrosten + 45 grader kan man stoppa in en bredd macka med ost. En minut senare kommer det ut varma mackor med smält ost direkt på tallriken!

Det är dock en rökig process så man bör hålla till under spisfläkten!
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Om man häller malen kardemumma ovan på kaffet när det ligger i filtret blir kaffet sjukt gott
 
  • Gilla
proqvist och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tänkte att en sådan tråd kunde vara till glädje och nytta på forumet?

Mitt första tips då.

Jag har införskaffat en liten engångs gaslobrännare från BilTema. Stor som en sprayburk ungefär.

Med den kan jag tända previs vad som helt i kakelugnen eller öppna spisen. Veden behöver inte ens vara helt torr. Den räcker hur länge som helst. Vill man kan man skruva upp lågan och tända lite på distans. Bra om man inte vill sota ner händerna i kaminen. En riktigt bra pryl för ändamåldet!

Var så god och posta något om du har en bra lösningen på ett vardagsproblem! :)
Också perfekt för att bränna creme brûlée! De där små man köper i köksaffärer gör ingen glad.

Festligt tips från mig: om ni gillar is till dryck ska ni inte hålla på att fippla med såna värdelösa istråg, eller ännu värre ispåsarna. Det är värdelös is som blaskar till din drink, alla kategorier, men tänk inte tanken att skaka en cocktail med den. Ta en plastlåda, av typen glasslåda, fyll och ställ i frysen i god tid. Hacka sedan bitar från blocket med en styv, kortare kniv eller annat lämpligt redskap. Så, bara börja frysa lagom till nyår. Ni har ju inga gäster i år dock så det blir mycket skakad drink till närmsta familjen.

Ett annat festligt istips är om man har muffinsformar i silikon, så får man en fin ispuck, perfekt för old fashion etc.

Har ni fler frågor om is så finns jag här :)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ta en plastlåda, av typen glasslåda, fyll och ställ i frysen i god tid. Hacka sedan bitar från blocket med en styv, kortare kniv eller annat lämpligt redskap. Så, bara börja frysa lagom till nyår. Ni har ju inga gäster i år dock så det blir mycket skakad drink till närmsta familjen.
Den är bra! Isen räcker aldrig annars hos oss och det är ett jäkla pysslande!
 
Det snurrar runt en hel del "engångs" munskydd i familjen. Men för att hålla kostnaden nere så omsteriliserar vi dom i ugnen på 70 C i 30 minuter. Det räcker med mariginal för att ta kål på alla virus och munskydden tycks tåla värmebehandingen bra.

Använd bara undervärme och placera plåten högt upp i ugnen!

Engångsmunskydd som omsteriliseras på en ugnsplåt i en hemmaugn, med en kökshandduk bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugnsknappar inställda på 70 grader Celsius för sterilisering av munskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Om man lutar brödrosten + 45 grader kan man stoppa in en bredd macka med ost. En minut senare kommer det ut varma mackor med smält ost direkt på tallriken!

Det är dock en rökig process så man bör hålla till under spisfläkten!
Älskar mitt smörgåsjärn till sånt,sååå gott:love: funkar lika bra på spisen som i elden.
https://www.granngarden.se/toastjar...MI9IrtuuDk7QIVirWyCh3LsQhzEAQYAyABEgJ5D_D_BwE
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Häll de sista flingorna i ett durkslag, så slipper man det där förbannade mjölet i botten av paketet.

En klädnypa eller två, på kanten av locket, ger en lagom glipa så inte potatisen kokar över så lätt.
Klädnypa fäster kanten på en kastrulls lock för att skapa glipa och förhindra överkok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Häll de sista flingorna i ett durkslag, så slipper man det där förbannade mjölet i botten av paketet.

En klädnypa eller två, på kanten av locket, ger en lagom glipa så inte potatisen kokar över så lätt.
[bild]
Briljant förslag med durkslaget, jag vet inte hur mycket flingor jag slängt för att de är mjöliga!
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Häll de sista flingorna i ett durkslag, så slipper man det där förbannade mjölet i botten av paketet.
Vaddå för flingor???
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vaddå för flingor???
Funkar med de flesta frukostflingor, typ Corn Flakes, kuddar, puffar, ringar, osv. Funkar förmodligen sämre med müsli eller snöflingor.
 
C
Ulltand Ulltand skrev:
Det snurrar runt en hel del "engångs" munskydd i familjen. Men för att hålla kostnaden nere så omsteriliserar vi dom i ugnen på 70 C i 30 minuter. Det räcker med mariginal för att ta kål på alla virus och munskydden tycks tåla värmebehandingen bra.

Använd bara undervärme och placera plåten högt upp i ugnen!
Fast det där är nog inte så bra tips. Alla virus, bakterier samt sporer dör inte vid 70 grader. När man steriliserar material brukar man göra det i en autoklav, då man måste upp i över 120-130 grader för att bryta ned alla skadliga mikroorganismer. Att försöka sterilisera vid 70 grader riskerar att skapa en falsk trygghet, och snarare ackumulera mikroorganismer. Byt ut skydden istället, och hantera dem för vad de faktiskt är - engångsskydd. Annars är det nog bättre utan.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.