T
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till. Har du tur så håller den ett tag. Har du normal tur så börjar elektroniken vara slut långt innan garantitiden slut och du får sporadiska fel någon gång i månaden som inte går att felsöka. Det senare var det som fick mig att ge upp med vanliga hemmaroutrar. De fungerar nästan, men inte tillräckligt. Massor av småsaker som börjar strula. Min senaste hemmaroutrar ledde till att jag trådade min Chromecast. Blev less på att WiFi hängde sig några gånger var tredje kväll. Inget du upptäckte från mobilerna då det startade om inom några sekunder, men sjukt störande när man tittar på TV. När det även började småstrula på Ethernet så gav jag upp och lyssnade på råden från kompisar om att köpa Ubiquitis produkter. Har nu inte rört nätet på tre år för att det strulat, det har inte ens strulat när jag byggt om det (efter att ha skaffat mig ett låsbart serverskåp och monterat detta på väggen i ett förråd).

Det är fascinerande vilken kvalitetsskillnad det är på saker. En annan sak där jag imponeras av kvalitén är min synology NAS. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en dyrare och kraftfullare modell då stabiliteten är så bra att jag egentligen skulle vilja lägga mer funktioner på denna. T.ex. så skulle jag helt kunna skippa min Openelec vid Tv:n om jag bara hade haft tillräcklig processorkraft i Synologyn för att kunna göra videokonvertering. En pryl mindre bakom Tv:n hade verkligen varit önskvärt.

Sedan har ju Chromecast en grym kvalitet också. Har några utslängda runt om hemma. Det är bara den som är av första generationen som ibland småstrular, men det är för att den har för lite processorkraft.

Jämför med de soundbars man har till Tv:n, är inne på min fjärde nu, köpte en klart mycket dyrare Sony än de billigare från LG och Samsung jag haft tidigare som gått sönder någon vecka efter garantitiden gått ut. Denna verkar faktiskt hålla och har inte temporärt börjat tappa kontakten med subwoofern som de billiga började med redan efter ett år. Ännu ett exempel på att billiga radiolösningar sällan håller över tid. Precis som med hemmaroutrar.
Håller med om att billiga, dock inte alltid, konsumentprodukter inte pallar trycket. Dessutom ett jävla skämt att försöka reklamera något via de större kedjorna, så tyvärr köper man hellre nytt.

Har du nåt emot att skriva ner vilka Ubiquities produkter du använder?
 
När man tittar på företagsprylar i allmänhet annars så brukar man ju få betala rejält mycket mer för grejerna men här är det ju tvärtom när vi snackar om Ubiquiti verkar det som.

Köper man deras router för 700 spänn och en AC-Lite för 900 så får man ju tydligen en lösning som är klart bättre än random ”gamingrouter” för 3-4000 spänn. Sånt gillar vi!

När jag bodde i lägenheten så var jag ändå hyfsat nöjd med min Asus N66 men den hade den där "lilla" egenheten att man var tvungen att starta om den lite då och då precis som jag såg någon annan i tråden också upplevt. Verkar som att jag kanske kommer slippa sånt med en Ubiquiti..

Nu vill jag ha vår så jag kan få fibern ingrävd.. :D
 
berisen berisen skrev:
När man tittar på företagsprylar i allmänhet annars så brukar man ju få betala rejält mycket mer för grejerna men här är det ju tvärtom när vi snackar om Ubiquiti verkar det som.

Köper man deras router för 700 spänn och en AC-Lite för 900 så får man ju tydligen en lösning som är klart bättre än random ”gamingrouter” för 3-4000 spänn. Sånt gillar vi!

När jag bodde i lägenheten så var jag ändå hyfsat nöjd med min Asus N66 men den hade den där "lilla" egenheten att man var tvungen att starta om den lite då och då precis som jag såg någon annan i tråden också upplevt. Verkar som att jag kanske kommer slippa sånt med en Ubiquiti..

Nu vill jag ha vår så jag kan få fibern ingrävd.. :D
Ja, de är prisvärda och väldigt stabila men det är viktigt att komma ihåg att de inte är "NAT routers" och har t.ex. brandvägg inbyggt utan bara fungerar som "WiFi" brygga för din Internet anslutning.
Du behöver ha en "riktig" router mellan din Internet anslutning och din UniFi Controller!
T.ex. https://www.ui.com/unifi-routing/usg/
Annars duger i princip vilken billig "hemma router" som helst som du kan stänga av WiFi på och så kör du den som "secure gateway".
 
Men även när det gäller router så har Unifi väldigt prisvärda produkter. Lite svårare att sätta upp, men så mycket bättre än alternativen.
 
  • Gilla
anha1
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, de är prisvärda och väldigt stabila men det är viktigt att komma ihåg att de inte är "NAT routers" och har t.ex. brandvägg inbyggt utan bara fungerar som "WiFi" brygga för din Internet anslutning.
Du behöver ha en "riktig" router mellan din Internet anslutning och din UniFi Controller!
T.ex. [länk]
Annars duger i princip vilken billig "hemma router" som helst som du kan stänga av WiFi på och så kör du den som "secure gateway".
Ja jag har en Asus N66U som står och dammar som jag tänkte använda som router om den fortfarande duger. Alltså bara köra den som router, stänga av Wifi helt på den och sen koppla en (eller fler) AC-Lite direkt till den. Den börjar väl få några år på nacken men jag tror den borde duga, har inget behov av något supersnabbt internt nätverk och jag vet att den åtminstone fixar 200Mbit utan problem.
 
berisen berisen skrev:
Ja jag har en Asus N66U som står och dammar som jag tänkte använda som router om den fortfarande duger. Alltså bara köra den som router, stänga av Wifi helt på den och sen koppla en (eller fler) AC-Lite direkt till den. Den börjar väl få några år på nacken men jag tror den borde duga, har inget behov av något supersnabbt internt nätverk och jag vet att den åtminstone fixar 200Mbit utan problem.
Den har NAT acceleration i hårdvara, så länge du inte kör VPN, QoS eller TrafficMonitoring. Då paketen inte behöver gå genom CPU n , så ska den klara uppåt 900Mbit/s.

Edit: Som ren router wire-to-wire förståss.
Man bör också undvika flasha om firmware typ OpenWrt, dd-wrt för det är inte alltid de stödjer HW-acceleration även om det finns i hårdvaran.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Köpte en tp-pink m9 plus idag och är lyrisk!!

Skaffade Comhem i höstas och har varit besviken på deras undermåliga router sedan dess. Bor i betongvilla och kunde inte nå wifin i källaren över huvudtaget. Comhems tv lagrade osv. Min 4 år gamla budgetrouter var bättre men inte bra nog. De hade sänkt tp-link m9:an med 500kr på Kjell&Co.(så nu kostade den som två vanliga routrar...) nu maxar jag hastigheten 250/100 på alla tre planen!! Installerade alla tre noderna på sammanlagt 5-7 minuter.
 
useless useless skrev:
Om det är den där Technicolor-routern som Telia skickar med så förstår jag att ni har dålig täckning. Antennen är en kabelstump på två cm inuti routern...
Har typ en nyare router från Telia o täckningen är skit, hastigheten skit har 500/500 men får bara ut knappt 80mbps som högst längst bort i huset. Villan är en 1 plans kåk på 145kvm i vinkel o vi kan endast ha Telia fiber o inget annat då man bara körde på låst fiber i områdena här ute tyvärr. Vad kan ja göra
 
Björn Gille Björn Gille skrev:
Vad kan ja göra
Jag köpte TP-Link Deco M9 till betongvilla. Kan rekommendera den alla får i veckan. Då hade jag 250/100 på alla tre våningarna. Med en puck på varje plan. Har enplansvilla idag med 500/500 och når typ dit vart jag än är.
 
  • Gilla
Tungbetong och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag köpte TP-Link Deco M9 till betongvilla. Kan rekommendera den alla får i veckan. Då hade jag 250/100 på alla tre våningarna. Med en puck på varje plan. Har enplansvilla idag med 500/500 och når typ dit vart jag än är.
Vart satte du tp-linken?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag köpte TP-Link Deco M9 till betongvilla. Kan rekommendera den alla får i veckan. Då hade jag 250/100 på alla tre våningarna. Med en puck på varje plan. Har enplansvilla idag med 500/500 och når typ dit vart jag än är.
Jag köpte och tre st M9 i höstas. Kör med ethernet bakhaul för säkerhetsskull. Jag är väldigt nöjd. Installation helt smärtfri och har under 2 månader inte haft något problem. Ska man ha ethernet backhaul krävs en switch och lite fler kablar men jag har förberett med dubbla uttag i alla rum.
 
  • Gilla
Björn Gille
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag köpte TP-Link Deco M9 till betongvilla. Kan rekommendera den alla får i veckan. Då hade jag 250/100 på alla tre våningarna. Med en puck på varje plan. Har enplansvilla idag med 500/500 och når typ dit vart jag än är.
Tänkte de som gör de lite stökigt är att ja har några uttag ja behöver ha konstant sladd anslutning på oxå till tex larmet hemma o diverse utrustning.
 
Björn Gille Björn Gille skrev:
Vart satte du tp-linken?
Det är ju tre stycken. En vid fiberboxen som är i ena änden av huset. En annan i andra änden och en i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.