Jag undrar om man kan bygga ett par nya takstolar och byta ut mot dem befintliga takstolarna Utan att Ta bort Taket. Det är inte alla av den gammal takstolarna som jag vill byta ut, typ 5 st av dem gamla takstolarna.

Dem takstolarna jag har nu är sadel takstolar som jag skulle vilja byta ut till a takstolar
 
Spontant känns det lättare att förstärka de gamla än att byta mot nya. Jag tror du ska bifoga bilder om du vill ha mer detaljerade svar.

Hmm, läste inte sista meningen, och den krånglar ju till det lite
 
  • Gilla
makhno_ och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut genomförbart om förutsättningarna tillåter detta. Som föregående nämnde behövs ritningar, planer och sektioner för att kunna förstå.
Jag har själv byggt nya takstolar inifrån och växlat av hela taket. Genomförbart men väldigt tidskrävande.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Spontant känns det lättare att förstärka de gamla än att byta mot nya. Jag tror du ska bifoga bilder om du vill ha mer detaljerade svar.

Hmm, läste inte sista meningen, och den krånglar ju till det lite

Det jag menar med detta är att takstolarna jag har nu ger en så låg takhöjd och därför skulle jag vilja byta eller bygga om befintliga takstolar
 
B bossespecial skrev:
Det är absolut genomförbart om förutsättningarna tillåter detta. Som föregående nämnde behövs ritningar, planer och sektioner för att kunna förstå.
Jag har själv byggt nya takstolar inifrån och växlat av hela taket. Genomförbart men väldigt tidskrävande.
 
E Fabbe 223 skrev:
Jag undrar om man kan bygga ett par nya takstolar och byta ut mot dem befintliga takstolarna Utan att Ta bort Taket. Det är inte alla av den gammal takstolarna som jag vill byta ut, typ 5 st av dem gamla takstolarna.

Dem takstolarna jag har nu är sadel takstolar som jag skulle vilja byta ut till a takstolar
 
Redigerat:
E Fabbe 223 skrev:
Det jag menar med detta är att takstolarna jag har nu ger en så låg takhöjd och därför skulle jag vilja byta eller bygga om befintliga takstolar
Handritad skiss av takstolar med höjd handbjälke och stöttor mot väggarna i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte mig något sådant om man bygger om de gamla takstolarna och höjer handbjälken och sätter stöttor som sitter mot överkant av väggarna
 
Handritad skiss av takstol med 45 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en ungefär skiss på hur dem ser ut det är 45 grader vinkel på taket
 
Ok, så det är takhöjden våningen under taket. Trodde du ville ha mer utrymme i takstolen. Jag tror det blir svårt att bygga om takstolarna enligt skisserna. Ett alternativ kan vara en nockbalk och förstärka överramarna och lägga till någon extra takregel?
 
Det du menar är att man sätter en nock balk limträ och sedan tar bort handbjälken och sätt er dit några stöttor om jag förstår dig rätt
 
B bossespecial skrev:
Ok, så det är takhöjden våningen under taket. Trodde du ville ha mer utrymme i takstolen. Jag tror det blir svårt att bygga om takstolarna enligt skisserna. Ett alternativ kan vara en nockbalk och förstärka överramarna och lägga till någon extra takregel?
men där i botten av takstolarna måste man inte ha en balk som ligger på väggens över kant och håller där vid efter som man tar bort handbjälken så sitter inte takstolen fast i väggen
 
E Fabbe 223 skrev:
Det du menar är att man sätter en nock balk limträ och sedan tar bort handbjälken och sätt er dit några stöttor om jag förstår dig rätt
Typ så ja. Är byggnaden väldigt lång kan de isf behövas pelare någonstans inne i byggnaden. Väljer man att använda en nockbalk så blir det stora punktlaster på grunden som man då kan behöva förstärka.
 
Garaget är tio meter långt men jag behöver bara ha en högre takhöjd i första hälften av garaget för längst in i garaget ska det vara en Mellan vägg med snickeri
 
Takstol fäst vid vägg med träplattor i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där behöver man ha något som håller takstolen mot väggen ?
 
Så en balk på 5m skulle räcka alltså? Var i landet ligger huset, hur brett är det och vilken taklutning? Ska det vara isolerat och vad är det för taktäckning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.