Lite osäker vart jag ska placera denna tråd. Men då den står i uterummet får det bli här!

Har köpt en ny gasolkamin och det är första gången jag använder en sådan. Har följt installationsanvisningarna till punkt och pricka, men när jag försöker starta den med piezotändningen så kommer det gnistor men pilotbrännaren tänder inte. Vid ett av försöken dök lågan upp för att sedan släckas direkt efter 1 sekund.

Någon som vet vad felet kan vara?
 
M martyyyyy skrev:
Någon som vet vad felet kan vara?
Totalvild gissning. Du har inte en slangbrottsventil på regulatorn som måste återställas?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Totalvild gissning. Du har inte en slangbrottsventil på regulatorn som måste återställas?
Hmmm..hur vet jag det?
 
  • Gasflaska med ansluten orange slang och reglerventil, testdatum markerat 2030.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenmätare kopplad till rörsystem med texten "TEST 2030 UN19" i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martyyyyy skrev:
Lite osäker vart jag ska placera denna tråd. Men då den står i uterummet får det bli här!

Har köpt en ny gasolkamin och det är första gången jag använder en sådan. Har följt installationsanvisningarna till punkt och pricka, men när jag försöker starta den med piezotändningen så kommer det gnistor men pilotbrännaren tänder inte. Vid ett av försöken dök lågan upp för att sedan släckas direkt efter 1 sekund.

Någon som vet vad felet kan vara?
Det brukar vara så att man måste hålla vredet inne 20 sekunder vid tändning, kan det vara problemet? (borde iofs framgå av manualen)
 
J jaga skrev:
Det brukar vara så att man måste hålla vredet inne 20 sekunder vid tändning, kan det vara problemet? (borde iofs framgå av manualen)
Yes, det står i manualen. Fungerar ej ändå :(
 
V
Kan vara fel på gasoltuben.
Vi råkade ut för det,med en annan tub gick det bra.
Du har väl ställt vredet i tändläge?
 
V volvo51 skrev:
Kan vara fel på gasoltuben.
Vi råkade ut för det,med en annan tub gick det bra.
Du har väl ställt vredet i tändläge?
Yes. Det står i tändläge. Nu får jag lite låga i varje fall, men den dör direkt.
 
M martyyyyy skrev:
Hmmm..hur vet jag det?
Du har ingen "liten pigg" på regulatorns undersida som du kan trycka in? Typ bakom slangklämman i bild två.
 
  • Gilla
rogstro
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har ingen "liten pigg" på regulatorns undersida som du kan trycka in? Typ bakom slangklämman i bild två.
Nej, ingen pigg
 
V
M martyyyyy skrev:
Yes. Det står i tändläge. Nu får jag lite låga i varje fall, men den dör direkt.
Sådär var det för oss också,prova med en annan tub.
Vi reklamerade våran och fick en ny.
 
Märker du att det kommer fram gas? Typ att det "väser"?

Den "pigg" jag var ute efter kan se ut ungefär såhär:

Gasregulator med manometer och detaljbild på anslutningspunkt.


V volvo51 skrev:
prova med en annan tub.
Det är väl bara att plocka bort regulatorn och öppna kranen en aning så märker man väl om tuben inte skulle kunna leverera gas? Tror mer på kass regulator än kass tub men allt är ju gissningar.

Går det att ta loss slangen från kamimem och konstatera om det kommer fram gas?
 
  • Gilla
rogstro och 1 till
  • Laddar…
Det är inte onormalt att det "flammar upp" så pass mycket som det gör i filmklippet?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Märker du att det kommer fram gas? Typ att det "väser"?

Den "pigg" jag var ute efter kan se ut ungefär såhär:

[bild]


Det är väl bara att plocka bort regulatorn och öppna kranen en aning så märker man väl om tuben inte skulle kunna leverera gas? Tror mer på kass regulator än kass tub men allt är ju gissningar.

Går det att ta loss slangen från kamimem och konstatera om det kommer fram gas?
Ska iväg och köpa en ny regulator och se om det är den som strular.
Såhär ser det ut nu när jag försöker tända.
 
M martyyyyy skrev:
Såhär ser det ut nu när jag försöker tända.
Jag tycker det verkar som om gasen inte kommer fram som den ska. Har du testat att det kommer gas ur flaskan utan regulator? Har du testat att det kommer gas ur regulatorn utan kamin? Finns det några "reglage" alls på regulatorn? Har du en länk till manualerna för kamin respektive regulator?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det verkar som om gasen inte kommer fram som den ska. Har du testat att det kommer gas ur flaskan utan regulator? Har du testat att det kommer gas ur regulatorn utan kamin? Finns det några "reglage" alls på regulatorn? Har du en länk till manualerna för kamin respektive regulator?
Ska testa det du föreslår. Finns inga reglage på regulatorn.

Länk till kamin (manual finns ej online)
https://www.gasoltuben.se/product/gasolkamin-fan-tastic-med-flakt/

Man får välja till regulator där för 175:-
Står inte vilken det är, men denna är den enda som kostar samma på sidan:
https://www.gasoltuben.se/product/regulatorset-30-mbar/
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.