K
Behöver hjälp med vad som är bästa lösningen.

kör idag med Nighthawk router men tycker att Wi-Fi täckningen är bristfällig då vi har 3 plan i vårt hus! Ibland har man täckning över allt och ibland inte.

Funderar på Mesh men hur är den routern? Känns som man får bra Wi-Fi men sämre router.

Följande enheter belastar uppkopplingen,

LAN (trådat)
5st gamingdatorer (Spelas online samtidigt)
2st Sonos one och 1 beam
3st tv apparater
Enhet för kameraövervakning
3st switchar

Wi-Fi (Trådlöst)
6st mobiler IPhone
4st Ipads
3st Sonos högtalare
2st bärbara datorer
5st övervakningskameror

Mesh = bättre trådlöst men mäktar det med massa online gaming, streaming mm samtidigt på LAN.

AP = Då vi stundtals har Wi-Fi i hela huset så tror jag att mobilerna kommer hålla kvar vid första, dvs routern

Fetare router = troligen ingen bättre Wi-Fi men kanske bättre kapacitet för allt som sker via Kabel.
 
Mesh är en teknik för att låta en AP (accesspunkt) få sin förbindelse till det centrala nätet via trådlös länk, En AP kan vara en "mesh portal" och är då en fast ansluten AP som kan länka till andra AP:er. Bara så vi har rätt begrepp med oss :)

Det som är intressant är om du kan göra roaming mellan AP:erna eller inte. Kan du inte det kan en klient växla mellan olika AP:er beroende på var den hittar bästa signal vilket ger till följd att man tappar förbindelsen emellanåt under den tid det tar att växla till en annan AP. Det finns flera märken som klarar roaming. I företagsnät har Aruba länge varit mycket bra och man börjar kunna köpa t.ex. AP-207 (stöd för 802.11ac) för 5-600 kr/st på t.ex. eBay. Jag har själv äldre Aruba AP:er hemma och de fungerar mycket bra. Man kan så klart köpa Unifi, Ruckus eller något annat märke men nya prylar blir antingen ganska mycket dyrare eller sämre. Jag själv separerar gärna funktionerna så jag har en separat brandvägg och ett separat WiFi-system.

Att täcka tre våningar med en enda AP är ogörligt i nästan alla byggnader och det hjälper inte att köpa en svindyr konsument-AP som är "fetare". Den är exakt lika begränsad i uteffekt mm som en billig pryl även om man i vissa fall kan märka vissa skillnader i röckvidd av andra orsaker med en dyrare produkt.

Då återstår tre alternativ: separat FW med mesh-AP:er eller roamande fast anslutna AP:er (typ Aruba) eller separata AP:er med inbyggd brandväggsfunktion (en per våning skulle jag tro). Antagligen blir det bäst med tre separata SSID (nätnamn) för dessa. Man kan då välja vilken AP man vill koppla upp sig till. En kabel till varje AP behövs. Detta alternativ kan bli billigast men är också krångligast.

Alternativet med separat FW och mesh-AP:er där bara en AP är fast ansluten kan bli skakigt om någon WiFi-länk mellan AP:erna är dålig. Man behöver riktigt bra signal mellan AP:erna för att resultatet ska bli bra. Aruba (och många andra andra) har fördelen att man både kan roama och, om man nödvändigtvis behöver det, kunna ansluta AP:er via mesh. Jag gör det i undantagsfall, t.ex. när ungarna behövde bättre signal för sitt skolarbete nu under Coronan. Basera anslutningarna på kabel men köp en extra eller två för att kunna täcka svåra utrymmen. Där har du det tredje alternativet: AP:er som klarar roaming och begränsad mesh samt en separat brandvägg.

Vill du titta mer på Aruna ska du söka efter Instant som är AP:er som inte behöver en separat controller.

/Fredrik

PS Alla trådlösa länkar adderar fördröjning (kalla det latency, delay, lagg eller hög ping om du vill). Fler trådlösa hopp ger mer fördröjning, ofta dessutom varierande sådan (jitter). För gaming rekommenderas oftast fast anslutning men det beror ju på vilken typ av spel det rör sig om. Har man normalhöga krav på fördröjning ansluter man via WiFi till en AP som är fast ansluten om man inte kan ansluta med kabel.
 
H
Enklaste möjliga och välfungerande lär ju vara en Ubiquiti edgerouter med ett par unifi APs. Möjligtvis
Ubiquiti Security Gateway om du vill köra unifi hela vägen istället för edgerouter dock dyrare.
Har dessa samma SSID så flyttas enheterna mellan ap:erna när de byter plats, se det fredrik ovan skrev om roaming. Slutligen en 16 portars switch för de trådbundna enheterna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om kamerorna måste fortsätta att köra wifi så skulle det antagligen vara trevligt för alla trådlösa enheter om kamerorna fick ett eget trådlöst nät.
 
C
Då du redan har ett befintligt LAN skulle jag vilja säga att det uppenbara är att slänga upp en eller ett par extra accesspunkter på LAN:et. Det viktiga är som @fb35523 skriver att försäkra sig om att accesspunkterna har ett bra och fungerande roaming-stöd. Vet inte hur det är nuförtiden, med för några år sedan var det si och så med roaming-stödet i accesspunkterna, så lita inte så mycket på tillverkarnas specar och välj något som är testat av oberoende part. Ubiquity blåste t.ex. sina kunder på roaming-stödet i sin AP-AC.
 
C cpalm skrev:
Ubiquity blåste t.ex. sina kunder på roaming-stödet i sin AP-AC.
Men kallar inte de sina AP för RoamingAccessPunkter?
Vilket fungerar OM man har en modern telefon med stöd för senaste standarderna som krävs?
 
C
blackarrow blackarrow skrev:
Men kallar inte de sina AP för RoamingAccessPunkter?
Det vet jag inte. Det som hände med AP-AC var att den marknadsfördes som att den hade stöd för (standard 802.11-) roaming, som var nytt vid den tiden, men när man kollade det finstilta så skulle stödet komma i en framtida firmware-uppdatering. Någon sådan uppdatering kom dock aldrig till mångas besvikelse.

Sen har väl Ubiquiti också hållt på att dona med sin proprietära zero handoff-funktion, med eller utan krav på en aktiv central controller. Nu kanske alla aktuella modeller har bra fungerande stöd för standard roamingprotokollen(?)
 
Hej Erik!

Om allt är ok idag utöver WiFi-täckningen så gör det inte svårare än det behöver vara. Du behöver inte byta router, du behöver inte köpa ny switch, du behöver inte köpa brandvägg eller gateway, ha separata SSID osv om du inte har en bra anledning till att krångla till det.

Och med den belastning du har så låt bli mesh om det inte är helt omöjligt för dig att dra kabel till en eller flera AP. Trådad AP är alltid bättre. Och är du nöjd med routern så byt den inte i onödan.

1. Sätt upp en trådad AP, förslagsvis Unifi AP AC LR, på central plats.

2. Stäng av ditt befintliga WiFi på routern.

3. Testa täckningen i hela huset.

4. Vid dålig täckning - komplettera med en till Unifi AP och flytta möjligen också den första så att de två är på t.ex. de plan där mest belastning finns.

Vet du redan från början att du behöver två st, eller för att vara på den säkra sidan, kan du lika gärna köra två AP AC Lite. Det blir inte mycket pengar totalt. Jag har tre våningar på 100 kvm st och en AP AC LR i källaren täcker hela huset trots betongbjälklag men jag har också en Lite på övervåningen då vi vistas mycket där. Funderat på en tredje på entréplanet men det känns overkill då både täckning och hastighet redan är bra där oavsett vilken AP enheten råkar vara kopplad till.

Och roaming funkar helt sömlöst, inget som märks någonsin. Det finns säkert andra märken än Unifi som funkar, men detta är enkelt och funkar perfekt. Lycka till!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är lite svårt att hitta den information jag behöver om Ubiquiti produkterna. Vad klarar de funktionellt, räckvidd etc. Alla säger det är bra grejer och är nöjda, men det finns folk som är nöjda med en (1) TP-Link Wifi-router med 3 antenner i ett hus med 2 våningar + källare också.

Jag kör med två AP med Asus “roaming-assistant” fungerar hyfsat, men frun klagar på ”mitt wifi”.
9 ggr av 10 fungerar det att förflytta sig från ena änden till andra änden av huset utan störningar/avbrott.
Typiskt när hon kommer hem ansluter iPhonen till 2.4Ghz APn i köket redan när hon parkerar bilen. Sen ska hon byta kläder och telefonen behöver byta AP. Hon är ”ständigt uppkopplad”, pratar en utflugna barn och bekanta, videosamtal etc.

Jag skulle prioritera
- en väl fungerande WiFi roaminglösning (inte olika SSID på AParna, men skilj på 2.4 och 5GHz).
- bandstyrning så 5GHz bandet prioriterads.

Räkna på antalet väggar och golv Wifi-signalen måste gå igenom. Fler ger svagare signal.
Vad vill du ha för bandbredd på de sämsta ställena?

Vet du inte varför du vill ha en EdgeRouter så kan det vara vettigt att använda en ”gaming-router”, stäng bara av wifi i den och konfigurera ev Mesh noder att inte agera router.

En sak som krånglar till valet nu är nya WiFi 6, eller .ax standarden.
Ska man nöja sig med AC-prylar om man köper nytt nu?
Det finns inte UniFi-produkter ännu, men det finns gott om både WiFi-routrar och
Mesh-produkter för Wifi 6.

Mest prisvärt och med bra prestanda och framtidssäkrade är nog Mesh-APar med WiFi 6 som man drar kabel till. Mesh-APar ”måste ha” fungerande roaming mellan AParna för att fungera. :) Det känns lite fel att rekommendera Mesh med kabel. Det blir lite extra programvara som körs i onödan, men prestandan borde bli i top och enkelt att konfigurera.
 
Redigerat:
K
Tack för alla svar! Det var mycket att tänka på.

Jag började med att köpa en ny router, en värsting från ASUS då jag ville ha en bra som kan hantera upp till 20 anslutna enheter och då främst Gaming/Streaming utan lagg mm. Wi-Fi var alltså inte främsta syftet till köpet.

Den har nu varit i drift i ett dygn och efter lite inställningar har jag full signalstyrka på alla plan och går jag ner i källaren längst bort från Routern (som står i V-rum) får jag ut 200-300mbit/sek vilket är helt ok. Vid lite tester för Gaming/streaming osv så flyter allt på väldigt fint, den verkar kunna hantera mycket samtidigt.

Funderar på om Routern senare ska placeras i källaren då den inte är så snygg och passande i vardagsrummet och då kan det ev bli behov av en AP på översta planet.
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
K
Uppdatering!
Satte min gamla Nighthawk router som AP i källaren då det var sämst mottagning där (fick 150-200mbit). Nu får jag ut ca 500mbit i hela huset och enheterna (mobilerna) byter snabbt när man man går ner till källaren så allt verkar fungera prima just nu.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
K Erik Deste skrev:
Uppdatering!
Satte min gamla Nighthawk router som AP i källaren då det var sämst mottagning där (fick 150-200mbit). Nu får jag ut ca 500mbit i hela huset och enheterna (mobilerna) byter snabbt när man man går ner till källaren så allt verkar fungera prima just nu.
Bra löst! Så länge roamingen funkar så är det ju utmärkt.
 
Låter ju som en enkel och tillräckligt bra lösning. :)

Har gamla Nighthawk routern en speciell AP mode så NAT och firewall mm är avstängt?
Använde du med laptop eller mobil när du mätte?
Datorer kan ha lite lättare att välja bästa AP.

Det är bra om du lyckats placera källar-APn så att man inte ansluts till den först när man tex kommer hem för att sedan hänga kvar på fel när man befinner sig på sina favoritplatser i huset.
 
K
blackarrow blackarrow skrev:
Låter ju som en enkel och tillräckligt bra lösning. :)

Har gamla Nighthawk routern en speciell AP mode så NAT och firewall mm är avstängt?
Använde du med laptop eller mobil när du mätte?
Datorer kan ha lite lättare att välja bästa AP.

Det är bra om du lyckats placera källar-APn så att man inte ansluts till den först när man tex kommer hem för att sedan hänga kvar på fel när man befinner sig på sina favoritplatser i huset.
Har mätt flera gånger med Mobilen. Det enda problemet jag hade var att mobilen ibland ville hänga kvar på 2,4ghz från Nighthawk routern. Speciellt om man går ner i källaren och sen direkt upp till övervåningen. Man verkar heller inte kunna ställa in när enheterna ska släppa den routern (dvs signal styrkan). Men löste det hela med att stänga av 2,4 helt på Nighthawk routern och endast köra 5ghz på den. Så nu fungerar det utan problem.

Målet var att prioritera många enheter på Lan och mycket aktivitet (Spel, Streaming mm) vilket gjorde att jag köpte ny Router. Blev Asus GT-AX11000 då den fått bra recensioner samt att Webbhallen hade bra pris, 3995kr istället för 5000-6000kr som den kostar på många andra ställen. Det andra var att lösa Wi-Fi styrkan och det verkar nu löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.