Hej på er!
Vi köpte en tomt i Enköping, Grillby, och enligt den förhandsbesked som vi fick från mäklaren/kommunen kan man bygga en vila där men vi tänker bygga en sommar stuga där istället. ca 50 kvm.
Tomten saknar vatten dock El stolpe finns bredvid tomten. Alla träd i tomten fällde.
Vi kommer och anlita en entreprenör för bygget.
Vi tacksam tar emot råd/tips kring byggandet och om någon känner någon bra entreprenör som man kan lita på.
Lösvirkehus och vilken husleverantör är bra tycker ni? Hur mycket skall man lägga för vattenbrunn?
Tack på förhand för tips och råd.
 
Hej, vad har ni för budget? Borra vattenbrunn kostar ca 50-55tkr.
 
  • Gilla
Isak D och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej, vad har ni för budget? Borra vattenbrunn kostar ca 50-55tkr.
Hej och tack för svaret.
Grov budget som vi tänker lägga för hela byggandet är mellan 200 000 - 300 000 tkr.
Känner du någon som kan hjälpa oss med hela byggandet?
Mvh
Isak
 
Hej. Nej tyvärr men budget på 300 tkr kommer inte räcka till 50m2 med ny brunn ... :(
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Nej tyvärr men budget på 300 tkr kommer inte räcka till 50m2 med nya brunn ... :(
Hej!
Hur mycket tycker du att vara ett rimligt pris/kostnad?
Det är lite svårt med budget eftersom när man googlar finnar man så mycket olika pris osv och då blir man helt osäkert.
En del av osäkerheten ligger i vår okunnighet av detta område eftersom vi har aldrig gjort något sådant tidigare.
 
200-300 är för snål budget tyvärr.
Brunn mellan 50-70k sen ska vattnet in i huset också. Du får nog dubbla den budgeten iaf för att hamna i närheten[/QUOTE]
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
500-750tkr beroende på standard och om ni ska jobba något själva
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
500-750tkr beroende på standard och om ni ska jobba något själva
Tack för rådet (y) vi tar hänsyn till detta i vår bygg kalkylator.
 
buspojken buspojken skrev:
200-300 är för snål budget tyvärr.
Brunn mellan 50-70k sen ska vattnet in i huset också. Du får nog dubbla den budgeten iaf för att hamna i närheten
[/QUOTE]
Hej!
Tack för ditt svar. Du är den andra pers som rek att vi måste lägga eller höja kostnader för att det ska bli en byggnad överhuvdtaget :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
500-750tkr beroende på standard och om ni ska jobba något själva
Tänkte fråga dig en sak till och är tacksam om du kan svara.
Både jag och min särbo har var sin lägenhet. Vi har inga barn.
Som jag sa i själva huvud inlägget att man kan bygga en vila där. Tycker du är det bra att vi bygga en liten vila där eller sommarstuga med möjlighet till permanent boendet?
 
I Isak D skrev:
Tänkte fråga dig en sak till och är tacksam om du kan svara.
Både jag och min särbo har var sin lägenhet. Vi har inga barn.
Som jag sa i själva huvud inlägget att man kan bygga en vila där. Tycker du är det bra att vi bygga en liten vila där eller sommarstuga med möjlighet till permanent boendet?
Den frågan kan ni bara svara på själva. Jag hade byggt en villa i "normal" storlek. Dels så grund av framtiden om de kommer barn etc, men även för andrahandsvärde, små villor är inte lika attraktiva. Då de genast måste byggas ut för ex en barnfamilj. Så bestäm er först om de är en stuga eller villa ni söker
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
Bygg lite större om ni kan, fritidshus med permanentstandard så ni kan bo där året runt. Hur löser ni avloppsfrågan? Som exempel, vi byggde ca 50m2 helt själva, förutom elektriker, inget avlopp och vatten i huset, kostade ca 350 tkr 2012.
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Den frågan kan ni bara svara på själva. Jag hade byggt en villa i "normal" storlek. Dels så grund av framtiden om de kommer barn etc, men även för andrahandsvärde, små villor är inte lika attraktiva. Då de genast måste byggas ut för ex en barnfamilj. Så bestäm er först om de är en stuga eller villa ni söker
buspojken buspojken skrev:
Den frågan kan ni bara svara på själva. Jag hade byggt en villa i "normal" storlek. Dels så grund av framtiden om de kommer barn etc, men även för andrahandsvärde, små villor är inte lika attraktiva. Då de genast måste byggas ut för ex en barnfamilj. Så bestäm er först om de är en stuga eller villa ni söker
Hej!
Klokt råd. Tackar för det!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg lite större om ni kan, fritidshus med permanentstandard så ni kan bo där året runt. Hur löser ni avloppsfrågan? Som exempel, vi byggde ca 50m2 helt själva, förutom elektriker, inget avlopp och vatten i huset, kostade ca 350 tkr 2012.
Ok. Nu får jag lite mer realistisk bild eller känsla av hur mycket det kommer och kosta :) 2012 och kostade er redan då 350 tkr.
Tack och god jul. Nu går jag ut och handla lite.
 
I Isak D skrev:
Tycker du är det bra att vi bygga en liten vila där eller sommarstuga med möjlighet till permanent boendet?
Jag är ju inte den du du syftade på, men flikar in ändå; med en begränsad budget är väl en stuga en bra början. Men det kan ju vara bra att tänka på hur den skulle kunna byggas ut och bli villa, eller alltså en större stuga. Kanske dra en del tomrör för vatten och avlopp och sånt eller åtminstone möjliggöra att det görs senare. Hur funkar det med planlösningen, hur skulle det påverka tomten. Att ha en plan.

När ni börjar prata om vatten kommer ni behöva avlopp också. Där finns det massa regler, undersök dem. Tänk också på att vattnet kanske inte är tjänligt direkt utan behöver filtreras. Filter kan behöva en del höjd. Tänk på det när ni planerar.
 
  • Gilla
Isak D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.