Är det någon som har koll på vad som gäller? Jag har hört att vattenbaserad färg ska vara ok, men vilken färg är vattenbaserad?? Vi ska måla med Nordsjös Mio-kollektion... Bör jag hålla mig ur vägen eller kan jag hjälpa till tror ni??
Hur är det med spackel och tapetklister o.dyl?
 
Alcro säger följande:
http://www.alcro.se/faq/showquestion.asp?ID=3143&FAQID=64

Frågor till Alcro om Graviditet och målning
Ämne:
Gravid

Frågan:
Jag undrar vad man behöver tänka på om man skall måla om hemma när man är gravid. Vi skall flytta och då måla om hela lägenheten. Är det några problem att bo där då? Behöver det få stå och vädra några dagar först?

Svaret:
Hej Våra färger är inte farliga att andvända när man är gravid och på verkar inte fostret. För att slippa stark lukt som kan vara obehagligt när man är gravid vill vi rekommendera att ni använder vattenburna färger som är miljömärkta med EU-blomman och har Astma-och Allergi förbundets rekommendation bl a Bell Sober, Bell I Tak. Om ni använder dessa färger går det bra att flytta in i rummet 1-2 dygn efter målning.

 
Tack, då kanske jag kan få kladda lite jag med:)
 
Lite luddigt svar.
Jag tycker att de svarar på om man kan bebo rummet inte om det är lämpligt att använda/måla själv vid graviditet.

Även den här färgen borde innehålla fungasider så använd i vart fall handskar.
 
Luddigt och luddigt.. Att det är skadligt behöver vi inte diskutera..
För det är då inte bra.. det mäker jag själv.. jag klarar tex inte av att sova i ett rum.. eller i samma del av ett hus 1-2 dagar efter målning.. och det med vattenbaserat.
Jag mår dåligt och får huvudvärk..
Men själva målningsmomentet har jag inte större problem med.. det är trots allt ganska fort gjort att måla ett rum..

Men om man ska se det i relation till allt annat vi utsätts för så tror jag tex att en shopping dag inne i vår kära huvudstad har ungerfär samma negativa effekt som att vistas i ett ny målat rum... det om något är dålig luft... och det är nog tom så att jag tror att det är värre..

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.