R
Vilken storlek siktar du på?

Vad ska du använda tv:n till?
Satellitmottagare? Antenn? DVD? Bluray? Mediacenter? etc.
 
Hej tack för alla svar. Förstår att jag var otydlig i min beskrivning av behov. Ska inte spela tv spel på denna tvn utan behöver en tv med rimligt bra bild o ljud. Innebär smart konceptet att man inte behöver extern apple (som vi har idag) lr cromebook? Storlek 55-60.
 
U uffen skrev:
Hej tack för alla svar. Förstår att jag var otydlig i min beskrivning av behov. Ska inte spela tv spel på denna tvn utan behöver en tv med rimligt bra bild o ljud. Innebär smart konceptet att man inte behöver extern apple (som vi har idag) lr cromebook? Storlek 55-60.
Ja, men personlig upplevelse är att smart-tv blir ganska raskt en dum tv. Så hade hållit mig till din Apple TV istället :)
 
Har köpt ett par andersson-tv på NoN. Lågt pris och som jag upplever, bra bild.
En 55'' ligger på 5000 kr.
 
  • Gilla
  • Arg
HansOT och 2 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Ja, men personlig upplevelse är att smart-tv blir ganska raskt en dum tv.
Jag föredrar även att hålla "smartheten" utanför själva TV-apparaten. Min uppfattning är att de smarta funktionerna i en TV har avsevärt kortare "hållbarhet" än apparaten i övrigt.
 
Fairlane
U uffen skrev:
Hej tack för alla svar. Förstår att jag var otydlig i min beskrivning av behov. Ska inte spela tv spel på denna tvn utan behöver en tv med rimligt bra bild o ljud. Innebär smart konceptet att man inte behöver extern apple (som vi har idag) lr cromebook? Storlek 55-60.
Om du har en Apple-TV så är det väl inte fel att använda den även till den nya TVn.
En Android-tv har väl alltid (?) inbyggd ChromeCast (Antar att det var det du menade med ChromeBook). Hur länge den uppdateras är ju svårt att veta, men som sagt du har din externa enhet så det spelar ju mindre roll.
Själv kör jag de en Android-tv och uppskattar hur enkelt det är att installera en ny app jämfört med min gamla Samsung-smart-TV där Samsung bestämde appar... Jag har installerat CMoreAppen till exempel för att slippa skicka från en annan enhet. Dottern installerade något spel (vad nu det ska vara bra för, men det gick).

Om du inte är ute efter riktigt bra bild/ljud så skulle jag hellre köpa en TV för halva priset och köpt något annat för pengarna.
 
Så kontentan är att min budget är för hög, lite som att ”slänga pärlor till svin”.. jag behöver inte ge så mycket för mina behov? Inte nödvändigtvis förlita mig på smartheten? Onödigt med Oled? Någon som har fler märken/ modeller som köpt nyligen och är nöjd?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Åk till någon butik som har en OLED-tv uppsatt först.. ;)

Sen kan du fundera på vad du vill ha...

Men om du inte behöver större än 55 tum, och väljer bort OLED så är nog budgeten lite onödigt hög...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte en Samsung 43" TV till fritidshuset för någon månad sedan för 4190. Helt ok bild. Jag skulle t o m vilja säga att det är riktigt bra bild i den. Den finns även i 55" för 5990 just nu. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149411/samsung-55-tu7175-4k-uhd-smart-tv-ue55tu7175
Då är jag, som tidigare musiker, känsligare för hur ljudet är så det tillkom en hembioanläggning också så att man slipper sitta och grina över ljudet.

Jag vet att TV-nördarna kommer att såga både den och mig jämns med fotknölarna och säga att det är en skit-TV eftersom det finns dyrare och häftigare grejer. Precis som bilälskarna sågar vår VW Passat. Visst jag kanske också skulle vilja åka Porsche, värsta BMWn eller Tesla Model S Performance, men ibland är good enough helt enkelt good enough.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om man tillbringar mer tid med att titta på TV-skärmen än att åka bil ska såklart TV:n kosta mer än bilen. 15 000 utslaget på 10 år (har haft nuvarande TV:n så länge minus en månad) blir 125 kr i månaden.
 
En aspekt i vilken tv man väljer måste självklart vara hur bra syn man har. Alla som hävdar att de ser bra och inte använder glasögon har säkerligen lite astigmatism och dylikt som försämrar bildkvaliteten. Ögat kan också ha olika förmåga att hantera upplösning. Om man är trögtänkt gör det inte något att tv:n är slö... Jag har själv glasögon och ser så illa att jag inte får köra bil utan. Men jag tycker att jag ser helt ok när jag tittar på tv hemma utan, däremot är bilden mycket klarare och finare med glasögon (om det inte är dålig kvalitet, då är det bättre att ta av sig brillorna).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man tillbringar mer tid med att titta på TV-skärmen än att åka bil ska såklart TV:n kosta mer än bilen
Det är naturligtvis ett sätt att göra en investeringskalkyl. Ett mer vedertaget sätt är nog att välja den investering som ger bäst avkastning och det kan nog vara bilen, även om man tittar på TV större tid än man åker bil. :)
 
U uffen skrev:
Hej tack för alla svar. Förstår att jag var otydlig i min beskrivning av behov. Ska inte spela tv spel på denna tvn utan behöver en tv med rimligt bra bild o ljud. Innebär smart konceptet att man inte behöver extern apple (som vi har idag) lr cromebook? Storlek 55-60.
LG OLED 55 CX, kommer kosta ca 14 000:- på mellandagsrea (kostade det under Black friday). Har bra fjärrkontroll med trevlig smart tv. Utmärkt bildkvalitet är givet. Ska själv köpa mig en sådan.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 1 till
  • Laddar…
U uffen skrev:
Så kontentan är att min budget är för hög, lite som att ”slänga pärlor till svin”.. jag behöver inte ge så mycket för mina behov? Inte nödvändigtvis förlita mig på smartheten? Onödigt med Oled? Någon som har fler märken/ modeller som köpt nyligen och är nöjd?
En OLED är i prissegmentet "Toppklass" om man är ute efter 55". Du klarar dig säkert med en Mellanklass för 6-8000:-.
Kolla denna artikel och video för en bra genomgång av en TV-guru.
https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021-valj-ratt-tv-for-dina-behov
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.